gevoelige zool of hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

gevoelige zool of hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 18:28

Ik weet op dit moment echt niet goed meer of ik nou naar mijn dierenarts of mijn hoefsmid moet luisteren.

Mijn paard loopt op het moment erg gevoelig op het harde. Onder andere omdat hij nu op zand veel beter loopt (maar ook niet helemaal goed), zei mijn dierenarts dat hij gevoelige zolen heeft en ijzers voor nodig heeft. Zodat hij alleen draagt op de hoefwand en niet meer op de zool. Hij loopt in de winter op een bevroren ondergrond ook altijd erg moeilijk. De laatste twee keer na het bekappen heeft hij ook erg slecht gelopen, ik had de indruk dat het toen te kort was bekapt. Ook had de hoefsmid de tenen erg kort geknipt en afgerond wat volgens mijn dierenarts het allemaal erger heeft gemaakt.
Inmiddels is de vorm van de hoeven nu niet goed, de tenen krullen wat om naar voren; vanaf de zijkant ziet het er hol uit zeg maar. De witte lijn is ook wat verbreed.

Mijn hoefsmid zegt echter dat mijn paard hoefbevangen is en dat een gewoon ijzer het alleen maar erg maakt omdat hij denkt dat de wand dat niet kan dragen nu. Hij stelt cyteks voor, terwijl m'n dierenarts dat juist afraad.

Pff wat is wijsheid, wat moet ik nu??

Hoeftniet

Re: gevoelige zool of hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:55

Je dierenarts vragen of hij een hoefsmid kan adviseren en die laten komen. Of je hoefsmid vragen of hij een dierenarts kan adviseren en die laten komen.

Bij problemen moet je een team samenstellen dat op elkaar ingespeeld is en niet afzonderlijke mensen laten komen die hun gelijk belangrijker vinden dan het probleem zelf.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:08

Ik zou in de eerste plaats een ander hoefsmid zoeken. Het kan gebeuren dat een hoefsmid een milimeter teveel eraf haalt en dat je paard gevoelig loopt. Maar als dat vaker gebeurt is deze hoefsmid niet de juiste voor jouw paard. Mijn paard heeft dunne zooltjes en bekappen luistert nauw. Bij mn vorige hoefsmid liep ze regelmatig 1,5 week gevoelig na bekappen. Even aangekeken maar uiteindelijk overgestapt na een andere. Had ik veel eerder moeten doen, nooit geen problemen meer gehad.

Ben het met Hoefniet eens dat je deskundige mensen om je heen moet krijgen die je samen verder helpen. Je paard wordt hier in ieder geval niet beter van.

Waarom denkt je hoefsmid dat je paard bevangen is? Dat zou een dierenarts toch niet mogen missen. Twijfel je laat foto's maken, dan weet je waar je aan toe bent. Als je denkt paard bevangen is moet je snel handelen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:59

Néé géén cyteks Nagelbijten / Gniffelen

De hoefwand is níet de draagrand. Een paard loopt op de hoefwand én een gedeelte van de zool. Een gevoelige zool wordt veroorzaakt door een zwakke witte lijn, waardoor het hoefbeen op de zool gaat drukken.

De oorzaak moet weggenomen worden: de zwakke witte lijn.
Gevoelige zolen zijn een gevólg.

Veel beweging en regelmatig bekappen maken dat de witte lijn weer sterker wordt en daarmee zal ook de gevoeligheid verdwijnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:04

En wat als het paard toch bevangen is Arabesk??? Zal fijn lopen op een gekanteld hoefbeen. ( zal in dit geval niet zo erg zijn, sterker nog ik denk dat hij helemaal niet bevangen is aaangezien hij op zand wel goed loopt!!)
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-05-08 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:06

Laat een foto maken bij de Da dan kan je zien hoe het hoefbeen eruit ziet.
Ik zou geen cytek ijzers eronder doen , dat doet meer kwaad als goed op de langere termijn, Als mijn hoefsmid de ijzers aanraad dan zou ik een andere hoefsmid nemen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:15

Mijn paard kon op zand beter lopen als op steen toen ze bevangen was, maar vanaf hier kunnen we het niet beoordelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:21

Ben ik met je eens meissielief. Maar niet elk paard of pony kan zonder ijzers omdat de voet gewoon te gevoelig is.
Of dat dan komt door verkeerd voer, verkeerd rijden, verkeerd bekappen, laat ik in het midden, maar als een paard last heeft zonder ijzers en met niet, zeg ik...beslaan die handel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:21

Als jij last hebt van je rug, neem je dan de rest van je leven pijnstillers of ga je naar de fysio en leer je ook anders tillen en bewegen?
Sigaar

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:23

Ik ben ook voor ijzers als het paard gevoelig loopt zonder, maar het is vervelend dat je als leek een dierenarts hebt en een hoefsmid die beide wat anders zeggen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:23

Arabesk schreef:
Als jij last hebt van je rug, neem je dan de rest van je leven pijnstillers of ga je naar de fysio en leer je ook anders tillen en bewegen?
Sigaar

Niet elk paard kan zonder ijzers

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:28

Élk paard kan zonder ijzers, maar niet elke eigenaar!

Een paar weken niet rijden? Dat hebben veel mensen er vaak niet voor over. Zelf leren vijlen? Veel te eng. Huisvesting aanpassen, nee ik zit in de randstad. Hoefschoenen, nee te veel werk etc etc

Nog geen enkele cursist van de NB cursus heeft ooit ijzers weer 'nodig' gehad voor het paard. Een enkeling had gedurdende een korte periode hoefschoenen nodig als overgang van ijzers naar ijzerloos.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:29

Nee...maar ik kan als mens wel zeggen waar ik pijn heb. En gelukkig begrijp ik, als mens, wel wat ik moet doorstaan aan pijn om het beter te laten worden. Jammer genoeg kan een paard niet praten...zou trouwens een wereld voor ons open gaan en ik ben bang dat we sowieso nooit meer op een paardenrug zouden gaan zitten!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:31

Cremellogek, zoek een andere hoefsmid of een goede NBer ofzo. Als je paard na het bekappen zo slecht loopt, zoek ik het meer richting hoefsmid, al hoewel het lastig bepalen is wat er verder aan de hand is vanachter mijn laptop Knipoog .

Maar een hoefsmid die 2x je paard te kort bekapt, zou bij mij allang exit zijn (heb er ook eentje gehad, die dat deed en die ging na 1x EXIT!!!)

Is er verder nog meer veranderd in het leven van je paard? Voeding, omgeving, werk?
Loopt je paard alsof hij 'op blaren' loopt? Gaat het alleen om de voorvoeten? Hoe zien de achtervoetjes er uit?

Ik vraag dit om wat meer 'beeld' te krijgen. Ik ben natuurlijk geen smid of DA Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 16-05-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:31

Trouwens Arabesk...ik heb nu nog 18 eigen paarden en er loopt er maar 1 met voorijzers...dus ik ben absoluut niet tegen ijzerloos! Alleen soms...heel soms misschien...kan het gewoon niet anders en is het dier blijer met!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:37

Arabesk schreef:

Een paar weken niet rijden? Dat hebben veel mensen er vaak niet voor over. Zelf leren vijlen? Veel te eng. Huisvesting aanpassen, nee ik zit in de randstad. Hoefschoenen, nee te veel werk etc etc

Nog geen enkele cursist van de NB cursus heeft ooit ijzers weer 'nodig' gehad voor het paard. Een enkeling had gedurdende een korte periode hoefschoenen nodig als overgang van ijzers naar ijzerloos.

Ik word altijd een beetje kriegel als ik dat lees
IK ben wel voorstander van zelf een beetje vijlen maar neem niet het werk van een hoefsmid over daar verpesten de meeste mensen meer mee dan dat ze goed doen.

Er zijn wel degelijk uitzonderingen die niet zonder ijzers kunnen

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:38

Ik ben nooit voor ijzers geweest, nu is mijn paard hoefbevangen en de dierenarts raadde mij eerst aan te proberen zonder ijzers en de toom in te korten en uiteraard medicatie.
Nu was mijn hoefsmid geweest en hij had de ijzers eraf gehaald, mijn paard zakte letterlijk door zijn benen en kon niet meer op zijn hoeven staan.
het was ongelovelijk zielig om te zien, dat arme ziel had zo'n pijn, dus toch maar besloten om even weer ijzers er ruim onder te zetten met en lederen zool, waardoor er geen druk om de pijnlijke plek komt.
Gelukkig na 2 dagen medicatie is er zichtbaar verbetering en ziet hij er weer ontspannen uit.
Als ik klaar ben met de medicatie probeer ik wel weer een keer zonder ijzers en wat betreft rijden .... al kan ik nooit meer rijden zolang mij paard maar geen pijn heeft en gezond blijft!
Dus ja meningen verschillen ik zou zeggen; doe waar je je goed bij voelt, het is jou paard

WilawanderJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:40

Arabesk schreef:

Ben ik het absoluut niet mee eens. Heb hier een fokmerrie die dus aboluut niet zonder ijzers kan. Zij heeft het break over beslag. Door medische redenen, verkeerde beenstanden enz. kan het zijn dat een paard ijzers nodig heeft. Net als dat sommige mensen speciale schoenen nodig hebben. Dus lang niet elk paard kan zonder ijzers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:40

meissielief schreef:

Kan allemaal wel wezen (over hoeveel paarden hebben we het dan Knipoog ?), maar bij dit paard is iets fout gegaan door de hoefsmid, vermoed ik. Zou zonde zijn om dat met ijzers op te lossen, als het misschien niet nodig is. Zie liever dat de hoefjes nu door een kundige hoefsmid/NBer behandeld worden en weer kunnen uitgroeien tot gezonde voeten i.p.v. ijzers er onder. Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:42

Nadya schreef:
meissielief schreef:

Kan allemaal wel wezen (over hoeveel paarden hebben we het dan Knipoog ?), maar bij dit paard is iets fout gegaan door de hoefsmid, vermoed ik. Zou zonde zijn om dat met ijzers op te lossen, als het misschien niet nodig is. Zie liever dat de hoefjes nu door een kundige hoefsmid/NBer behandeld worden en weer kunnen uitgroeien tot gezonde voeten i.p.v. ijzers er onder. Lachen

Ik zeg ook nergens dat er bij dit paard ijzers onder moeten Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:45

Sabrina85 Dit verhaal is een beetje vaag. Je bent geen voorstander van ijzers, maar als je paard bevangen raakt moet hij zonder? En toon inkorten bij hoefbevangen?
Dan zou hij dus meer pijn moeten krijgen.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-05-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:46

Je hebt je post al aangepast Clown
Laatst bijgewerkt door Wesco op 16-05-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:46

Sorrie gaat een beetje snel!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:49

Bij hoefbevangenheid zijn er meerdere wegen die naar een goede oplossing leiden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:50

meissielief schreef:
Ik zeg ook nergens dat er bij dit paard ijzers onder moeten Clown

Weet ik, maar voordat we weer een discussie krijgen over wel of niet ijzers.... Knipoog
Dat blijft toch een eeuwige discussie tussen twee groepen, vrees ik. Clown

Ik probeer mee te denken voor een oplossing voor dit paardje.