probleem met ijzers...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

probleem met ijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:57

heej,
ik zit hier een beetje met een dilema...
ik heb een haflinger die op voor ijzers staat. nou ben ik gister wezen buitenrijden en toen ik thuis kwam zat ik dat ik een voor ijzer miste!
nou heb ik de hoefsmit al gebeld maar die kan op zijn vroegs volgende week woensdag. dus heb de manege smit gebeld en die had wel iets eerder plek, maar die is 20 euro duurder!

nou zij mijn eige smit dat bep wel een weekje zonder ijzers zou kunnen staan, maar ze staat nog op een ijzer...
dus moet ik haar nou gewoon op een eizer laten staan of moet ik die andere er ook afhalen...?

elizah

_YVN_

Re: probleem met ijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:09

Toen mijn oude paard 1 van z'n ijzers er af had getrapt had ik de andere er de volgende dag zelf af gehaald. Maar wanneer je zo'n ijzers er af haalt kan het zijn dat je het daarna nog bij moet vijlen omdat de rand van de hoef heel scherp kan zijn. En je moet met veel dingen rekening houden en nooit zomaar zelf gaan aanklooien..

Als ik jou was zou ik het gewoon de smid laten doen en dan kijken wie je het liefste voor deze behandeling wilt hebben. Zelf zou ik dan kiezen voor de manege smid omdat deze ook sneller tijd heeft.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:13

oow sorry vergeten er bij te schrijven... de manege smit kan volgende week dinsdag. (dus een dag eerder).

maar zou ik gewoon zelf dat ijzer eraf kunnen halen??

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:45

ja, gewoon met een nijptang bijvoorbeeld.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:04

Als het maar 1 dag scheelt zou ik wachten op mijn eigen smit. Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en zie het maar als nieuwe schoenen...
Als je iedere keer bij dezelfde schoenmaker komt zal je zeker het verschil voelen als je naar een ander gaat...

Je kan het ijzer er zelf onderuit halen of je pony even niet te veel op harde ondergrond laten lopen. Ze voelen het verschil minder op een wat zachtere ondergrond...

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:55

bedankt voor jullie reacties,
probleem is voor een gedeelte al opgelost.
er was vandaag een smit op de manege en die heeft het andere ijzer er afgehaald. dus nu staat ze even op bloote voetjes. en we hebben een afspraak gemaakt bij onze eigen smit voor volgende week woensdag,

c_manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:21

Haha nou dat is dan toch ook een mooie oplossing

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:23

Ja ik zou ook gewoon op mijn eigen smit wachten, 1 dagje scheelt je gelijk 20 euro. Is mooi meegenomen toch? En nu het ijzer eraf is scheelt dat weer 1 probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:48

elizahbep schreef:
er was vandaag een smit op de manege en die heeft het andere ijzer er afgehaald. dus nu staat ze even op bloote voetjes. en we hebben een afspraak gemaakt bij onze eigen smit voor volgende week woensdag,

Waarom staat je paardje op ijzers als ik vragen mag?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:47

VSW-->BEH

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:11

Ik heb mijn paard ook alleen maar voor op ijzers lopen, en dat gaat harstikke goed.. natuurlijk kan het gebeuren dat je paard zn ijzer ns verliest.
Het is niet erg dat je paard er een paar dagen zo rond mee moet lopen, tenzij hij er kreupel op loopt. Op zachte grond is inderdaad het fijnst.

Nou veel succes ermee!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 21:48

Arabesk schreef:
elizahbep schreef:

Waarom staat je paardje op ijzers als ik vragen mag?

ze staat op ijzers omdat ze als ze aandacht wil met haar voorbenen gaat schrapen, waardoor ze scheef gaat staan Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:17

en in welke situaties gaat ze schrapen?

Als ze op stal staat?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-05-08 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:23

Ow daar gaan we weer Rolleyes

@ TS: Je paard kan idd best op blote voetjes, het is hooguit even wennen zonder ijzers ineens Lachen
Als je alleen ijzers hebt tegen het afschrapen van de hoeven, zou ik er als ik jou was ook eens over denken of er geen goedkopere en effectievere manier is om daar vanaf te komen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:40

Zeg hoor eens even, doe niet zo flauw. 'stel dat' het paard op stal staat zal ik twee antwoorden geven 'liever buiten' en 'anders rubberen matten in de stal'. Schrapen is ook makkelijk af te leren en lijkt me absoluut geen reden om te beslaan.

Met een opmerking als 'ow daar gaan we weer' zet jij meteen de toon, terwijl dat niet mijn intentie was!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:44

Welke intentie zou ik volgens jou dan hebben Arabesk? (misschien is dit beter per PB bedenk ik me Nagelbijten / Gniffelen )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:46

Een off-topic intentie waar we verder beter niet op in kunnen gaan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:50

Och kijk, het vriendje komt erbij!

Nou, ik ga snel, voor ik een OW aan mn broek heb voor offtopic gaan, en weet ik wat niet meer.

Sorry TS dat dit in jou topic gebeurde!

Nog een tip; Als je paard dit doet waar je bij bent, kan je haar ook leren dat ze dit niet mag doen door haar te negeren als ze schraapt, en gelijk te belonen als ze ook maar even stopt.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 07:21

Tip: In de voorijzers voor in de toon (achter de lip) 1 slijtstiftje door de hoefsmid in het ijzer laten zetten. Je ijzer gaat gelijk iets langer mee, de lip wordt er niet vanaf geschraapt. Het ene stiftje zal het looppatroon van je paard niet beïnvloeden.