Komt dat zien! Hoevenlandfilmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Komt dat zien! Hoevenlandfilmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 21:24

Een wat-filmpje?

Nou, een hoevenlandfilmpje dus, dat is een filmpje waarop te zien is hoe de hoeven van je paard landen.

Een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=L2XN9XZW1KM

Op het tweede deel van het filmpje kun je duidelijk zien dat Volare netjes op zijn hiel landt. In het eerste deel is de hoef er plotseling, dus daar kun je niks over zeggen. Maar je ziet wel de voorste hoef mooi inveren.

Omdat het landen en verder afwikkelen zo snel gaat, moet je een beetje geluk hebben, een mobieltje schiet maar 24 beeldjes (of misschien wel minder) per seconde, dus net in die 1/1000e seconden dat de hiel de grond raakt, moet hij een beeldje maken. Dat is gewoon een kwestie van vaak proberen, uiteindelijk heb je er wel een goede opname tussen.

Ik zou graag filmpjes van andere paarden zien, om te kijken hoe die landen. Het maakt niet uit hoe ze worden bekapt of beslagen, hoe meer verschillende, hoe beter.

Ze zijn heel makkelijk te maken. Zet je mobiel op filmen en laat hem tegen een steen leunen (parkeer wel je auto een meter verder half op de weg, anders rijdt een idioot straks over je mobieltje heen). Kies wel een dag uit dat het een beetje zonnig is. Vervolgens draaf je flink wat keren met je paard op ongeveer een halve meter afstand (hoe dichterbij hoe beter, maar een opname van wat verder is ook nuttig) voorbij. Zo dichtbij als op het filmpje hoeft niet, dat was niet echt mijn bedoeling, ietsje te gevaarlijk. Maar goed, ik heb nu wel een leuke close-up.

Ik zou ze graag per mail krijgen, mijn mail-adres kun je per pb opvragen. Wat je ervoor terugkrijgt? Ik heb een video-bewerkingsprogramma en maak er dus net zo'n filmpje van als in de link, zodat je goed kunt zien hoe je paard landt en wat er met zijn hoef gebeurt.

Vragen? Stel ze gerust!

singasong

Re: Komt dat zien! Hoevenlandfilmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:14

Het gaat idd wel snel maar je kunt toch goed zien hoe het paard landt.

Ben benieuwd of je nog een filmpje krijgt van iemand die een toonlander heeft!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:15

stipje!!!

mag dan wel niet,maar ik doe het lekker toch. Haha!

ik zal es proberen of ik zo'n filmpje kan maken.

hoe kom je er bij om zo'n filmpje te maken eigenlijk?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 00:02

We geven zelf een cursus waarin we ook zulke filmpjes laten zien om e.e.a. uit te leggen. We hadden van Volare alleen nog niet zo'n filmpje. Bij hem is met het blote oog al te zien dat hij goed landt, maar het is ook interessant om het hoefmechanisme zo in werking te zien. De hoef verandert bij de landing enorm van vorm!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:04

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat er dan uit zou zien bij een beslagen paard?

Als mijn pony over een tijdje weer goed loopt/mag lopen dan zal ik ook eens proberen zo'n filmpje te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:16

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:33

Ik ga ook maar eens proberen om zo'n filmpje te maken. Ik ben nu wel benieuwd hoe het landen van mijn vent er uit ziet aangezien de smid er na 9 weken altijd een soort scheermesjes onderuit haalt die er als hoefijzer onder zijn gegaan Haha! .
Dit kan ook wel met een gewone videocamera neem ik aan? Aangezien mijn mobiel na 1 minuut filmen al leeg is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:41

Een gewone camera lijkt mij beter dan een mobiel (pas wel extra op dat hij hem niet verplettert). Nog een tip: als je je camera of mobiel onder je auto legt, kun je er heel dicht langslopen zonder dat je bang hoeft te zijn hem te verpletteren (vergeet hem niet daar weg te halen voordat je wegrijdt Haha!)

Bij sommige camera's kun je het aantal frames per seconde (fps) instellen. Het zou mooi zijn als de jouwe dat heeft. Hoe meer fps, hoe beter. Dan heb je namelijk meer kans dat je net het goede plaatje erop hebt staan.

Alvast dank voor de moeite!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:08

Ben ook wel benieuwd naar een beslagen paard!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:17

Heb je alleen de draf nodig?
Ik zal eens kijken of de camera van mijn mobiel er goed genoeg voor is Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:18

Met een snelle sluitertijd moet je dit ook wel in een serie op foto kunnen krijgen.
Ik vind het filmpje niet zo heel geweldig eigenlijk. Op PN staat geloof ik een filmpje die nog langzamer is en die de hoef wat duidelijker in beeld heeft.

Misschien een leuk projectje voor mij Tong uitsteken

Ik ben idd ook erg benieuwd naar een beslagen hoef maar ik verwacht dat bij een corect beslag de landing hetzelfde is...wellicht zal het uitzetten minder duidelijk te zien zijn.

Ook een kunstof beslagen hoef lijkt me intressant. Aangezien daarvan wordt beweert dat het hoefmechanisme op zo'n beslag beter functioneert dan op een ijzer.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:39

Cowgirl schreef:
Met een snelle sluitertijd moet je dit ook wel in een serie op foto kunnen krijgen.
Ik vind het filmpje niet zo heel geweldig eigenlijk. Op PN staat geloof ik een filmpje die nog langzamer is en die de hoef wat duidelijker in beeld heeft.

Misschien een leuk projectje voor mij Tong uitsteken

Ik ben idd ook erg benieuwd naar een beslagen hoef maar ik verwacht dat bij een corect beslag de landing hetzelfde is...wellicht zal het uitzetten minder duidelijk te zien zijn.

Ook een kunstof beslagen hoef lijkt me intressant. Aangezien daarvan wordt beweert dat het hoefmechanisme op zo'n beslag beter functioneert dan op een ijzer.

Ik weet niet heel veel van camera's. Maar als je het beter dan film wil doen, moet de sluitertijd zo zijn dat hij meer dan 24 foto's per seconde maakt, bestaan die?

Ik weet wel dat er veel betere filmpjes zijn, maar niet iedereen heeft daarvoor het materiaal in huis. En eigenlijk is een mobiele telefoon al goed genoeg om het in beeld te krijgen. Ik wil hier vooral veel filmpjes verzamelen en ze achter elkaar zetten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:46

ook van mij een stipje, ik ga het ook op film zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:52

Idd nog langzamer zou beter te zien zijn. Zou wel eens willen zien hoe het paard eerst zonder en hetzelfde paard daarna met ijzers zou lopen/landen. Ben ook benieuwd of paarden allemaal verschillend lopen wat daardoor ook een verschillend beeld geeft met de werking van de hoef.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:56

Oh ja, allemaal in draf graag. In stap is ook een verschil in hoefvorm te zien, maar veel minder.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:00

kun je niet ergens zo'n high speed camera huren?

*edit*

Yep...dat kan: http://www.metesco.nl/

Ze hebben highspeed camera's en ze hebben ook thermografische camera's. Voor jullie (arabesk/arno)wellicht een idee om er wat mee te gaan doen.
Er staan alleen geen verhuurprijzen bij.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:47

arno8 schreef:
Ik weet niet heel veel van camera's. Maar als je het beter dan film wil doen, moet de sluitertijd zo zijn dat hij meer dan 24 foto's per seconde maakt, bestaan die?

Ik weet wel dat er veel betere filmpjes zijn, maar niet iedereen heeft daarvoor het materiaal in huis. En eigenlijk is een mobiele telefoon al goed genoeg om het in beeld te krijgen. Ik wil hier vooral veel filmpjes verzamelen en ze achter elkaar zetten.

Ja die bestaan maar je kan ook de shutterspeed van een beetje minidv camera sneller zetten (sneller dan 1/50, dus 1/100 of nog hoger) dit kan je niet bij alle dv camera's instellen maar als je in heel felle zon staat dan kiest zo'n camera vaak automatisch voor een hoge shutterspeed. Als je het dan normaal afspeelt dan ziet het er een soort schokkerig highspeed uit, maar als je hem dan in slowmotion afspeelt is het juist heel goed te zien.
Ik heb ooit mijn paard op de film gezet met hoge shutterspeed omdat hij een beetje onregelmatig leek en het niet duidelijk was waar het vandaan kwam. Ik zal de beelden van de week eens opzoeken en kijken of ik ze kan plaatsen.
Nog een andere tip! Probeer mee te 'pannen' (=meegaan met de beweging, zo kan je een veel betere analyse maken), je hebt dan wel een ruiter/meerenner of cameramens nodig want dat kan je dus niet alleen Knipoog.
Eentje rent/rijdt en de ander filmt. Als je dan heel toevallig ook nog een beetje statief in huis hebt dan wordt het helemaal strak. Maar je kunt ook met je voeten alvast in de eindstand gaan staan en met je bovenlijf draai je dan in de richting waar het paard vandaan komt, leg de camera tegen je buik (om hem stabiel te houden) als je het paard in beeld hebt houd je je adem in en draai soepeltjes mee totdat je romp weer normaal boven je voeten staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:31

ik heb een konica dimage z1 en heb geen flauw idee hoe dat werkt met sluitertijd Bloos

ik ga morgen denk ik wel proberen of ik wat filmen kan met de fotocamera.zal nog even uitzoeken hoe het zit met die sluitertijd.
ik vind alleen "10 beelden van 1280x960 pixels op 10bps"

hmm nou ja,heleboel paardjes op stal,dus een heleboel mogelijkheden Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:20

Ik heb met pijn en moeite een filmpje kunnen maken. Er blijkt dus een storing te zitten in mijn nieuwe camera Stoom uit je oren . En meneer paard had niet zo veel zin om door te draven, zoals gewoonlijk Clown . Maar ik hoop dat er een paar goede beelden tussen zitten. Nu moet ik er alleen nog achter komen hoe ik het op mijn pc krijg. Meteen branden lukt me dan weer wel Blond

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:39

als je het wil e-mailen, graag! mijn adres is XXXXXX

Ik heb er een paar spaties tussen gedaan omdat er programmatjes zijn die overal e-mail adressen op internet verzamelen om er daarna allemaal junkmail heen te sturen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-04-08 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: e-mailadres verwijderd, dit is niet toegestaan volgens de boktregels

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:18

Zodra ik het op mijn pc heb kunnen vinden stuur ik het op. Maar nu moet ik naar bed, om half 5 gaat de wekker weer.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:39

Zodra mijn geheugenkaartje binnen is probeer ik een filmpje te maken.
Ze staat nu op blote voetjes en volgende maand komen er ijzers onder en maak ik een filmpe met ijzers.
Dan kan je meteen verschil zien (als mijn camera het kan filmen)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:48

oh had ik dit maar eerder gelezen dan kon ik je een verschil welliswaar van een hof laten zien van zonder en met ijzer. Ze was er een kwijt gister

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:22

Hey dit is een intressant topic Haha!
Ik zal ook eens een filmpje maken van mijn pony. (wordt natuurlijk bekapt )
Ik kan ook nog wel een filmpje maken van een paard waar net de ijzer er onderweg zijn. ( proberen Tong uitsteken )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:33

Interessant topic!
Leuk om te zien hoe netjes dit paard op zn pootjes land!
Ik ga eens een poging wagen bij zowel Toos als Donder( laatste heeft een krom beentje al vanaf zijn geboorte, dus ben heeeeel benieuwd hoe dat eruit ziet op film)