Hoeven scheuren extreem uit!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Hoeven scheuren extreem uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 11:12

Ik heb een arabier met niet echt hele stevige hoeven en platvoeten.
Als hij net bekapt is ziet het er allemaal prima uit, maar na een week of twee zie ik z'n hoeven uitzakken en na 4 weken heeft hij gigantische scheuren van onder tot boven in z'n hoeven zitten.

Er is nog niks ernstigs gebeurt, maar ik maak me toch zodanig zorgen dat ik er 's nacht wakker van lig. De scheuren zitten tot nu toe vrijwel alleen in z'n achterhoeven en voor zover ik kan zien tijdens het hoevenkrabben zitten ze alleen in de hoefwand, hij loopt er ook niet kreupel op.

Is er iemand die (naast regelmatig een klein beetje bijveilen) een oplossing weet die me geen fortuin gaat kosten? Het mag vanalles zijn, als het maar niet schadelijk is.

EDIT: IJzers is geen optie, iig geen ijzers met nagels omdat dan z'n hoeven ook gaan brokkelen.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 02-04-08 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisy01

Re: Hoeven scheuren extreem uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:14

Mischien is het een idee om hem op ijzers te zetten? en goed blyven teren en invetten natuurlyk. Mischien heeft hy wel speciaal beslag nodig, of vraag aan de smid of het nodig is een kram erin te zetten zodat het allemaal weer even goed dichtgroeit.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:17

Ik lees even mee .

Heb zelf een pony van 2 jaar met ook zeer slechte hoeven .
Ze brokkelen vooral af aan de zijkant met af en toe een scheurtje .
Toch is de hoefsmid pas geweest !
Ze zagen er toen nog erger uit maar de hoef was voor het mooie toch iets te kort om te bekappen .
Mocht voortaan wel wat langer wachten met de hoefsmid .

Dit terwijl ze er toch vrij slecht uitzien Lachen
Ben benieuwd of daar wat aan te doen is inderdaad !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:26

Daisy01 schreef:
Mischien is het een idee om hem op ijzers te zetten? en goed blyven teren en invetten natuurlyk. Mischien heeft hy wel speciaal beslag nodig, of vraag aan de smid of het nodig is een kram erin te zetten zodat het allemaal weer even goed dichtgroeit.

Ze wil geen ijzers en vetten en teren is alleen goed voor de keuring of wedstrijd.

Misschien dan wat vaker de smid laten komen? Om de 3 weken ?
Of eens een andere smid.

Staat je paard op stal of buiten?
En hoe erg zijn die scheuren? zitten ze echt tot bovenin de voet of alleen aan de onderkant (dan is vaak de hoefwand te lang).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:31

Scheuren worden veroorzaakt doordat de hoefwand te lang wordt. Als je zelf tussentijds de hoefwand afrond met een vijl zal het een stuk beter worden.

De hoeven van je paard groeien gewoon snel daardoor komt het. Als je er ijzers onder slaat gaan ze langzamer groeien maar krijg je te maken met alle nadelen die aan ijzers kleven.

Ik raad je aan om een cursus te gaan doen zodat je zelf de hoeven (tussentijds) leert bijhouden.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:10

Cowgirl schreef:
Daisy01 schreef:

Ze wil geen ijzers en vetten en teren is alleen goed voor de keuring of wedstrijd.

Of eens een andere smid.

En hoe erg zijn die scheuren? zitten ze echt tot bovenin de voet of alleen aan de onderkant (dan is vaak de hoefwand te lang).

Alleen met wedstrijden en keuringen, ik teer en vet regelmatig de hoeven van me paard&pony. Gewoon om ze bij te houden.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:03

Mijn pony zn hoeven smeer ik elke dag met laurierzalf in, en ik vet zn hoeven regelmatig in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:05

Teren zou ik niet aanbeginnen, meer voor als nadelen.

Wat zegt je hoefsmid erzelf van? Ik zou bij zoiets er zeker niet zelf aan gaan zitten prutten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:05

Een mengsel van sla oile en azijn werkte heel erg goed bij mijn paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:11

Ik denk dat je toch vaker de smid langs moet laten komen. Eens in de 3-4 weken om bij te werken. Zelf doen zou ik met zulke hoeven nog niet aan durven, juist omdat ze de proffecionele hulp nodig hebben. Veel over het harde lopen helpt wel en vooral goed afronden. Als ze weer in een normale conditie zijn kan je zelf bijhouden en curcus volgen.
Misschien ook om een andere smid of bekapper te zoeken, deze doet of zijn werk niet goed, of is te twijfelachtig iets tegen jou te zeggen.

Smere, teren enz. zou ik niet doen. Er zijn echter wel druppels tegen schimmels die je in de scheuren kan doen zodat het schoon blijft.

succes!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:12

Cowgirl schreef:
Daisy01 schreef:

Of eens een andere smid.

Dan blijft er geen hoef meer over Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:14

Anna14 schreef:

Hoezo niet? Bekappen betekend niet altijd de hoefwand snijden.. Beetje bijvijlen zodat het in de juiste lijnen blijft werkt hetzelfde als regelmatig over het harde rijden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:05

Bedankt voor de tips Haha!

Ik denk dat ik inderdaad snel de smid weer laat komen en zelf een of andere cursus ga volgen zodat ik het zelf een beetje bij kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:10

RianneH schreef:
Anna14 schreef:

Hoezo niet? Bekappen betekend niet altijd de hoefwand snijden.. Beetje bijvijlen zodat het in de juiste lijnen blijft werkt hetzelfde als regelmatig over het harde rijden.

Nou BIJvijlen doen ze niet hoor, maar wel AFvijlen.. Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:14

Ik bedoelde natuurlijk bijvijlen door de smid of zelf (zou ik met zulke hoeven nog niet durven) is vergelijkbaar met afslijten door over het harde te rijden. Alleen natuurlijk dat de weg niet de correcte stand erin kan zetten. Maar bij beiden gaat er iets AF :p