Op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo op Ijzers

Ja,
5 (12%)
Nee,
18 (43%)
Misschien later
18 (43%)

Totaal aantal stemmen: 41

LittleAmigo

Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:58

Helleeuu,

over n maandje krijg ik mn nieuwe pony Little Lucky Amigo, maar nu vraag ik me af of ik hem gewoon 'normaal' laat of op ijzers zet.

Informatie over de pony
Ras: New forest x Welsh
Leeftijd : 2, bijna 3.
Hij is 1.32, en ik wil graag met hem de sport in.
Maar ook buitenritjes enzo, maar voornamelijk de sport.
Amigo wordt nu ingerden,
Dus, stel het was jullie pony, wat zouden jullie doen?

marleen_usar

Re: Op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:59

Mijn paard liep altijd op blote voeten en dat ging prima, ik denk dat het even aan kijken is?

LittleAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 20:09

jaa, dat zal wel zo zijn, maar jaaa, even kijken wat jullie er van denkenn.!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:12

Ik neem aan dat hij nog beleerd moet worden als hij nog geen 3 jaar is? Of in elk geval nog niet wedstrijdklaar. Waarom zou je hem dan op ijzers zetten?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:14

wat is voor jou de overweging om hem op ijzers te zetten? Dat is denk ik niet onbelangrijk om te weten alvorens wij onze mening kunnen geven Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:50

Lekker eraf laten Lachen Ik zie het meestal niet graag, jonge paarden met ijzers.. Een paardje van drie jaar is nog volop in de groei, en ijzers hebben totaal geen schokdemping, dus elke stap die de pony zet op harde ondergrond komt extra hard aan in de gewrichten.. Als het niet persé hoeft, dan zou ik ze zo lang mogelijk eraf laten.
Voor buitenritten zijn ijzers bijna nooit nodig. Zo'n jonge pony's hebben meestal prima hoeven, en daar kun je makkelijk mee over het asfalt als je het rustig opbouwd Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:14

Geen ijzers, ten eerste onnodig bij juiste huisvesting, voeding en bekapping, ten tweede ijzers geven ook schade aan de hoeven.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:12

Allereerst, van harte gefeliciteerd met je pony. Lachen

Als 't mijn pony was geweest had ik 'm niet op hoefijzers laten zetten. Sowieso vanwege z'n leeftijd maar ook vanwege 't africhtingsniveau.

Bovendien is hoefijzers echt niet noodzakelijk als je wedstrijden gaat rijden... ik heb M1 gereden waarbij ik op gras voltes van 10 m in galop moest rijden... in de stromende regen, zónder hoefijzers. No problemo. Haha!

En als ik je nog een andere tip mee mag geven... gun je pony de tijd. Niet alleen in de africhting maar ook zodat jullie een echte combinatie worden. Hij is nu nog maar 2 dus je hebt nog tijden om lekker met 'm te rijden. Heel veel plezier samen. Lachen

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:06

Zolang hij goed loopt op blote voeten zou ik hem niet laten beslaan. Vooral zon jonge pony niet. Bij voldoende beweging en goede voeding blijven de hoeven wel gezond en heeft hij geen ijzers nodig.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:01

Als het nergens voor nodig is zou ik het niet doen. Voor zolang het dan kan. Kijk ook of je pony sterke hoeven van zichzelf heeft.

Ijzers kunnen heel wat vernagelen bij je pony.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:34

IK ben ook niet voor ijzers, een paard kan heel goed zonder ook op wedstrijden en zelfs voor de kar. bij juist en regelmatig bijhouden hoeven krijg je mooie ijzer sterke hoeven en als de hoeven ijzer sterk zijn, waarom er dan ijzer onder slaan??
Je moet bedenken dat bij elke nagel die in de hoef geslagen word je de hoef beschadigt en dat is toch zonde.
Ga je eens wat meet verdiepen in wat een hoef nu werkelijk is en wat het hoefmechanisme nu werkelijk doet , dan zul je niet snel ijzers onder laten slaan.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:39

Ik zou voorlopig nog niet aan ijzers beginnen.
Wat is voor jou de overweging om ijzers te nemen?

LittleAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 13:12

Omdat ik best veel op buitenrit wil, maar .. Ik denk dat ik het tóg maar niet doe .. Dan maar in het gras lopen (: Kan geen kwaad!:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:19

Een paard kan makkelijk elke dag 10 minuten op het asfalt lopen, de hoeven worden dan vanzelf sterker en gaan sneller groeien, en dan kun je steeds langer op het asfalt lopen. Over een tijdje zou je dan zelfs elke dag een uur lang over de straat kunnen. Er zijn zelfs mensen die blootvoets mennen met hun paard, en urenlange enduranceritten rijden. Dus buitenritten moeten geen probleem zijn Lachen
Zonder ijzers heeft je paard juist veel meer grip op de gladde weg Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:12

LittleAmigo schreef:
Omdat ik best veel op buitenrit wil, maar .. Ik denk dat ik het tóg maar niet doe .. Dan maar in het gras lopen (: Kan geen kwaad!:)

Waarom blijft iedereen hardnekkig geloven dat een paard tot z'n oren zal afslijten als je teveel over asfalt rijdt?

Asfalt is een makkelijke ondergrond het is vlak en gelijkmatig.

Een paard kan meerdere uren op het asfalt lopen, mits je het paard goed huisvest, voert en bekapt en het rijden op asfalt opbouwt.

Wij rijden élke dag meerdere kilometers op het asfalt en de hoeven zitten er nog steeds aan Clown