buigproef betrouwbaar? aantal vragen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

buigproef betrouwbaar? aantal vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:17

ik heb heel google door gespit en de 1 zegt dat het wel een goede methode is en de ander zegt weer van niet.

als je paard niet na 3 of 4 passen weer regelmatig loopt, maar er iets meer voor nodig heeft.. wat kan dat betekenen?

kan slechte(spier)conditie te maken hebben met een positieve buigproef?

kan het ook zijn dat het niet in de benen zit maar in een ander deel van het lichaam?

het is allemaal beetje onduidelijk.. als je hem al te ruw doet kan ieder paard schijnbaar kreupel weg lopen.

VanHuisUit

Re: buigproef betrouwbaar? aantal vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:47

Even uitgaande van een goed uitgevoerde buigproef (dus bij een ervaren dierenarts) vind ik het echt wel een indicatie hoe het met het beenwerk= bot/ spier/pezen van een paard is gesteld. En trouwens: ook al zou het ergens anders in het lijf zitten, dan nog is het niet goed.
Daarbij heb ik altijd zoiets van dat ik vind dat de buigproef gewoon goed moet zijn. ZOiets raars doen ze niet met het paard, even vasthouden en dan wegdraven. Zie het liefst geen een pas fout. En ze moeten ook gewoon vlot willen wegdraven. In de wei doen ze wel eens gekker, met een sprong vraag je wel eens meer en in een dressuurproef ook (qua buiging dan he).
Een bemerking op de foto (lichte bemerking, geen 4-tjes, maar een twijfelgeval tussen 2 en 3) vind ik eerlijk gezegd veel minder zeggen.

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:49

Eh, over de buigproef... mijn vorige paard had hoefkatrolontsteking, allebei de hoeven een 4-tje maar hij is bij verschillende dierenartsen prima door de buigproef gekomen! Omdat hij toch af en toe kreupel bleef, had ik hem op de foto laten zetten en toen pas kwam aan het licht dat hij HKO had

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:56

een buigproef is een moment opname,tuurlijk zegt het veel over het paard op dat moment,maar een paard kan op de buigproef zakken,als hij b.v. spierpijn heeft van iets te veel werk,ook kun je een buigproef oefenen met een paard,waardoor hij er makkenlijker doorheen rolt.
een buigproef geeft een beeld van het paard op die dag,een week later kan het zo zijn dat ie niet goed wegdraaft,
een paard wat b.v.artose komt meestal niet door de buigproef(of peesprobleem)dus ernstige dingen komen er meestal wel uit.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:54

Buigproef is inderdaad een momentopname. Je zou er voor kunnen kiezen op een later tijdstip nog eens de proef uit te laten voeren; wellicht gaat het dan wel goed (misschien heeft het dier net even wat spierpijn doordat ze verkeerd gelegen heeft of iets verrekt).

Afhankelijk van de aanschafwaarde kan je er ook nog voor kiezen het dier op de foto te zetten.

Lexitje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:57

Ik hecht persoonlijk meer waarde aan een korte harde volte.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 04:53

2e keer een paar dagen later kwam hij er ook niet doorheen. dat was nadat hij op ijzers was gezet, omdatie hele slechte voeten had(heel lang niet bekapt) toen we de 1e test gingen doen.

maar we durven het risico niet te nemen.. paard is nl 6 en moet voor de dressuur en een beetje springen worden gebruikt..
een aantal mensen waaronder de dierenarts en de smid raadde het ons al af

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 05:18

gekke_koei schreef:
2e keer een paar dagen later kwam hij er ook niet doorheen. dat was nadat hij op ijzers was gezet, omdatie hele slechte voeten had(heel lang niet bekapt) toen we de 1e test gingen doen.

maar we durven het risico niet te nemen.. paard is nl 6 en moet voor de dressuur en een beetje springen worden gebruikt..
een aantal mensen waaronder de dierenarts en de smid raadde het ons al af

Als het paard een aantal dagen daarvoor op ijzers is gezet kan hij ook om die reden gevoelig lopen. Het paard is niet gewend aan ijzers.
Ook dit kan er dus zeker mee te maken hebben dat het paard niet goed wegkomt bij de buigproef. Dan zou je toch wat langer moeten wachten na het beslaan.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 05:28

Ik vind een buigproef zeker wel een nuttige test, mits deze door een ervaren DA wordt uitgevoerd. Als er iets uitkomt, dan is dat wel een indicatie dat er iets mis zou kunnen zijn.
Maar ik zou een paard niet zonder meer afschrijven na een positieve uitslag. Zou voor mij reden zijn om het na een aantal weken nog eens over te doen om evt. spierpijn, of een ander klein "ongelukje" uit te sluiten.

Ik ken ook wel voorbeelden van paarden die meerdere malen positief scoren op de buigproef en toch nooit kreupelheidsproblemen hebben. Andersom zijn er ook dieren die met glans de buigproef doorstaan en toch een groot (been)probleem blijken te hebben.

Voor mij is het dus niet meer dan een indicatie om wat verder te gaan kijken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:55

Ik heb een paard wat bij de buigproef enorm protesteerde, lees omhoog kwam, zo pijnlijk was het blijkbaar. Dit was bij een verkoopkeuring.
De koop is afgeblazen, maar ik wou als verkoper toch weten wat er aan de hand was.
Naar de kliniek geweest en de voeten op de foto laten zetten. Niets aan de hand. Wel is het paard toontredend en de behandelend dierenarts zei dat je bij een toontredend paard eigenlijk nooit een buigproef moet doen.

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:08

Yorghos schreef:
Ik ken ook wel voorbeelden van paarden die meerdere malen positief scoren op de buigproef en toch nooit kreupelheidsproblemen hebben. Andersom zijn er ook dieren die met glans de buigproef doorstaan en toch een groot (been)probleem blijken te hebben.

En dat laatste was nu precies met mijn paard het geval! Omdat hij af en toe kreupel liep, had ik binnen een jaar drie keer een dierenarts laten komen. Alle keren kwam hij zonder problemen prima door de buigproef heen. Omdat de kreupelheid steeds weer terug bleef komen, heb ik uiteindelijk toch foto's laten maken. Hij bleek HKO te hebben en ernstig ook: twee 4-tjes! Boos!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:20

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:32

ik vind dat je niet echt op buigproeven aan kan...
mijn liep zo onregelmatig als iets op een volte op het harde, maar bij de buigproef mogen ze dus rechtuit lopen dus was er niks aan de hand Clown ook de foto's waren gewoon goed. (ligt er maar net aan waar en welke spieren en pezen het zijn...)
en de ander kwam niet door de buigproef heen maar mankeert op de foto's en in het normale leven helemaal niks... beest is nog nooit kreupel geweest.

Yorghos schreef:
Voor mij is het dus niet meer dan een indicatie om wat verder te gaan kijken.

vind ik dus ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:36

Zover ik eens begrepen heb werkt een buigproef ook niet voor de hoefkatrol, maar eigenlijk voornamelijk voor de kogel en de pees?

Verder hecht ik er wel waarde aan, samen met de volte op de harde.
Maar heb wel het idee dat het vaak wel samen gaat, beide niet helemaal oke.