De titel zegt denk ik voldoende maar ik zal nog even een korte toelichting geven.
Bij mijn paard werd vorig jaar mei een oude peesblessure aan de oppervlakkige buigpees en een nieuwe peesblessure aan de draagpees geconstateerd. Het was geen gat, maar er waren wel een paar scheurtjes (beschadigingen) aanwezig. Ik heb ongeveer 2,5 maand gestapt en ze is behandeld met shockwave therapie. Hierna mocht ik haar weer rustig op gaan bouwen. Momenteel rijd ik weer normaal met haar, ik rijd ongeveer 4 keer per week, longeer 2 keer per week en ze heeft 1 dag vrij. Ze gaat in de molen, paddock, wei, buitenritten enz. Ik wil, nu het een jaar geleden is, ook weer rustig aan gaan opbouwen met springen. Nu is mijn vraag hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Of hoe hebben jullie dit gedaan? En heeft dit goed resultaat gehad (dus niet opnieuw peesblessure)? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
mijn pony heeft twee jaat terug een peesblesure gehad, negen maanden stil gestaan. nu kan ik weer gewoon een mooie hoogte springen en ze heeft geen blesures meer gehad. gewoon beginnen met balkjes en als je denkt dat je paard er klaar voor is en jij steeds ietsie hoger gaan.
idd beginnen met balkjes draven. als dat goed gaat, neem je een laag sprongetje. dat een paar keer doen en daarna gaan opbouwen in de hoogte. en zoals je zelf wel weet, je kan beter even te langzaam opbouwen dan te snel. en blijf naar je paard luisteren, dan komt het vast wel goed.
26 mei vorig jaar kwam mijn paard terug uit de kliniek na schock wave therapie. in november begonnen met drafbalken en kleine kruisje. Dit langzaam opgebouwd en regelmatig controleren op een reactie dit bleef uit dus de pees versterkte zich hierdoor. Inmiddels springt ze weer een meter. in september had ze haar eerste endurance wedstrijd weer goed uitgelopen. Dit had ik in overleg met de DA gedaan of ik dit idd wel kon en mocht doen aangezien het ook nog over een wedstrijd ging in de utrechtse heuvelrug wat dus zwaarder is
ik zou even met de DA die toen behandeld heeft overleggen. lijkt mij erg slim!
Idd ik zou met je dierenarts een trainingsplan opstellen want elk beestje heeft zijn eigen opbouw nodig. Ik kan wel zeggen hoe wij het deden maar dat kan fataal zijn voor de jouwe.