Kunststof beslag (dynamix) met lippen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Kunststof beslag (dynamix) met lippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:46

Anouar staat weer op Dynamix, maar dit keer met twee lippen achter omdat ze de vorige keer iets waren gaan draaien.

Nou heeft mijn smid geen ervaring met kunststof en we liepen vrezelijk te hannesen met die lippen. Ze vielen er steeds weer uit voor ze onder de hoef zaten.
Verder heeft hij het allemaal netjes gedaan, maar hier kwamen we niet echt uit.
We hebben het zelfs geprobeerd met secondelijm, maar dat bleef niet plakken Verward
Uiteindelijk zaten ze er wel onder, mét lippen, maar er moet een handigere methode zijn.

Ik vroeg me af hoe jullie dit doen? Of gebruikt niemand die lippen?

SpikyBlue

Re: Kunststof beslag (dynamix) met lippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:29

Mij is geleerd dat als een paard draait met zijn voeten, kunststof niet zo'n slimme optie is omdat je dan de gewrichten overbelast... En Anouar draait iets, anders verschuiven de Dynamix niet... Als je die dan vast gaat zetten met lippen, heb je ook nog kans dat de wand verdrukt wordt.

Volgens mij gaan de lippen er net zo in als bij Easywalkers, dwz dat je ze er eerst los intikt, dan de plate vastnagelt behálve in de nagelgaten bij de lippen, en dan als laatste de lippen aantikken en daar nog twee nagels inslaan.
Misschien gaan Easywalkers makkelijker?

Als een paard echt draait zou ik toch gaan nadenken of kunststof dan wel de beste keuze is.
Ik weet van Bokt dat je al heel veel geprobeerd hebt, dat wel.
Nee, secondelijm plakt niet zo goed tussen hoorn en kunststof Knipoog Succes!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:58

Misschien is het handig om iemand te laten komen die wel ervaring heeft met in dit geval dynamics. Deze worden er namelijk op een iets andere wijze aangebracht dan ijzers en ik vermoed dat, doordat jouw smid geen ervaring hier mee heeft, het beslag iets is gaan draaien de vorige keer. (of draait jouw paard met z'n benen..?)
Je zou contact op kunnen nemen met Ellemieke Fransen, zij heeft mijn paard ook beslagen met dynamics zonder lippen en deze blijven muurvast zitten. Is maar een ideetje hoor Lachen iig niet aanvallend bedoeld naar jou en/of smid.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 06:48

Ik had een smid die wel veel ervaring had met kunststof, bij hem waren ze iets gaan draaien.
De smid die ik nu heb doet heel veel paarden hier op stal en was bereid om zich te verdiepen in kunststof, ik was wel te spreken over de andere paarden die hij doet, dus vandaar dat ik hem gevraagd heb.
Hij is er wel heel druk mee geweest om zich te verdiepen in het kunststof.

Ik moet wel zeggen dat hij twee maten groter eronder gedaan heeft dan die andere smid deed en tot nu toe zijn ze nog helemaal niet gaan draaien, zou dat er ook mee te maken hebben? Ik vind deze grotere ijzers er eerlijk gezegd veel beter uitzien.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:55

Lenneke_ schreef:
Ik moet wel zeggen dat hij twee maten groter eronder gedaan heeft dan die andere smid deed en tot nu toe zijn ze nog helemaal niet gaan draaien, zou dat er ook mee te maken hebben? Ik vind deze grotere ijzers er eerlijk gezegd veel beter uitzien.

[BEH] Hoefijzers weidepaard.

Nee hé! Clown Verloren!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:59

Voor het eerst in z'n leven Clown
Maar ik durf te wedden dat gewone ijzers er ook niet onder hadden blijven zitten. Ik heb ze weer gevonden, ze zaten in de hoefafdruk in de grond, zo vast dat ik er met twee handen flink aan moest sjorren om ze eruit te krijgen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:32

Modder sucks... Letterlijk en figuurlijk.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:04

Heb je kunststof ijzer ervaringen niet helemaal gevolgd maar weet wel dat Easy Walker een nieuwe verdeler heeft in NL. Als je op mijn site hoeftnietnatuurlijk.nl kijkt dan staat er een publicatie over kunststof beslag, hier staat een link in naar Easy Walker Nederland. Misschien kunnen zij helpen, succes.