En we blijven bezig..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

En we blijven bezig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:04

In de vijf jaar dat ik mijn paard heb, heeft ze enkel het eerste jaar problemen gehad met een peesblessure... De laatste vier jaar heeft loopt ze, op wat kleine dingetjes na, als een trein.

Maar nu de laatste weken zijn we toch aan de sukkel geraakt. De trainingen liggen door tijdsgebrek al een tijdje redelijk stil, dus ik rij één/twee keer per week. Meer gericht op ontspanning en het losmaken van spieren dan ECHT werken. Een goeie vier weken geleden ontlaste ze haar linkerachterbeen opeens.. Niet dik, niet warm, maar wel enorm kreupel (zeker als ze in de stal ronddraaide, of opzij moest gaan). Na een dag of twee liep ze weer normaal. Vijf dagen later weer ontlasten, klein klein beetje dik boven de kogel, maar niets noemenswaardig. Dierenarts laten komen, die dacht aan een ontsteking, dus ontstekingsremmers gegeven... Zou binnen de week goed moeten zijn. Twee dagen later was mevrouw haar hele onderbeen dik, maar ontlaste ze wel nietmeer. Dag daarna is er dan een dikke hoefzweer langst boven uitgebroken.. DE oorzaak van het kreupelen. Goed, een week elke dag een paar keer in Sodawater. Ondertussen is dat been terug in orde.

Twee dagen heeft ze goed gelopen. Dan is ze beginnen kreupelen op haar RECHTSE achterbeen.. Zelfde verhaal. Ontlasten, kreupel lopen, hele pijpbeen dik. Goed, dag erna kwam de hoefsmid, dus heb haar een dagje laten binnenstaan om dan de mening van de hoefsmid erover te vragen. Toen ik haar buitenhaalde voor de hoefsmid leek ze aan haar beide voorbenen ook héél stijf te zijn. Heel korte passen maken, niet doorstappen,.. Maargoed, ze had twee dagen binnengestaan, dus ik had het idee dat ze wat stijf was. Hoedsmid naar haar achterhoef gekeken, volgens hem waren haar steunsels (denk ik??) redelijk lang en was het daar waarop ze gevoelig liep. Je merkte ook dat ze probeerde om die achterkant te ontslasten en meer op haar tip liep. Dus hij heeft de steunsels korter gemaakt, volgens hem zou ze de dag erna niet meer mogen ontlasten. Correct gegokt, ze ontlaste de poot niet meer... Maar hij is wel nogaltijd dik, en ze loopt er ook niet heel zuiver op (echt hard manken is het ook niet, eerder wat onregelmatig lopen). Vandaag leek het alsof het been IETSJE minder dik was.
Verder reageert ze ook nergens echt pijnlijk op, je mag duwen, drukken,... geen reactie. De stijfheid die ze in haar voorbenen bij de hoefsmid had was ook gewoon eenmalig, ik heb haar nadat ze gekapt was gewoon de wei op gezwiert en na een paar passen leek ze gewoon goed te lopen. Daarna ook geen stijfheid meer na het uit de stal komen..

Als het been niet dunner wordt de volgende twee dagen bel ik de veearts terug.. Maar vermits paardlief een aardige hekel heeft aan de veearts, wil ik haar niet voor het minste laten komen als het ook gewoon kan overgaan.

Iemand enig idee? Ze staat ondertussen dus al 4weken stil.. Ze komt normaal elke dag 8/9uur buiten, als het weer het toelaat.