Achter onbeslagen, enkel kalkoenen voor?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Achter onbeslagen, enkel kalkoenen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:30

Mijn paard staat achter het beste op blote voet, voor staat hij op librium ijzers (afgeronde ijzers die het 'afrollen' van de hoef makkelijker maken.) Hier loopt hij 10x beter mee dan blootvoets.
Nu ga ik dus op gras starten binnenkort... maar zou het mogelijk zijn om het paard achter bloot te laten en voor beslagen te laten met kalkoenen?
Bij voor en achter is er dus een reden dat hij er wel of niet beslagen is, vooral achter trapt hij makkelijk zijn ijzers af waardoor de hoef erg beschadigd. Hij zet blijkbaar nogal krachtig af met z'n achterbeentjes Huilen van het lachen

Maar zou het mogelijk zijn, of zijn er andere opties met dit beslag? Lachen

KiWiKo

Re: Achter onbeslagen, enkel kalkoenen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:34

bloot hebben ze wel goed grip, maar uitglijers komen altijd van achteren omdat (als het goed zit) daar het motortje zit en dus de kracht van de voorwaardse beweging vanaf komt......

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:11

Ik heb eenmaal met blote voeten achter op gras gestart en doe dit dus niet weer. Wij lagen mooi te dweilen op de grond. Gelukkig viel de schade mee en kon ik verder rijden maar ik doe het niet meer.
Nu moet ik hier wel bij zeggen dat ik een fries heb die nogal eens haar achterbeentjes vergeet en probeerde zonder haar achterbenen mee te nemen aan de kletter te gaan Bloos . Tja toen gingen we dus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 10:17

KiWiKo schreef:
bloot hebben ze wel goed grip, maar uitglijers komen altijd van achteren omdat (als het goed zit) daar het motortje zit en dus de kracht van de voorwaardse beweging vanaf komt......

Ja de kracht komt duidelijk van achter bij United... dus als hij achter bloot staat hoeven kalkoenen niet persé voor?
Het is sowieso geen struikelaar oid.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:23

Ik zou zelf wel voor kalkoenen nemen, een beetje extra grip kan geen kwaad. Glijden doen ze sneller op gras, heb ook wel combinaties die vierkant op ijzers (en kalkoenen) stonden onderuit zien gaan, kalkoenen is dus geen garantie om niet te glijden. Maar ze hebben net wat meer grip.

Edit: spelfoutje

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 09:21

ok, maar het maakt dus niet uit dat er achter niets zit?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:58

Voor elk paard is het anders of ze kalkoenen nodig hebben (voor en/of achter) en wanneer. Gewoon op wat verschillend terrein oefenen dan weet je het zo, daarna even overleggen met je smid. Succes.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:24

Als je voor ijzers hebt zou ik daar in ieder geval kalkoenen indraaien! Niet met gladde ijzers starten iig! dat is gevaarlijker als helemaal zonder ijzers!

Ik ben ook tijdens concours met paard en al onderuit gegaan... geen pretje!
Sinds dien staat ze tijdens t buitencours rondom op ijzers!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:53

Hij kan helaas niet rondom op ijzers, een week gaat het nog wel, maar daarna duwt die z'n achterijzer gewoon van zijn voet af. Wat dus schade maakt aan z'n hoef.
Ik kan gelukkig hier op stal op het gras oefenen. United is sowieso geen glijer, maar ik heb liever zekerheid, wil niet onderuit met z'n twee Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:23

Wij hebben nooit achter ijzers gehad, ivm het lopen in de weide met meerder paarden. De paarden die op concours gaan hebben bij ons alleen voor ijzers. We draaien op concours schroeven, maar ik heb nog nooit er problemen mee gehad dat mjin paardje achter geen ijzers/schroeven had .

Ik zou inderdaad een paar keer op gras oefenen, dan voel je wel je paardje genoeg grip heeft.