Terug naar oude smid, of blijven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Terug naar oude smid, of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:24

Hallo bokkers,

Ik zit even in een hoefsmid-situatie waarover ik graag jullie mening zou horen.

Ik had altijd een hele goede smid voor Silence.
Nooit problemen mee gehad, Silence altijd netjes bekapt en een hele vriendelijke man.
Zowel naar mensen als naar de paarden.

Toen besloot ik Silence op kunststof beslag te zetten, maar helaas ging dat niet via die smid.
Dus op zoek gegaan naar iemand die dat beslag wel gebruikt.

Gevonden dus en Silence heeft het kunststof beslag eronder gekregen.

Afgelopen woensdag moesten ze eraf en wegens omstandigheden had ik besloten om ze er even af te laten.
Dus de smid moest Silence gewoon bekappen.

Maar donderdag merkte ik het al, Silence liep niet makkelijk. Wilde zijn stal niet echt uit en draaien ging ook eigenlijk niet.
Vrijdag kwam de staleigenaar naar mij toe toen ik aankwam, dat Silence hartstikke kreupel liep.
Samen naar gekeken en ook wat andere stalgenootjes kwamen kijken hoe of wat.

Conclusie....veel te kort bekapt, Silence loopt op de straal en had echt pijn.

Veel op het land laten lopen, want dan liep hij vrij goed en keek ook vrolijker dan op stal.

Smid meteen gebeld en ze dacht dat het kwam door de overgang van ijzertjes naar blootsvoets..
Maar aangezien het ook achter is dat hij te kort bekapt is en hij daar geen ijzers had vond de smid het wel erg raar.
(Mijn conclusie,,,,smid heeft gewoon echt verkeerd bekapt)
Afgesproken dat ik vandaag nog zou aankijken (ga zo checken) en anders gaat Silence maar weer op ijzers als verlichting.

Maar nu dus mijn twijfel....blijf ik bij deze smid (ik vind dit wel een erg grote fout, te kort aan 3 van zijn 4 hoefjes bekappen) of ga ik terug naar de oude smid aangezien Silence nu voorlopig toch blootvoets blijft.

Zouden jullie de nieuwe smid nog een kans geven, of terug gaan naar de ouder?

Alvast bedankt.

EllyC

Re: Terug naar oude smid, of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:31

Ik ben nog nooit van hoefsmid veranderd in de afgelopen 20 jaar. Een goede moet je koesteren.
Door jouw wens om naar kunststof te gaan (waarom eigenlijk?) moest je wel.
Als mijn hoefsmid een fout zou maken staat hij dezelfde dag weer op de stoep om te kijken of er een oplossing is. Ik heb dit zelf echter nog nooit meegemaakt. De desinteresse van jouw nwe zegt al voldoende.
Gelijk me kappen en hopen dat je nog terug kunt bij de oude.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:34

Ja, bij de oude kan ik wel terug, dat is geen probleem.

Ik wilde de nieuwe smid eigenlijk zaterdag laten komen voor een oplossing, maar toen had ze geen tijd.
Gisteren moest ik zelf helaas weg voor moederdag, dus ik ga zo even checken.
Loopt Silence nog moeilijk, zal ze toch een gaatje moeten maken.

Denk dat ik inderdaad terug ga naar de oude.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:35

als je tevreden bent over de oude en die kan je bieden wat je nodig hebt.. (blootsvoets voorlopig) dan zou ik terug gaan naar de oude...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:36

Ja, blootvoets blijft het voorlopig wel, dus daar kan hij ons prima mee helpen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:49

Een goede smid is in mijn ogen goud waard,zeker met bekappen!
Waarom probeer je anders geen hoefschoenen?Dan hoef je iig niet van smid te veranderen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:34

Ik zou terug gaan naar de oude smid, als je voorlopig toch blootsvoets wil blijven. Kan ze niet op gewone ijzers, ipv kunststof?
Nu haar hoeven te kort zijn zou ik sowieso geen ijzers onder laten zetten "om de pijn te verlichten". Ervaring met mijn eigen paard is dat dat helemaal geen verlichting geeft, maar alleen maar meer ellende omdat de hoeven te kort zijn om goed te kunnen beslaan.
Ik denk dat je geduld moet hebben tot het weer is aangegroeid. Flink nat houden met dit weer. (Bijvoorbeeld een stukje afzetten en de grond daarvan goed nat houden).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:27

katchina: Ik heb al heel wat verschillende hoefschoenen geprobeerd, maar qua pasvorm passen ze totaal niet bij Silence.

Divine: Ik ga ook terug, lijkt me wel het beste.
Nu alleen nog even kijken hoe ik dat de nieuwe smid ga vertellen, ik ben daar niet zo´n held in Bloos
Gelukkig liep hij vandaag weer een heel stuk vrolijker door de wei te drentelen, een goede vooruitgang dus.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:22

je hebt tog ook van die hoefschoenen die ze op maat maken, kan een oplossing zijn ooal is het maar tijdelijk

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:24

Ja, dat is waar.
Heb diegene die dat in onze regio komt aanmeten al meerdere keren gemaild, maar die stuurt niks terug.
Vandaar dat ik toen verder ben gaan kijken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:04

Tja, iemand "afzeggen" is inderdaad minder, maar je kan haar zeggen dat je niet tevreden bent over haar manier van werken (of... je belt haar gewoon niet meer Haha!).
Mijn paard heeft ook een aantal jaren op hoefschoenen gelopen, van Smit uit Rijssen. Omdat ik daar in de buurt woon heeft hij ze zelf aangemeten. Misschien kun je hem eens mailen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:22

Ga ik doen Knipoog

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:22

Nu rijst bij mij nog de vraag waarom je van ijzer naar kunststof hebt willen overstappen. Zelf dacht ik dat het vriendelijker was voor het paard o.a. door het gewicht en ook door de demping t.o.v. ijzers, maar onze hoefsmid werkt er ook niet mee en heeft mij ook gezegd dat het niet zo is als ik aanvankelijk dacht. Ben erg benieuwd wat voor jou de aanleiding was en ja te kort bekappen kan gebeuren maar waarom gebeurt zoiets altijd als je ze blootsvoets wilt hebben en nietnals er een ijzer onder komt? Heb het zelf ook bemerkt toen we door verhuizing een andere hoefsmid kregen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:05

Omdat wij ons richten op Endurance en toen ben ik me gaan verdiepen in gewone ijzers en kunststof.
Kunststof had toen voor mijn gevoel meerdere voordelen en ben ook gaan informeren bij Endurance ruiters die ermee rijden.
Nadat ik al die info had, heb ik mijn keuze gemaakt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:12

Voordeel is dat de hoeven rond deze tijd sneller groeien dan in de winter Knipoog

Maar goed, te kort bekappen is voor mij een doodzonde. Heb meerdere malen paarden gezien die zo duidelijk te kort waren bekapt en dat iedere keer weer. Eigenaar bleef ook nog gewoon bij dezelfde smid!
Nee, zodra onze paarden te kort bekapt zouden worden kan de smid heel snel een ander plekje zoeken. Die komt het terrein niet meer op. Maar ik blijf er ook altijd bij kan je meteen ingrijpen Knipoog Verder ben ik heel tevreden over mijn nb-er, die mag altijd komen.

Hoe staat het nu met zijn voetjes?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:14

Gelukkig gaat het al beter.
Hij doet weer gek op de wei en loopt ook weer gewoon.
Dus gelukkig gaat het hem weer beter.