brokkelende hoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

brokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:52

Doerak staat lekker op de wei in de zomer, maar het is nu al een aantal dagen heel droog en zijn hoeven beginnen af te brokkelen.
inmiddels zijn ze zo kort dat er niets meer af kan door een hoef smid en missen er overal brokjes.
ik houd ze nu dagelijks nat en dan vet ik ze in, maar is dat het beste om te doen als de hoeven brokkelen, of moet ik misschien ook gaan teren voor de stevigheid?
ik heb hoef schoenen voor hem en zit er over te denken om hem deze om te doen zodat zn hoeven goed vochtig blijven, zodat ze nu weer even kunnen groeien..
is dat wijsheid?

BiatCh_

Re: brokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:54

ze goed natmaken iedere dag met die schoenen is een goed plan maar niet dag en nacht denkik en biotine voeren
ik heb ook gehoord dat honing goed werkt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:57

nee dag en nacht denk ik zelf ook niet .. sorry was niet duidelijk
honing.. hm dat zal hij vervelend vinden Haha!;) wat precies is biotine?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:02

Hoefschoenen niet omlaten, hoor, lijkt mij geen goed plan. Teren e.d. doe ik zelf absoluut niet! Een supplement voeren voor stevigere hoeven kan, maar zal niet meteen gaan werken (dan moet je het echt langere tijd geven om daar resultaat van te zien).

Mijn paard had enorme brokkelhoeven toen ik hem net had, maar inmiddels laat ik hem al anderhalf jaar natuurlijk bekappen (zijn hoeven zijn veel sterker geworden dan in de tijd dat hij TB werd Knipoog ) en ik spuit zijn voetjes regelmatig nat met dit droge weer. Wat ik ook wel eens opsmeer is 'hoefvocht' van de Paardendrogist. Dat is geen vet en sluit de hoef ook niet af. Teren en invetten doe ik nooit (wordt me ook afgeraden door mijn NBer). Sam heeft prima voetjes.

Als je een klein stuk land hebt en een drinkbak zou je bv een stuk grond nat kunnen houden, maar dat is in mijn geval geen optie (te groot land en teveel drinkbakken, eh..... watertjes en sloten Haha! ).

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:12

biotine is poeder voor over het voor. daar worden de hoeven stevig van en groeien goed

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:29

Mijn paard had vorig jaar rond deze tijd enorme brokkelhoeven. Hoefsmid heeft toen gezegd dat ik ze niet meer mocht invetten!! En bij heel droog weer een stukje van de wei nat maken, zodat hij dus natte voetjes krijgt (of ff de waterbak laten overstromen). Ook krijgt hij sinds die tijd Biotine plus bij de paardendrogist vandaan, sindsdien weinig last gehad van scheuren of brokkelige hoeven.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:41

De hoefolie van Leovet werkt goed na het natmaken van de hoeven.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:00

Biotine moet je minimaal een half jaar voeren wil je resultaat. Ik ben erg tevreden over rainmaker (paardendrogist) kost wel wat, maar gaat het brokkelen echt tegen.