scheurtje in de hoef. Wanneer er wat aan doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske_

scheurtje in de hoef. Wanneer er wat aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 19:55

Hoi,

Mijn fjordenruin van 14 jaar heeft een scheurtje in zijn linkervoorhoef. Vanaf de grond recht richting de kroonrand.
Het is nu ongeveer 1 a 2 cm.
Hij loopt gewoon en hoeft verder ook geen zwaar werk te doen (uurtje per dag recreatief in de bak)

23 mei komt de hoefsmid hem weer bekappen (hij staat niet op ijzers) zal ik hem eerder moeten bellen?
Waar moet ik opletten en hoe kan de hoef het beste verzorgen.

Hij heeft verder nooit iets gehad aan zijn hoeven, vandaar dat ik er niet zo veel vanaf weet.

Alvast bedankt!

joyce83

Re: scheurtje in de hoef. Wanneer er wat aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:58

Die van mij heeft ook een scheurtje in zijn hoef. Ik doe met een vijl vlak boven het scheurtje horizontaal wat invijlen zodat het niet verder kan gaan. Helaas staat hij nu voor op ijzers eigenlijk om die weg te krijgen maar na een jaar zit het er nog steeds?

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:01

joyce83 schreef:
Helaas staat hij nu voor op ijzers eigenlijk om die weg te krijgen maar na een jaar zit het er nog steeds?

Ik snap je laatste zin niet helemaal.
Heb je de ijzers er onder omdat dat scheurtje er al een jaar zit?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:04

Ik zou toch even de hoefsmid telefonisch om raad vragen. De ene pakt het anders aan dan de andere Knipoog

Je hebt natuurlijk ook verschillende scheurtjes. Op verschillende plekken, verschillende dieptes enz.

Vandaag is de bekapper hier nog eens extra langs geweest omdat een scheurtje aan de zijkant van de hoef van één van de paarden door was gescheurd en daardoor ook een deel hoef eraf is gescheurd. Andere paard heeft al jaren een scheur in de hoef waarvan hij vermoed dat het zelfs in het hoefbeen kan zitten.

'Gevaar' van scheuren is dat ze te ver inscheuren of dat er bacteriën inkomen. Die vinden het warme en zuurstofarme klimaat in de hoef uitermate prettig en groeien daar ook razend snel. Waardoor er een zweer kan ontstaan of de scheur kan 'groeien'.

Maar goed, zoals jij het nu zegt klinkt het nog niet als een groot gevaar. Ik zou toch even overleggen, weet je meteen waar je aan toe bent Knipoog
Succes

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:04

Nee had in het begin zo gemaakt dat de scheur uitgehold werd. Dus dat de scheur niet meer aan de grond kwam en dat stukje zeg maar uit de hoef gehaald werd. Echter bleef dat scheurtje terug komen en daarom zijn er ijzers onder gekomen voor. Echter het scheurtje blijft doorgaan om het maar zo te noemen. Laatst heeft hij wat meer weggehaald en gaf aan dat het wel een dieperliggend scheurtje was. Paard heeft nu nergens last van maar ik weet niet precies meer wat te doen.
Hoefsmid heeft dit dus zo gedaan he voor de duidelijkheid.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:05

volgens mij kan je sowieso je hoefsmid vragen om advies. leg de situatie uit en vraag wat hij/zij adviseert?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:11

Ik heb hetzelfde voor en ik heb de hoefsmid vroeger gebeld. Voor de zekerheid. De hoefjes waren lang genoeg om te bekappen, dus... volg dat zekerheidsgevoel. Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 01:57

Persoonlijk zou ik niet op de volgende afspraak wachten maar nu alvast de hoefsmid bellen. Mijn paard had vorig jaar ook een scheurtje in zijn hoef. Ogenschijnlijk onschuldig, maar bleek om white line disease te gaan. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hier bij jouw Fjord ook sprake van is, maar even om aan te geven dat een scheurtje van alles kan betekenen en niet onderschat moet worden. Lachen

Kijk anders even hier, zeer informatief! http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... heuren.htm

Succes ermee!

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 08:41

Bedankt iedereen! Ik ga de smid zeker even bellen!

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:40

Over het algemeen worden dit soort scheurtjes groter naar mate de voet langer wordt. Wordt de voet bekapt dan is het scheurtje ineens niet zo groot meer. Neemt niet weg dat er extra zorg aan besteed moet worden. Verstandigst is om je smid even te laten kijken, hij kent het paard zijn voeten en zal door de telefoon ook al veel kunnen zeggen. Wacht wel even tot vrijdag voordat je hem belt, morgen is zijn vrije dag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:09

joyce83 schreef:
Nee had in het begin zo gemaakt dat de scheur uitgehold werd. Dus dat de scheur niet meer aan de grond kwam en dat stukje zeg maar uit de hoef gehaald werd. Echter bleef dat scheurtje terug komen en daarom zijn er ijzers onder gekomen voor. Echter het scheurtje blijft doorgaan om het maar zo te noemen. Laatst heeft hij wat meer weggehaald en gaf aan dat het wel een dieperliggend scheurtje was. Paard heeft nu nergens last van maar ik weet niet precies meer wat te doen.
Hoefsmid heeft dit dus zo gedaan he voor de duidelijkheid.

ik zou zeggen, kijk eens op de site van v. Nassau, die geven een heel duidelijke uitleg over scheurtjes in paardenvoeten. horizontaal invijlen of de scheur stabiliseren met een gewoon ijzer werkt dus niet.

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 07:44

bij ons op stal heeft er ook eentje zo`n scheur, maar dan van de kroonrand 3cm naar onder. Ze loopt er goed op, en zo lang dat zo is doet de smid er niks aan. Het is mijn paard niet, maar zelf vind ik het raar.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:08

Volgens onze hoefsmid heeft tegenwoordig 40% van de paarden schimmel.
Hier kan je verder zelf weinig aan doen.
Je kan het proberen te voorkomen door biotine te voeren.
Die van mij had ook een scheurtje en ook dit blijkt de gevreesde schimmel.
Hij heeft het er helemaal uitgesneden, en nu moet ik het insmeren met imavorol en dan weer honing.
Je moet hier op tijd bij zijn, want als je de schimmel laat zitten, dan komt het op een gegeven ogenblik tot de kroonrand, en dan heb je echt een probleem.
Succes

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:12

mijn paard zijn hoef brokkelt heel erg nu is dr een mega stuk uit en wil dr op ijzers maar dat kan dus nu niet omdat dr een stuk uit dr hoef is

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:17

lin_ schreef:
Volgens onze hoefsmid heeft tegenwoordig 40% van de paarden schimmel.
Hier kan je verder zelf weinig aan doen.
Je kan het proberen te voorkomen door biotine te voeren.
Die van mij had ook een scheurtje en ook dit blijkt de gevreesde schimmel.
Hij heeft het er helemaal uitgesneden, en nu moet ik het insmeren met imavorol en dan weer honing.
Je moet hier op tijd bij zijn, want als je de schimmel laat zitten, dan komt het op een gegeven ogenblik tot de kroonrand, en dan heb je echt een probleem.
Succes

idd. heeft mijn paard ook aan 2 hoeven. ze had het aan alle 4.
vooral als je paard in een natte wei staat is het het ergst. de schimmel houd van een lekker vochtig klimaat.

ik geef mijn paard biotine door het voer en smeer haar hoeven in met textura. naar mijn idee werkt dit ook goed. het is in ieder geval niet erger geworden.

ik weet niet oe de scheur eruit ziet maar als ie op de voorkant van de hoef zit is het meestal schimmel. groeischeuren zitten over het algemeen aan de zijkant.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:08

ben even benieuwd: is dit dezelfde schimmel
als dat zich ook op de huid van het paard toont?
waar je idd imaveron voor kunt gebruiken maar
ook een spuit voor kunt geven door de da??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:28

Waarschijlijk is het een andere schimmel/bacterie dan op de huid, anders zou je hem daar ook zeker tegen komen Knipoog Ik dacht dat het eerder bateriën zijn die in scheuren van hoeven zitten dan schimmels, maar in principe is het voor beide een ideaal klimaat. Veel smeden snijden het open, zodat er lucht bij kan (zelfde idee wel met hoefzweer) en je kan ontsmetten. Beide dingen waar een schimmel/bacterie niet van houdt Tong uitsteken

Nelleke1 schreef:
mijn paard zijn hoef brokkelt heel erg nu is dr een mega stuk uit en wil dr op ijzers maar dat kan dus nu niet omdat dr een stuk uit dr hoef is

Ik zou eerst gaan werken aan gezonde stevige hoeven voordat je uberhaupt denkt aan ijzers. Die lijken me in dit geval niet veel goeds te doen, alleen maar extra gewicht hangen aan de slechte en zachte hoeven. Laat staan de gaten die de nagels achterlaten. Goed en regelmatig bekappen en onderhouden is het belangrijkste. Zorg voor een vochtige bodem (niet té want dat werkt de straal weer tegen) en veel beweging. Des te beter wordt de doorbloeding en daarmee de nieuwe aangroei van de hoef. Oftewel, lekker veel weidegang Knipoog

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:40

RianneH schreef:
Waarschijlijk is het een andere schimmel/bacterie dan op de huid, anders zou je hem daar ook zeker tegen komen Knipoog Ik dacht dat het eerder bateriën zijn die in scheuren van hoeven zitten dan schimmels, maar in principe is het voor beide een ideaal klimaat. Veel smeden snijden het open, zodat er lucht bij kan (zelfde idee wel met hoefzweer) en je kan ontsmetten. Beide dingen waar een schimmel/bacterie niet van houdt Tong uitsteken

Nelleke1 schreef:

Ik zou eerst gaan werken aan gezonde stevige hoeven voordat je uberhaupt denkt aan ijzers. Die lijken me in dit geval niet veel goeds te doen, alleen maar extra gewicht hangen aan de slechte en zachte hoeven. Laat staan de gaten die de nagels achterlaten. Goed en regelmatig bekappen en onderhouden is het belangrijkste. Zorg voor een vochtige bodem (niet té want dat werkt de straal weer tegen) en veel beweging. Des te beter wordt de doorbloeding en daarmee de nieuwe aangroei van de hoef. Oftewel, lekker veel weidegang Knipoog

oke dan snap ik het... ik denk tja als het anders een veel voorkomend iets is zou je gewoon als
eigenaar je paard elk jaar kunnen laten spuiten tegen schimmel.. maar als dit inderdaad een andere
schimmel is dan op de vacht heeft het weinig nut ja.. hihi kon het proberen toch?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:44

Om het te voorkomen moet je er eigenlijk gewoon voor zorgen dat de hoeven ontzettend goed onderhouden blijven. Zolang ze keihard zijn en mooi rond zonder gaatjes en scheuren, heeft de bacterie/schimmel geen kans om zich te vestigen. Helaas is dit nogal lastig, veel hoeven worden met de beste bedoelingen onderhanden genomen maar net niet goed genoeg. Verschil in huisvestiging veranderd enz. Zelfs de hardste hoeven kunnen zoiets oplopen.
Hoewel goede harde, netjes onderhouden en gezonde hoeven natuurlijk minder kans lopen op zulke en andere aandoeningen Knipoog

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:37

maar als je beslaat zorg je toch ook voor gaatjes van de nagels.
daar kunnen dan toch ook schimmels ed in gaan zitten hoe kan het
dan dat het daarbij niet vaak fout gaat.? ik bedoel dan zouden er
geen ijzers meer betaan toch. of is dit niet erg omdat de nagels in
een bepaald gedeelte van de hoef komen dat het daar niet fout gaat
met bacterien of tenminste dat die daar geen kwaad kunnen en bij
die keren dat er idd wel schimmeld bacterien ed in komen en het
gaat ontsteken is er dus gewoon verkeerd beslagen?
of ben ik nu te kort door de bocht?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:22

@xkusssx, Bepaalde schimmels zijn aanwezig in de grond, dat betekent dat ze eigenlijk relatief makkelijk kunnen binnendringen in verzwakte hoeven. Het is evident dat gezonde hoeven
minder makkelijk zullen aangetast worden dan bijvoorbeeld hoeven die reeds scheuren of brokkeling vertonen. In warme natte omstandigheden gedijen schimmels het best, vandaar
ook dat er seizoensgebonden vaststellingen werden gedaan wat de aanwezigheid van schimmels betreft. Ook bij beslagen hoeven zijn oude nagelgaten vaak een makkelijke
toegangspoort voor schimmels.

Naast de omgevingsschimmels kan er ook sprake zijn van fysieke besmetting van het ene paard op het andere. Dus ook de hoefsmid moet attent zijn! Het is totaal uit den boze
om het bekapmateriaal niet grondig te ontsmetten met een 70% alcoholoplossing of chloorhexidine, als je van een besmet paard naar een andere dier gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:39

xkusssx schreef:
maar als je beslaat zorg je toch ook voor gaatjes van de nagels.
daar kunnen dan toch ook schimmels ed in gaan zitten hoe kan het
dan dat het daarbij niet vaak fout gaat.? ik bedoel dan zouden er
geen ijzers meer betaan toch. of is dit niet erg omdat de nagels in
een bepaald gedeelte van de hoef komen dat het daar niet fout gaat
met bacterien of tenminste dat die daar geen kwaad kunnen en bij
die keren dat er idd wel schimmeld bacterien ed in komen en het
gaat ontsteken is er dus gewoon verkeerd beslagen?
of ben ik nu te kort door de bocht?

Met bekappen en beslaan heb je ongeveer even veel risico dacht ik. Beslaan zeker niet minder risico, om het zo maar te zeggen. Enw at je zegt idd, door de nagels in de hoef te slaan maakt je het voor schimmels wel heel makkelijk om zich lekker te nestelen. Nagels zijn over het algemeen wel nieuw en schoon, dus is de werkwijze gelukkkig nog veilig Knipoog

Wat denk ik het verschil tussen beslaan en bekappen maakt is de regelmaat. Mensen die hun paarden beslaan meoten toch minstens om de 8 weken nieuwe ijzers eronder wat betekend dat het paard veel regelmatiger gecontroleerd wordt. Bij bekappen heb ik soms het gevoel dat het niet regelmatig gebeurd en mensen 'het wel even aan zien'. Dit gebeurd dus veel onregelmatiger en geeft daarom schimmels meer de kans te nestelen.

Dus als je met paarden werkt en met hoeven heb je altijd kans op besmettingen.. Netzoals een klein wondje altijd een beetje kans geeft op een eventuele enorme ontsteking. Aan de eigenaar dus om te zorgen dat de conditie van de heven optimaal is en beginnende schimmels of plekken waar ze kunnen gaan zitten aan te pakken. Zowel blootvoets als met ijzers Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:39

mijn paard staat 24/7 buiten in de wei die vochtig genoeg zijn, mijn paard heeft voorheen altijd op ijzers gelopen, ik heb haar 2 maanden geleden ijzerloos gekocht en dacht dat ik de hoeven wel zo sterk zou krijgen dat ze er goed tegen zou gaan kunnen op den duur maar nu brokkelen ze erg hard dus wil haar toch op ijzers

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:47

Twee maanden is behoorlijk kort als de hoeven toen al slecht waren.
Je bent zeker een jaar, zo niet langer bezig om het beter en harder te maken, met de juiste hoefverzorging.

Wij hadden ook zo'n probleem geval staan, die nu toch hele mooie nette voetjes begint te krijgen. Duurt ook al een jaar, maar ik kan niet geloven dat het met ijzers beter zou zijn gegaan. Verbeterd de doorbloeding zeker niet, als het het niet slechter maakt moet je tevreden zijn.. Maar, zijn de hoeven niet gewoon te lang? Mag ik eens een foto zien, mag ook over pb Knipoog Ben namelijk heel erg benieuwd Knipoog

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:15

[quote="RianneH"]Waarschijlijk is het een andere schimmel/bacterie dan op de huid, anders zou je hem daar ook zeker tegen komen Knipoog Ik dacht dat het eerder bateriën zijn die in scheuren van hoeven zitten dan schimmels, maar in principe is het voor beide een ideaal klimaat.

bij bacterien zie je btw. meestal ook pus.