overvragen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

overvragen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:20

wat denken jullie, ga ik mijn 4 jarige op deze manier overvragen?

ik rij nu 4x per week, 3x een buitenrit van min. een uur, en 1x les in de bak, ook een uur.

De les is niet zeer intensief, maar we leren en doen heel veel.

de buitenritten zijn voornamelijk stappen en genieten van de omgeving, verder eens een aantal keren wijken voor het been op het zandpad, om haar gehoorzaam te houden(snel afgeleid), her en der een heuveltje op galloperen, en op hetzelfde zandpad van stap in galop aanspringen, om de bilspieren sterker te maken. Dit alles hooguit 2/3x, en dan weer lang teugeltje verder.

Maar omdat het zulks mooi weer is de laatste tijd, wil ik elke gelegenheid aan grijpen om lekker naar buiten te gaan met haar. Dus dan kan het best zijn dat ze 5x per week gereden wordt, waarvan 4x een buitenrit met bovengenoemde, en 1x per week les(ik kan de buitenrit ook aanpassen, alleen maar lange teugel)

Zal 5x per week rijden te veel zijn voor een 4 jarige? en dan bedoel ik met name, qua hoe vaak ik dan op die rug zit.

8nnemiek

Re: overvragen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:24

Ligt er aan hoe zwaar je bent, en hoe groot je paardje is, als jij niet te zwaar bent voor je paard dan vind ik het prima kunnen hoor Lachen Is alleen maar goed als je paard lekker elke dag kan wennen buiten, veel ervaring opdoen..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:35

ik ben 1.72, 75 kg en ik heb een ouderwets typje fjord van 1.38.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:12

niemand verder?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:21

ik heb geen idee of die lengte bij die hoogte past, maar opzich als je gewoon wandeld buiten moet het denk ik wel kunnen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:28

Zo lang je paardje lekker loopt en ze niet te dun wordt, lekker voorwaarts is, niet struikelt en er elke dag zin in heeft kan het. Maar, ik persoonlijk vind het wel wat veel moet ik zeggen. Bij een 4-jarige rij ik eigenlijk om de dag, andere dag of wat longeerwerk / freestyle en lekker los i/d wei. Volgens mij is een fjord net als een haflinger best wel laat 'rijp' dus geef haar wel de tijd anders rij je ze stuk, niet alleen in het lijf maar ook in het hoofd. Ga anders lekker met haar wandelen, hoef je er niet perse op te zitten ben je ook leuk bezig.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:00

Ik vind het eigenlijk best wel veel. Ik zou het op 3 keer in de week houden, en dan wat korter
Paardje lekker uit laten groeien, en rustig aan doen