Symptomen artrose/ niet rad paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Symptomen artrose/ niet rad paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:12

Lekker vage titel ook weer...

Ik heb wat problemen met mijn merrie. Sinds een tijdje liep ze niet lekker, en ik heb de osteopaat gebeld en verslag gedaan van de symptomen. Ze is namelijk niet echt kreupel, maar stijf en ze loopt gewoon echt niet graag haar rondjes. Op rechts is er geen probleem, maar op links duikt ze met de oren in de nek naar je toe. Ze is niet echt kreupel, maar zeker niet 100% rad.

De osteopaat komt over 2 weken. Ze adviseerde rust en mijn paard het tempo laten bepalen. Dat heb ik gedaan, en aan de hand is ze wel vooruit gegaan. Ze loopt vlotter mee, en draaft ook makkelijk aan aan de hand. In het bakje gaat het alleen meteen mis. Ook hoorde we behoorlijk wat 'knakjes' uit haar heupstreek komen.

Is dit reden tot paniek (de artose alarmbel rinkelt hier)? Ik heb de symptomen voor artrose opgezocht, en daar staan wel dingen die ik zie in Mone. Onregelmatigheid, moeilijk op één hand, de laatste keer met rijden kwam ze omhoog als ik wou aandraven...

Is het onverstandig om de osteopaat af te wachten? (Ik heb gebeld, maar ze kan niet eerder)

knooopje

Re: Symptomen artrose/ niet rad paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:14

ik had de dierenarts erbij gehaalt,het is duidelijk dat je paard pijn heeft,ik ging dan geen 2 weken wachten!de symptomen van jou paard zijn heel ruim,dus er kan ook heel wat anders aan de hand zijn.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:36

Bij artrose moet het bij beweging juist beter gaan.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:50

Ik heb niet de indruk dat ze ergens last van heeft als ze niet hoeft te werken. Aan de hand draaft ze prima aan en in de wei is ze drukker dan ooit. Daarom was voor mij de druk om meteen de DA te bellen ook minder hoog. Als ik de indruk krijg dat ze echt pijn heeft, dan staat hij natuurlijk meteen op de stoep.

Ik heb een maandje terug een bijrijder gehad, die mijn paard vreselijk overvraagd heeft. Daarna heb ik nog een paar keer gereden en elke keer ging het wat slechter. Van sloom zijn, naar helemaal niet meer aan willen draven, en nu wil ze zelfs zonder ruiter niet graag meer lopen. Eigenlijk moet dat in mijn beginpost erbij, maar ik denk dat het emotioneel voor haar ook moeilijk is om aan het werk te gaan omdat die bijrijder dus zo onvriendelijk was tegen Mone onder het zadel.

Maar het ging mij nu vooral om de lichamelijke klacht. Emotionele schade moet ik toch zelf met haar oplossen denk ik, daar kan een DA weinig aan doen. Ik wilde eigenlijk weten of er mensen zijn met dergelijke ervaringen en evt tips, vandaar dit topic.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:44

Ik heb zelf een artrose merrie ook een haf overigens. Sonja is duidelijk stijver bij koud en vochtig weer. Verder liep ze lange tijd rechtuit goed, maar op de volte kreupel. Verder is Sonja ook slechter op het harde en beter als je op een zachte ondergrond loopt.
Als Sonja slecht loopt, voel ik haar altijd na meestal voel ik dan namelijk ook warme plekken in de gewrichten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:38

MD-->BEH

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:51

Mijn paard heeft Artrose, onbelast was er weinig te zien, behalve dat hij erg somber en wat stijf was, maar belast de volgende symptomen;
- rechtsvoor niet helemaal zuiver, maar wordt beter na 20 minuten rijden. Slecht op gang komen.
- niet recht willen lopen en bit vastpakken.
- niet willen "werken", niet willen nageven en "vluchten" in de galop.

Foto's bij de DA waren best goed, nu 2 weken niet belasten, osteopaat erbij gehaald en speciaal beslag eronder. Moet zeggen dat hij zienderogen vrolijker wordt en opknapt.

Mijn advies?
Zo gauw mogelijk naar de DA en liefst foto's laten maken, dan weet je waar je aan toe bent en hoe je moet behandelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:39

@ lancome, waar zit de artrose bij jouw paard?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:41

bij atrose moet je heel goed instappen dan kan die op het begin wel knakke

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:06

tjalk schreef:
bij atrose moet je heel goed instappen dan kan die op het begin wel knakke

het paardje loopt 24/7 op de wei, de keer dat het ons voor het eerst opviel was tijdens het los longeren (ze was wat kreupelig geweest en we wilden de verbetering bekijken), na het warmdraaien. op links blijft ze overigens kreupelig. niet echt mank, maar ook verre van 'lekker'.

helaas kan de osteopaat niet eerder dan op 13 mei komen, en we willen dit graag afwachten. het paardje heeft in het verleden weleens probleempjes (kleine) gehad met het bekken, en wellicht kan de osteopaat haar daar opnieuw gelijk mee helpen. hopelijk kunnen we het paardje op deze manier een ritje kliniek besparen, ze is namelijk niet of nauwelijks bekend met de trailer, dus als het even kan willen we het voor haar zo simpel mogelijk houden.

even nog iets over de achtergrond van het paard:

ze is met drie jaar zadelmak gemaakt door mijzelf (stond bij een buurman en was niet van ons), ik heb er toen drie keer heel rustig opgezeten en een beetje gestapt (dit ging over twee weken spreiding). het paardje was toen al moddervet, de eigenaar propte er om en bij alles biks in, en verder stond ze op een te volle weide.

nadat ik haar zadelmak heb gemaakt (wat overigens heel goed en mooi ging, Mone is van nature een goudeerlijk paard met een hoop vertrouwen in mensen) heeft ze een ruiter gekregen, een zéér onervaren meisje dat ik wel een beetje ken. dit meisje heeft er een jaar lang mee gereden, en de keren dat ik het gezien heb was het echt gruwelijk. ze reed altijd in een longeerring (dus constant op een vrij kleine volte), en bij één van de eerste keren rijden was ze met zweep én sporen bezig het dier te laten 'wijken'. serieus, het was écht niet om aan te zien en dat paardje heeft altijd alles geaccepteerd, tot de eigenaar het uiteindelijk beu was dat die griet het paardje altijd alleen maar schopte sloeg en uitschold. ondertussen was Mone ook zéér kreupel geworden op haar rechter achterbeen. daarop heeft Mone een jaar stilgestaan (niet alleen vanwege de kreupelheid overigens), waarbij ze zo mogelijk nog dikker werd. de eigenaar longeerde haar af en toe in een poging het overgewicht te bestrijden.

goed, na dat jaar werd mij gevraagd of ik niet iemand wist die het paardje wilde berijden/ verzorgen, ze wilden haar weer in training hebben om er kinderen mee te laten rijden die daar vaak over de vloer kwamen. zo kwam Mone onder de hoede van mijn zusje, met de waarschuwing dat ze inmiddels levensgevaarlijk werd/ was geworden. een vrouw die daar op stal een ander paard reed had geprobeerd haar te berijden maar ze steigerde alleen nog maar, en die vrouw wilde niet meer nadat ze er door het steigeren was afgevallen.

nou goed, zo gezegd zo gedaan, ik ging mee en inderdaad, Mone was erg veranderd. ze was eigenwijs en boos, wilde gewoon niet meewerken. we zijn heel rustig begonnen met haar, longeren ging op zich prima. bij de eerste keer er weer op begon ze onmiddelijk te steigeren, wat mijn zusje prima heeft uitgezeten en zónder boos te worden/ hoeven worden heeft ze toen een beetje gestapt. bij de tweede keer (enkele dagen daarna meen ik.. weet het niet meer zeker) werd ze al boos toen het zadel eraan kwam. bij ons gingen de alarmbellen rinkelen en mijn zusje is zonder zadel gegaan, wég steigeren. het bleek aan het zadel te liggen, wat wij niet gecontroleerd hadden omdat ze er al tijden mee liep. paard werd dus als levensgevaarlijk bestempeld maar bleek gewoon pijn te hebben.

er werd een ander zadel geregeld en vanaf daar ging het beter, er was normaal met mone te rijden. in de grote bak (bij onze stalling die ernaast lag) vertoonde ze inderdaad 'vluchtgedrag', bij het galopperen schoot ze vaak weg en dan zat er écht geen rem op. met buitenrijden was dit overigens niet of nauwelijks het geval, ze zat altijd aan mijn paard vastgeplakt.

Mone was zó dik dat onze instructrice zelfs zei dat ze te vergelijken was met een 9 maand drachtige merrie, en dat we daarmee logischerwijs rekening moesten houden. we zijn zelf altijd heel voorzichtig geweest met mone, ook de oude kreupelheid en haar verleden in acht nemend.
op een gegeven moment heeft mijn zusje mone gekocht, ze zou verkocht worden maar mijn zusje was inmiddels dikke maatjes met het beestje geworden dus die ging nergens meer heen natuurlijk...

toen kon ze eindelijk op een goed dieet gezet worden, en ze begon inderdaad wat af te vallen, langzaam, maar zeker. de osteopaat is er toen ook bijgeweest en er waren niet echt alarmerende klachten, haar bekken en enkele wervels hadden behandeling nodig maar het was niet extreem. echter wel dusdanig dat de osteopaat nog een keer voor haar moest terugkomen.

in die tijd hebben we mone natuurlijk veel beter in de gaten kunnen houden, galopperen op rechts kon ze écht niet, en wij verlangden niet teveel van haar tot ze beter in staat zou zijn om haar lichaam te gebruiken. overigens heeft mijn zusje in mones dikste periode niet gereden, omdat zelfs de 50 kilo van mijn zusje icm het overgewicht van mone een regelrechte aanslag zou zijn.

we verhuisden naar een betere stalling met de paarden, hier hadden ze een grotere kudde en meer ruimte in een grote wei. Mone was redelijk afgevallen maar nog steeds dik, het ging gewoon heel moeizaam allemaal. het rijden en trainen ging wel wat beter, verzet was er af en toe nog wel, hard weggalopperen bijvoorbeeld, of iets omhoog komen. ze kon (en kan) haar lichaam ook nog steeds niet optimaal gebruiken, ze is vaak erg stijf en galoppeert voornamelijk in viertakt, en verder is ze moeilijk te motiveren om voorwaarts te blijven gaan binnen de gangen.

nu gaat mijn zusje volgend jaar studeren, en aangezien ik zelf drie paardjes heb heb ik ook niet genoeg tijd om Mone erbij te doen. er werd dus gezocht naar een goede bijrijder die ervoor kon zorgen dat Mone gewoon haar beweging kreeg en rustig aan kon blijven verbeteren. mijn zusje reed steeds niet langer dan een half uur tot drie kwartier in de bak, meer kon mone gewoon niet goed aan, zowiezo is ze zelfs bij het lichtste buitenritje al snel in het zweet. maar goed, er werd een bijrijdster gevonden die er voor een groot deel de rijstijl van mijn zusje op na leek te houden, en ook leuk klikte met Mone. in eerste instantie leek het een groot succes, tot wij een weekje op wintersport gingen.

eenmaal terug werden we min of meer overspoeld door onze stalgenoten (dank God voor de stalgenoten die een oogje in het zeil hebben gehouden!), dat ze ANDERHALF UUR had gereden, en er ook een ander meisje op had gelaten. ze waren gaan springen, iets wat op zich mocht maar tot 30 cm MAXIMAAL, gewoon voor de afwisseling, want echt springen zou te zwaar zijn voor Mone. ze hadden haar 1,5 uur afgemat met sprongen van 60 cm en zelfs hoger, hadden met sporen gereden en haar hierbij opgejaagd met een longeerzweep.
volgens onze stalgenoten kon Mone echt niet meer, en is ze bij de landing zelfs door haar voorbenen gezakt en gevallen.

natuurlijk waren wij woedend, de afspraken over Mone waren duidelijk geweest. de bijrijdster is uiteraard weg nu, maar het leed is al geschied. de keren daarop ging het rijden voor mijn zusje echt niet meer, longeren ging minimaal. Mone reageerde nog amper op de (stem)hulpen, en wanneer mijn zusje wilde aandraven ging ze gewoon stilstaan en wilde dan ook omhoog komen. wederom de alarmbellen voor ons, want Mone is geen aansteller en de vorige keer dat ze dergelijke signalen gaf had ze dus pijn. een afspraak met de osteopaat was al gemaakt, deze komt bij ons zowiezo eens per jaar voor controle.
we hebben Mone een poosje rust gegeven, gewoon lekker gewandeld aan de hand en daarna heel rustig wat los longeren meegepakt, waar we dus zagen dat ze kreupel was, met name linksachter leek niet fijn. bij het opnemen en roteren en langzaam bewegen van het linkerachterbeen was duidelijk te voelen dat ze weerstand bood bij bepaalde bewegingen, deze gingen schokkerig en ze gaf steeds een klein stukje mee. ook zette ze dit been meer naar achteren neer, als om het te ontlasten. dit was dus pijnlijk, maar zit volgens mij niet in het been maar dus hoger. hierop hebben we mone weer rust gegeven, en inmiddels staat ze ook op een magnesiumkuur om haar te helpen met afvallen en als 'extraatje' voor de spieren.

sinds het begin van deze kuur icm de rust (let wel, mone kan dus maar moeilijk afvallen en is nog steeds te dik, dus eigenlijk is regelmatige beweging wel belangrijk voor haar) met graaskorf ging het beter, ze werd drukker aan de hand en wilde ook gemakkelijk aandraven aan de hand. voor een paar dagen geleden hebben we voor het eerst weer even gekeken hoe het rondlopen ging, op rechts ging het mooi en leek ze ook vrij soepel, maar op links kwam hetzelfde verzet gelijk weer boven. van de osteopaat hebben we het advies gekregen om vooral niets te forceren dus uiteraard zijn we gelijk opgehouden toen Mone verzet toonde. bij het stappen in het bakje (we nemen nu niet meer de longeerring ivm de kleine cirkel) hoorden we nu voor het eerst heel duidelijk het knakkende geluid, wat ergens uit de achterhand komt, het kan de heup zijn, maar ook het bekken of heiligbeen, of de wervels in dat gebied.

we houden haar nu op rust maar houden wel alles scherp in de gaten, de osteopaat kon helaas niet eerder komen en we willen eigenlijk eerst deze erbij, om te voorkomen dat alles door elkaar gaat lopen en omdat Mone dus niet bepaald bekend is met op de trailer staan.

ACUUT alarmerend zijn de signalen niet, Mone is nooit 100% geweest in die zin, voor het grootste deel was dit te wijten aan haar 'dikheid', maar daar begin ik nu dus over te twijfelen. alles bij elkaar opgeteld (terugdenkend) is er een hoop misgegaan de afgelopen jaren met dit paard, wat mijns inziens voor grotere, permanente problemen zóú kunnen zorgen.

één ding is wel zeker, het is geen aanstellerij of een trucje om onder het werk uit te komen, wij kennen dit paard inmiddels goed genoeg om te weten dat dit niet het geval is en nemen haar klachten zéér serieus. wel is het zo, dat Mone altijd een flegmatiek paard is geweest, nu vind ik dit niet zo vreemd want in het verleden werd ze altijd overlopen, angst om te werken vind ik dus helemaal niet gek, aangezien ze altijd werd gedwongen om nóg harder te werken als het wél goed ging. daarbij zit haar lichaam haar gewoon in de weg.

dat er iets moet gebeuren mag duidelijk zijn, op de wei gaat het harstikke goed en ze galoppeert dan ook redelijk, ook de draf gaat wel goed.
op haar top liep ze echt heel netjes, lekker aan de hulpen en ze begon ook redelijk voorwaarts te gaan, en als allerbelangrijkste: met plezier. daar is nu dus niks meer van over.

verder misschien nuttig om te vermelden: Mone wordt nu straks 7 jaar. ze heeft moeite met haar balans (in de galop is verlichte zit écht geen optie want dan struikelt ze met de voorbenen), struikelen met de voorbenen komt mijns inziens té vaak voor, dit heeft ze altijd gedaan, maar er is ook nooit gericht met haar getraind behalve in de periode dat mijn zusje haar alleen reed. daarbij is ze dus relatief stijf, wederom ook door haar 'dikheid', wat hierin imo ook een rol kan spelen.

nou goed, ik hoop dat het zo allemaal een beetje redelijk is uitgelegd, ik ben vast nog wel dingen vergeten, en als er vragen zijn hoor ik ze graag. wij willen straks alle mogelijkheden aan de osteopaat voor kunnen leggen, zodat zij ook gericht kan kijken en wellicht ook verder kan zoeken dan ze bij een normale controle zou doen.

voor ons maakt het op zich niet uit wát er moet gebeuren, als Mone maar gewoon eens lekker in orde komt. in de kudde staat ze hartstikke mooi, ze is wel laagste in rang maar heeft het er prima naar haar zin, en we hebben ook niet de indruk dat ze op de weide on ontspanning pijn heeft of iets dergelijks.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:22

merrieveulen schreef:
@ lancome, waar zit de artrose bij jouw paard?

In ieder geval in de rechtervoorkogel bij mijn paard.

Typisch dat er wel een heleboel overeenkomsten zijn met mijn paard. Gelukkig heb ik wel een betrouwbare bijrijdster.
Mijn paard was vroeger ook altijd te dik, nu is hij op normaal gewicht, maar juist ietwat te schraal. Waarschijnlijk kwam dat door de pijn die hij heeft gehad, want nu met het speciale beslag en heel licht (onbelast) werk merk ik dat hij voller en mooier wordt.
Ook had hij behoorlijke overvulling van het kogelgewricht wat nu minimaal is.

Als hij loopt hoor je hier en daar ook wat geluidjes, niet heel hard en na wat warmlopen is het weg.

De osteopaat kan je misschien helpen hoewel die er niet in kan kijken, maar ik zou toch naar de DA gaan en je paardje grondig laten onderzoeken met wat foto's.
Pas dan weet je wat je paardje wel of niet heeft en kan je er gericht mee aan de gang.
Mocht je echt een heel goede fysiotherapeut zoeken dan mag je me PB-en. Deze man is bijna afgestudeerd als paardenarts, maar moest stoppen door zijn eigen blessure. Nu is hij volledig gediplomeerd fysiotherapeut, manueel therapeut en chiropractor (zonder hamers) voor zowel mensen als paarden en behandelt 20 mensen per week en ca 40 paarden op de grootste stallen door heel Nederland. Hij helpt mijn paard zichtbaar, terwijl ik zelf altijd wat afwachtend was tegenover zulk soort therapieen. Echt super!

Volgende week mag ik langzaamaan weer beginnen en ga beginnen met een kort stapritje in de bossen (daar sta ik met de stal tegenaan). Mooi rechtuit en geen scherpe bochten. Verder zorg ik voor goede beenbescherming en een goed passend harnachement, wat trouwens altijd moet. Even afwachten dus, ik ben benieuwd.

Hou je ons op de hoogte van jouw paardje?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:49

overgewicht op jonge leeftijd schijn klachtenveroorzaker-op-(iets)-latere-leeftijd nummer één te zijn. en dan heb ik het inderdaad over botproblemen.

omdat Mone eigenlijk al zolang als ik haar ken (zo ongeveer vanaf 1,5 á 2 jaar stond ze bij die buurman) veel te dik is geweest zou het me niets verbazen als dat oorzaak is van de klachten, en misschien dus wel van meer.

het feit dat Mone niet optimaal kon bewegen en dat ook niet graag deed voor lange tijd weten wij altijd aan haar overgewicht, waar we dus van begin af aan hard mee bezig zijn. echter, nu zo alles bij elkaar opgeteld begin ik zelf te vermoeden dat er weleens iets heel anders aan de hand kan zijn, náást het overgewicht, en wellicht dus ook veroorzaakt door het overgewicht.

maar goed, misschien is het wel iets heel simpels, hoewel ik daar zelf meer en meer aan begin te twijfelen. we gaan even in overleg, om toch nog vóór de osteopaat komt een DA te laten komen en het hele probleem voorleggen, compleet met haar verleden en alles erbij.

wat ik jammer vind is dat therapeuten en DA's vaak de eigenaren/ vorige eigenaren niet voor het hoofd lijken te willen stoten, en imo wordt een probleem dat bij de eigenaar ligt dan ook niet bij de juiste oorzaak aangepakt. hiermee heb ik zelf weer ervaring met mijn eigen paard. alles werd onderzocht ( hij had headshaking), en uiteindelijk kwam ik er zelf achter dat het rijtechnische gedeelte een grote rol speelde.

maar goed, dat er iets moet gebeuren moge duidelijk zijn. het harnachement is in orde, Mone's zadel is op haar aangepast en het gedrag wat ze eerder naar het zadel had is er ook niet meer. ook hebben we een heel zacht en goed passend bit voor haar nu, ze werd altijd gereden met een dubbelgebroken bit met franse schakel, een bit waar ze zowiezo al erg tegen was.

we gaan het allemaal eens even goed onder de loep nemen en plaatsen dan een update in dit topic, in de tussentijd zijn meer ervaringen, tips en adviezen meer dan welkom!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:10

@TS eileen333: Ben ook benieuwd hoe het nu met jouw paardje is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:15

Lancome schreef:
@TS eileen333: Ben ook benieuwd hoe het nu met jouw paardje is?

het verhaal dat ik schreef over Mone is over het paard van Eilleen, zij is nl mijn zusje. Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 14:34

Het gaat hier inderdaad om één paard, maar ik ben zelf niet zo sterk in het verwoorden van dergelijke problemen, en mijn zus kan dat wat beter. Dus zij mocht het woord doen :p .

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:58

Ik denk dat het hier misschien toch gaat over artrose aangezien ik dezelfde klachten herken als bij mijn paard het geval was. Rechtdoor gaat het fijn, rechterhand ook (hij heeft artrose op linkerachter) maar linkergalop en volte links gaan veel stroever.
En inderdaad, het is niet echt kreupel maar meer 'stijf' wat wel verbeterd na een 15min.

Nu geef ik Glucosamine Complex, echt een wondermiddel!
Misschien kun je het es proberen, gaat het niet dan schaadt het niet!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:40

hmm inderdaad, gisteren bij het terugzetten in de wei VLOOG ze de bult af, in een hele beste galop. buitenrijden ging ook altijd al vele malen beter dan het rijden in de bak. Mone werd dan ook vaak in de weide gereden, welke veel groter is dan de bak en minder zwaar is qua ondergrond.

ik denk dat wij eerst een onderzoek laten doen voor we middelen gaan proberen, ten eerste kan het invloed hebben op haar magnesiumkuur waarmee voorzichtig moet worden omgesprongen, en bovendien willen we graag zekerheid over wat de oorzaak nu precies is... toch een goede tip, die we zeker zullen onthouden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:45

als je paard artrose zou hebben had het er in de winter uit gekomen........ artrose is namelijk erg gevoelig voor kou en nat.

Nu begint het warmer te worden, dus ik denk niet dat het wat mer artrose te maken heeft.......

De gevolgen van artrose zijn ook meer zichtbaar bij het van stal halen, als zo een dier eenmaal wat bewogen heeft dan moet het paard weer beter worden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:48

Mone staat 24/7 op het land in de kudde. afgelopen winter zijn de problemen inderdaad wel meer naar boven gekomen, einde van de zomer ging ze voor haar doen enorm goed vooruit, het rijden begon echt dressuur te worden en ze was mooi voorwaarts. het ging eigenlijk mis na/ tijdens die actie van de bijrijdster, volgens mij is dat de trigger geweest voor de klachten die mone nu heeft. wat overigens niet wil zeggen dat het al niet langer aan de oppervlakte heeft gesluimerd natuurlijk.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:48

@Kiwiko: Artrose is niet noodzakelijk duidelijker in de winter. Mijn paard staat inderdaad in de winter ook buiten en ondanks de kou, vocht is er niet altijd een groter verschil. Hij heeft slechte dagen in de winter, maar ook in de zomer!

@merrieveulen: Glucosamine is een homeopathisch middel en kan niet veel kwaad. (paardendrogist)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 05:15

ik heb zelf artrose Lachen en geloof me in de wintermaanden heb ik er veel meer last van dan in de zomer Lachen

en dat is ook wat ik merk bij paarden die artrose hebben

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:21

dus dat zou ook kunnen verklaren waarom Mone aan de hand de laatste weken wel vlotter is... nou ja we onthouden gewoon alles om straks te kunnen bespreken...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 17:22

De osteopaat is vanmiddag geweest.

Gister liep Mone nog niet helemaal super, maar wel een stuk beter dan toen ik dit topic opende.
Maar de osteopaat heeft haar behandeld. Onder het zadel was ze zo stijf als wat, waardoor het verzet natuurlijk heel goed kan komen. Verder zat ze links ook erg vast.
De osteopaat dacht niet dat het artrose was, dus ik wacht op haar advies nog vier weekjes af. Na mijn examens mag ik weer met haar aan het werk, en als de klachten over een week of vier terugkomen moet ik nog even een afspraak maken.
Dus ik heb goede hoop dat ze straks weer helemaal de oude is Lachen . Waarschijnlijk gewoon een hoop paniek om een stuk minder dan dat ik dacht.