Stijf in de achterhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Stijf in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 08:08

Gistern zou ik met mijn 18-jarig paard les hebben. Hij heeft sowieso nooit echt goed met zijn achterhand gewerkt, maar als hij opgewarmd is, gaat dat altijd veel beter. Gisteren echter was hij zeer stijf in zijn achterhand bij het instappen en indraven. Zijn achterhand werkte absoluut niet mee, en hij liep heel kort en stijf met zijn achterhand, regareerd eslecht op de hulpen, vooral in de bochten plus dat mijn paard met ook iets te 'los' was van voren. Heb toen belsoten naar huis te stappen en toen kon meneer heel snel naar huis stappen. Ik heb zijn rug gecontroleerd en alle benen hoog genomen, dit was geen enkel probleem, ook geen oren naar achteren. Het had gisteren wel de gehele dag geregend en meneer staat overdag buiten en en niet onder zijn onderdak, misschien heeft dit invloed op zijn spieren. Mijn bijrijdster controleert vandaag met longeren of hij stijf loopt. Wat zou ik moeten doen als dit wel het geval is. Lang stappen, iets anders of meteen een dierenarts erbij halen. Paard maakt verder een zeer levendige indruk.

z0rr0

Re: Stijf in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:20

tja mijn paard is 24 ook vrolijk levendig en voelt zich vier.
maar is ook gewoon door de leeftijd stijfjes.
en meer pony's bij ons opstal die wat op leeftijd zijn.
mijn tip is gewoon langer instappen.
je paard zou hoelanger je bezig ben hoe losser hij/zij word

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:13

Bedankt voor je reactie. Daar heb je helemaal gelijk in. Echter gisteren had ik een osteopaat bij mijn paard en 3 wervels bleken verdraaid te zijn. Moet nu een week eerst veel stappen en daarna longeren. Gisteren liep mijn paard nog steeds stijver in de achterhand, maar waarschijnlijk van de spierpijn. Vanavond ga ik kijekn of het beter gaat.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:16

Goed de achterhand gaan trainen dmv slangenlijntjes op een rechte lijn ( zigzaggend van de a naar de c of net iets van de hoefslag ) en dan zorgen dat de achterhand er goed onder komt. Ook kan je voltes vergroten/verkleinen. Wel voorzichtig aan en niet gelijk belasten, want het is een hele opgave als de achterhand altijd al slap is geweest.
Loopt het paard veel op de voorhand?
Denk dat het rijtechnisch wel op te lossen is, aan je verhaal te horen..
En als je les heb is dat toch juist om dat soort dingen op te lossen, wat jij zei je lesgeefster ervan dan Knipoog ?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:23

Racheltjj: bedankt voor de tip- Ja, Pallas heeft altijd al veel op de voorhand gelopen. Als het beter gaat, na de week longeren, ga ik met mijn instructrice erover praten hoe ik zijn achterhand kan versterken met oefeningen, zoals je beschrijft.