'Nike airs' voor paarden?!? Iemand ervaring!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

'Nike airs' voor paarden?!? Iemand ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:04

Om niet te ver van mijn topic af te dwalen, ga ik even in het kort uitleggen waar mijn merrie 'last' van heeft:

ze loopt soms de eerste passen onregelmatig op harde ondergrond en na het rijden trekt ze wat met haar rechtervoorbeen. Om arthrose, hoefkatrol, ed uit te sluiten, is ze volledig onderzocht + foto's gemaakt, gelukkig
niets te zien! Haha!

Madam blijkt 'gevoelige voetjes' te hebben, en staat nu op speciaal beslag: een ijzer, met daaronder een dicht anti-schok zooltje, en dat is nog eens opgevuld met siliconen!

Nu staat ze dus op 'nike airs' volgens mij smid, om een vergelijking te maken.

Kent iemand deze techniek? Zooltjes schijnen pas op de markt te zijn, dus nu zijn wij proefkonijn!
Toch iemand die hier wat meer over kan vertellen?

Bedankt en groetjes,

Arabesk

Re: 'Nike airs' voor paarden?!? Iemand ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:50

die hele nike air wordt weer teniet gedaan door het onbuigzame keiharde ijzer.

Ga zelf maar eens op nike airs lopen waar je een stalen plaat onder schroeft en kijk dan eens hoeveel schokdemping je nog over houdt Rolleyes

Hoefschoenen met een dikke zool, zoals die van firma Smit zijn een betere oplossing.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:00

Mijn merrie heeft wel artrose en heeft 6 jaar op een dergelijk beslag gelopen. ze deed het hier super op en ik zou het zo weer doen. Inmiddels doet ze dienst als grasmaaier en is ze blootvoets, nu ze zo dag en nacht buiten staat zonder ijzers, merk ik nu dat ze na een jaar eindelijk wat stevigere voeten krijgt, dus rijden zonder ijzers was niet mogelijk helaas, want dat geniet mijn voorkeur.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:03

Mijn bijrijdpaard heeft ook nike air ijzers. Dit omdat hij een te dunne hoefzool heeft. Voordeel hij loopt niet kreupel meer. Nadeel hij raakt ze supersnel kwijt. In 2 weken tijd was ie al 2 keer z'n ijzer verloren

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:03

sonjim schreef:
Mijn merrie heeft wel artrose en heeft 6 jaar op een dergelijk beslag gelopen. ze deed het hier super op en ik zou het zo weer doen. Inmiddels doet ze dienst als grasmaaier en is ze blootvoets, nu ze zo dag en nacht buiten staat zonder ijzers, merk ik nu dat ze na een jaar eindelijk wat stevigere voeten krijgt, dus rijden zonder ijzers was niet mogelijk helaas, want dat geniet mijn voorkeur.

onze merrie heeft ook artrose, krijgt glucosamine en heeft hoefschoenen, ze kan prima weer mee op buiten rit Cool

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:07

Mijn paard met artrose loopt op smit hoefschoenen als ze op het harde moet en op het gras kan ze lekker blootsvoets blijven staan. Oh... vriendinnetje is mij voor...

Gaat het hier om een zooltje dat over de hele zool gaat? Of gaat het alleen onder het ijzer? Het lijkt me heel vervelend als je niet in de gaten kunt houden wat er met de straal etc. gebeurt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:15

Ik ken de techniek en de zooltjes nou ja het idee "zooltjes" bestaat al een hele tijd.

Is het echt noodzakelijk om op ijzers te staan? Kom je dagelijks buiten of rij je af en toe buiten?
Vaak kan je namelijk met een hoefschoen hetzelfde bereiken zonder schade aan de voet Pling

Dat silicone afdichten lijkt mij ook niet echt prettig , lucht niet echt
Maar een zooltje zonder opvulling kan erg veel problemen veroorzaken bv steentjes ertussen.

Liep ze voorheen ook al op ijzers? en dan toch gevoelig?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:18

mijn paard heeft ze gister ook gekregen,en het loopt fijn! hij heeft beroerde voeten, en het zooltje+foam zorgen er voor dat de zool en straal weer gebruikt word,en dus beter doorbloed word en beter groeit en beschermd word. dat het ijzer dat allemaal weer teniet zou doen is onzin hoor,natuurlijk is een ijzer onbuigzaam maar het gaat niet om de draagrand maar om de zool en straal! ik ben ook blij dat er weer wat geprobeerd word om zn hoeven beter te krijgen,en de 1e indruk is goed! t schijnt dat okidoki er ook op loopt, we hadden al lol want de mijne is vooral actief in de dressuur Tong uitsteken er werd ook vooral aanbevolen om textura elke dag op de hoef te smeren .dat cytek durfde ik niet aan,zn halve voet eraf kappen om een ijzer te laten passen zie ik niet zitten en mn smid vind t dierenmishandeling bij hem mocht dat gebeuren.succes hoor er mee,hoop dat jullie paarden er ook beter van worden! groetjes deess

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:30

Het paard waarop ik rijd, heeft dezelfde ijzers. Hij loopt er al bijna anderhalf jaar op.
Hij heeft ook arthrose aan zijn voorbenen en heeft zijn Nike Air (alleen voor). Hij loopt er goed op, maar we hopen dat hij er binnenkort van af kan. Het is nogal een gedoe, ze gaan er vrij snel vanaf, omdat die siliconen zwaar zijn. De hoefsmid heeft er al speciale, lichtere siliconen (en maken je portemonnee ook lichter) tussen gedaan.

anderhalf jaar geleden werd de arthrose gediagnostiseerd, in het begin liep hij, ondanks ' Nike Air' en gelatinaat soms nog kreupel. Toen bleek dat dit minder was wanneer we hem echt goed gingen rechtrichten tijdens het rijden, is dit over gegaan.
Ik weet niet wat je verder doet met je paard, maar dit is misschien nog een aanrader.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 00:08

Huh, de ijzers doen de demping toch niet teniet? Anders zouden hoefschoenen op een harde bodem als asfalt ook niet werken, dan zou het asfalt de demping ook weer teniet doen. Ik heb werkschoenen met ijzeren inleg in de zolen, voor stabiliteit en bescherming. Maar er zit een lekker zooltje in de schoenen, en ze lopen dus ook soort van als Nike-air's.

Voor gevoelige zolen zijn hoefschoenen helaas geen oplossing, gevoelige zolen moeten 24/7 beschermd worden, vooral als het paard op een droge, harde bodem loopt (zoals de weilanden tot aan vandaag, na het heerlijk zomers weertje). Ik ken nog geen hoefschoenen die je 24/7 dag in dag uit kan laten zitten zonder dat er drukplekken ontstaan. Als ze er zijn wil ik dat graag horen...
Maar voor gevoelige zolen zou inderdaad gewoon een dicht leren zooltje, of een van rubber, al uitkomst moeten bieden, siliconen zou niet nodig zijn (maar werkt waarschijnlijk even goed...).

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:21

Bedankt voor jullie reacties! Mijn eerste indruk is ook dat ze beter loopt, ze draaft mooi gelijkmatig en ruim op wei, morgen ga ik voor het eerst rijden.
Of de ijzers goed blijven zitten, weet ik dus nog niet.

Een nadeel is inderdaad dat de hoef dicht is, en je dus niet meer kan uitkrabben. Maar een zooltje zonder siliconen, vond mijn smid dan weer minder, omdat er dan rotzooi en steentjes tussen kruipen.

Ik rij enkel buiten ja, en hier is helaas alles van beton ... en ze heeft weleens zonder ijzers gestaan, maar dan is ze extra gevoelig (blijkbaar een 'kwaal' van duitse paardjes?).

En een lederen zooltje hebben we al geprobeerd, maar dat gaf helaas geen verbetering. Veearts en smid hebben samen voor deze oplossing gekozen, na overleg.

Bedankt nogmaals voor de reacties!

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:25

Een paard wat ook op de stalling staat waar de mijne staat, heeft ook 'nike airs'!
Volgens mij precies zo zoals jij het hierboven beschrijft.
Ik weet niet precies waarom hij ze gekregen had maar ik weet wel dat zijn gezondheid erg slecht was en dat deze oplossing zijn leven heeft gered.
Hij kan nu alles, heeft nergens last van, loopt (volgens mij met succes, in ieder geval met plezier) wedstrijden.
De eigenaresse zegt dat hij alleen niet meer mag springen. de dierenarts+hoefsmid hebben dat afgeraden en ze durft het zelf ook niet meer aan.
Zij hebben er dus zeer goede ervaringen mee!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:28

conDios schreef:
Een paard wat ook op de stalling staat waar de mijne staat, heeft ook 'nike airs'!
Volgens mij precies zo zoals jij het hierboven beschrijft.
Ik weet niet precies waarom hij ze gekregen had maar ik weet wel dat zijn gezondheid erg slecht was en dat deze oplossing zijn leven heeft gered.
Hij kan nu alles, heeft nergens last van, loopt (volgens mij met succes, in ieder geval met plezier) wedstrijden.
De eigenaresse zegt dat hij alleen niet meer mag springen. de dierenarts+hoefsmid hebben dat afgeraden en ze durft het zelf ook niet meer aan.
Zij hebben er dus zeer goede ervaringen mee!

Ow dank je wel, das tof om te lezen! Zo veel last had mijn paard gelukkig niet, maar mij hebben ze ook afgeraden om te springen of hele zware trainingen te doen.
Maar dat doe ik ook niet, is gewoon een recreatiepaard. We doen wat aan dressuur en gaan wandelen, meer niet.
Voor de rest lekker op wei!

Merci!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:23

mijn pony had vroeger ook de nike airs zoals jij begrijpt,dit is 13 jaar geleden..hij liep er super makkelijk mee vveg...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:34

Die van mij staat er nu ook op en dat gaat super (artrose). Hij loopt echt veel beter dan zonder. Het is wel de bedoeling dat we in het de toekomst weer gaan afbouwen, het liefst naar blootvoets. De tijd zal het leren.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:40

mijn vorige pony heeft er ook een tijdje opgelopen na een hoefbreuk...
alleen dan niet met siliconen maar met vlas gedoopt in teer, hierdoor kan de straal wel blijven ademen. Haha!
Ik heb meerdere paarden meegemaakt op siliconen en voor allemaal was t op dat moment een goede oplossing.. Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:17

Vandaag liep ze zelfs super met de airs! En ze was meteen een stuk meer vooruit op het harde + oortjes bleven mooi naar voor!
Helaas met de nodige bokkensprongen, waarbij baasje weer efkes terug wist dat madam niet te onderschatten is ...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:28

dat silicone gedoe ken ik ik ook wel.
Mijn paard is (al jaren) blootvoets, en ivm zijn gevoeligheid was hij een proefkonijn voor het silicone zonder ijzers. helaas blijft dat maar 1 tot 2 (soms 3) dagen zitten.

Ik ben geen voorstander van ijzers. Mijn paard heeft ook artrose en loopt lekker op Smitjes. Vind ze ideaal. Daarbij zijn ze duurzaam en passen ze goed omdat ze op maat gemaakt worden voor je paard.