Droge hoeven met scheuren.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Droge hoeven met scheuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:46

Hallo bokkers!

Mijn fjordje heeft door dit warme weer hele droge hoeven.
Nu ontstaan er scheuren en ben ik bang dat ze steeds verder splijten.
Het zit nu nog niet in het leven, maar misschien gebeurt dit wel.

Wat kan ik hier aan doen? Naast dat ik ze af en toe in een emmer water zet.

xxx Nette

SkyMarian

Re: Droge hoeven met scheuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:25

Nathouden is het beste.
Als ze om de wei staan is het handig om de plek rondom de waterbak wat nat en modderig te houden. Dan halen ze meerdere malen per dag even een nat voetenbadje.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:27

Ik zet pablo elke dag even met zijn hoeven in een emmer (een voor een dan..) Haha!
Was even oefenen, maar erg handig als hij er aan gewend is..
Ook kun je de hoeven elke dag even afspuiten.

Op advies van mijn hoefsmid smeer ik na het natmaken hoefcreme aan de bovenkant v/d hoef.
zeg maar 2 cm vanaf de kroonrand.

Succes..

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:27

invetten?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:30

Na het natmaken altijd invetten, anders drogen ze nog harder uit.

Biotine en dagelijks een half flesje bruin bier werken na verloop van tijd super .

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:33

Mijn paardje heeft dit ook en mijn hoefsmid heeft me geadviseerd om om de dag de hoeven goed in te vetten.
Succes ermee!!

Van nat maken heb ik zelf nooit gehoord. Is dat wel zo goed?? Ik heb zelf bijvoorbeeld ruwe handen en als ik mijn handen dan nat maak en ze drogen op, wordt het alleen maar droger en ruwer...maar misschien is dit met hoeven wel een ander verhaal.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:34

crossmonster schreef:
Na het natmaken altijd invetten, anders drogen ze nog harder uit.

Biotine en dagelijks een half flesje bruin bier werken na verloop van tijd super .

Precies, daar zat ik ook al aan te denken Bloos

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:35

Niet invetten zonder eerst nat te maken anders kan er helemaal geen vocht meer in.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:38

Ow dat wist ik niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:42

biotine werkt super maar gaan ze naar verloop van tijd echt heel hard van groeien! Duurt effies maar daarna is het een superfijn product. Mijn paardje krijgt het ook (hij moet levenslang van DA) omdat anders zijn hoeven in de winter niet groeien. en hij kan geen ijzers. biotine is wel prijzig. Voor een pot van 3-4 kg betaal je al zo'n 60 euro.Lachen ]Het is ook goed voor de vacht en met lijnzaadolie werkt het nog beter.Lachen Verder zou ik het afspuiten aanraden. Ik spuit in de zomer elke dga zijn benen 1 tot 3 keer per dag af.Lachen (hij heeft linksachter ook een peesschede ontsteking die ik moet koelen:)) afspuiten is ook goed vooor de pezen maar doe het niet te lang anders raken ze onderkoeld;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:53

onze paarden staan op hele droge zandgrond, maar de hoeven scheuren geen van allen, ook al rijden we op asfalt. Het is een kwestie van écht GOED bijhouden. Dus bijna elke week vijlen wij de hoefwand even bij.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:52

nat maken en daarna invetten.
Gebeurt bij mensen met eczeem ook: natmaken en invetten, zo houdt je de huid (of hoef) vochtig en sluit je het water in.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:05

Ik zet vaak de hoeven een minuut of 5 in een emmer water, en dan invetten of hoefbalsem gebruiken. Dit doe ik ongeveer 1 keer per week. Verder hoorde ik ook van iemand dat het hielp om een prop nette zemelen in de hoeven te duwen, heeft iemand hier ervaring mee?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:49

Nat houden, en dan niet een paar minuten, maar wel een half uur. De hoef kan maar heel beperkt vocht opnemen en heeft daar veel tijd voor nodig. Mijn paard heeft er ook last van, voor haar hebben we (2dehands) zo'n koeienvoetbad aangeschaft. Dit zit ingegraven in een hoek van de bak, met een touwtje er om heen. Daar gaat ze bij droog weer een paar keer per dag in. Plak hooi er bij en mevrouw staat dan rustig een half uur in het water.
Je kan ook een stuk land afzetten en dat goed nat houden en hem daar een paar keer per dag in zetten.
De meningen over het gebruik van vet/olie/zalf zijn heel verdeeld. Mijn smid raadt gebruik er van af. Het enige dat ik gebruik is Jimpy Hoofrepair, te krijgen bij Divoza. Hier zit keratine in en dit werkt perfect! Niet goedkoop, maar na veel middeltjes te hebben geprobeerd bevalt dit spul me uitstekend. Je gebruikt het alleen op de scheurtjes, niet op de verdere hoef. Verder krijgt mijn paard al 3 jaar biotine en dit zal voor haar ook levenslang zijn Haha!. De hoeven hebben een veel betere kwaliteit gekregen. Wat ook nog wel eens wil helpen is laurierzalf. Aanbrengen op de kroonrand en goed inmasseren. Hier worden de hoeven ook elastischer van en het scheuren/brokkelen wordt minder.
Afbeelding
http://divoza.com/shop/a.visit/4829578f01fcdc8e273fc0a8c0640707