Hoe zie je of een paard last heeft van arthrose?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe zie je of een paard last heeft van arthrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:07

Wat zijn eigenlijk de symptomen van een paard met arthrose (zonder de röntgenfoto's mee te tellen, want dat je het daar op ziet weet ik)?

En wat zijn de verschillen met hoefkatrol (niet het klinisch beeld, maar echt de verschijnselen wat het paard vertoont?)?

Bedankt voor de reacties

Zammie

Re: Hoe zie je of een paard last heeft van arthrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:11

Bij hoefkatrolontsteking zie je dat het paard onregelmatig gaat lopen en dat de hoef veranderd. De verzenen worden nauwer, de hoef wordt daardoor ook stijler. Verder merk je dat het kootgewricht minder goed buigt als je hem optilt en buigt. Dit doe je vaak bij hoeven uitkrabben en daar kun je het vaak al aan vernemen. Heb geen idee wat de symptomen zijn bij atrose...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:17

Zammie schreef:
Bij hoefkatrolontsteking zie je dat het paard onregelmatig gaat lopen en dat de hoef veranderd. De verzenen worden nauwer, de hoef wordt daardoor ook stijler. Verder merk je dat het kootgewricht minder goed buigt als je hem optilt en buigt. Dit doe je vaak bij hoeven uitkrabben en daar kun je het vaak al aan vernemen. Heb geen idee wat de symptomen zijn bij atrose...

Oké dank je wel, en als nu het paard in kwestie een licht bokvoetje heeft (dan is de hoef ook al steiler), kun je dan aan het paard zelf iets zien? Voelt de hoef warmer aan of zo?

En dat buigen wat je bedoelt, is dat heel erg goed merkbaar? Ik geloof dat het hoefijzer/hoef horizontaal met de buiklijn moet zijn zeker? Of moet dat nog verder kunnen doorbuigen?

Bedankt hé!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:19

symptomen bij artrose zijn mn stijfheid van de gewrichten opstartproblemen zeg maar vooral de 1ste 10 min van het lopen en een bewegingsbeperking van het gewricht. je ziet bijv dat de voorknie iets gebogen blijft.
hoefkatrolontst als hierboven beschreven

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:26

cheyentic schreef:
symptomen bij artrose zijn mn stijfheid van de gewrichten opstartproblemen zeg maar vooral de 1ste 10 min van het lopen en een bewegingsbeperking van het gewricht. je ziet bijv dat de voorknie iets gebogen blijft.
hoefkatrolontst als hierboven beschreven

Bedoel je dat gebogen kniegewricht dan bij het gewone stilstaan?

Sorry hoor, maar ik weet er echt niets over ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:31

Inderdaad meestal opstartproblemen en het paard wordt soepeler als je langer bezig bent. Ook kou en vocht zijn merkbaar van invloed.

En na een lange dag rijden zijn ze niet kreupel, maar dan pas de dag daarna bijvoorbeeld.

Bij HKO, gaat een paard zijn hielen ontlasten en onregelmatig lopen.

Voor artrose kan je glucosaminesulfaat geven en je paard beweging geven op hoefschoenen met een dikke zool (Smitjes) als hij op het asfalt komt. Ons paard is met die twee middelen weer volledig inzetbaar.

Voor HKO verwijs ik je naar de site www.hoefkatrol.nl daar staat alles goed uitgelegd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:32

JoCo schreef:
Zammie schreef:

Oké dank je wel, en als nu het paard in kwestie een licht bokvoetje heeft (dan is de hoef ook al steiler), kun je dan aan het paard zelf iets zien? Voelt de hoef warmer aan of zo?

En dat buigen wat je bedoelt, is dat heel erg goed merkbaar? Ik geloof dat het hoefijzer/hoef horizontaal met de buiklijn moet zijn zeker? Of moet dat nog verder kunnen doorbuigen?

Bedankt hé!

Je kunt het helaas niet voelen aan de buitenkant. De hoef wordt niet meer in zijn geheel belast. de achterkant van de hoef wordt dan voorzichtiger neergezet en daardoor onstaat de vernauwing/stijler worden ook. De hoef/kootgewricht kun je behoorlijk ver doorbuigen. Je merkt duidelijk verschil als een paard HKO heeft. Kan lang niet zover doorbuigen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:33

Arabesk schreef:
Inderdaad meestal opstartproblemen en het paard wordt soepeler als je langer bezig bent. Ook kou en vocht zijn merkbaar van invloed.

En na een lange dag rijden zijn ze niet kreupel, maar dan pas de dag daarna bijvoorbeeld.

Ik blijf maar vragen stellen ... die 'opstartproblemen', die duren dus langer dan enkele passen? Een paard wat bvb 's morgens 2 pasjes stijf uit zijn stal komt, heeft daarom niet noodzakelijk arthrose?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:21

JoCo schreef:
Arabesk schreef:

Ik blijf maar vragen stellen ... die 'opstartproblemen', die duren dus langer dan enkele passen? Een paard wat bvb 's morgens 2 pasjes stijf uit zijn stal komt, heeft daarom niet noodzakelijk arthrose?

Nee, een paard wat stijf uit de stal komt hoeft niet persé arthrose te hebben.
Kan ook spierpijn hebben van bv de dag ervoor (te) zwaar gewerkt te hebben.
Of stijf zijn van het stilstaan op stal.
Het ene paard is soepeler dan de andere.
Die 'opstartproblemen' zijn volgens mij de eerste 5 a 10-15min bij het losrijden, naarmate je bezig bent zie je ze soepeler worden in het lopen.
Dit komt wel vaker voor bij wat oudere paarden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:04

Myrano schreef:
Nee, een paard wat stijf uit de stal komt hoeft niet persé arthrose te hebben.
Kan ook spierpijn hebben van bv de dag ervoor (te) zwaar gewerkt te hebben.
Of stijf zijn van het stilstaan op stal.
Het ene paard is soepeler dan de andere.
Die 'opstartproblemen' zijn volgens mij de eerste 5 a 10-15min bij het losrijden, naarmate je bezig bent zie je ze soepeler worden in het lopen.
Dit komt wel vaker voor bij wat oudere paarden.

Opstartproblemen merk ik niet, enkel die eerste stijve pasjes uit de stal ...