Zelf bijvijlen ... een jaar na hoefbevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Zelf bijvijlen ... een jaar na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:12

Heb helaas geen foto's bij de hand, zou het wel duidelijker maken.
Mijn haf is vorig jaar hoefbevangen geweest. In zijn hoef zit nog de rand die destijds is ontstaan. De rand is er bijna uitgegroeid, nog plm. 1 cm en dan is hij eruit.
Nu zei de hoefsmid dat de rand er uit moet groeien en dat hij hem niet wil bekappen, hij zegt dat het er vanzelf afslijt als ik over de weg loop. Hij werkt alleen de straal wat bij.
Nu zat er een scheurtje in de hoef, hij was even nogal heftig opzij gesprongen op de weg. Dat heb ik dus bijgevijld. Maar (toen ik al klaar was, Clown ) dacht ik chips, had dat dan wel gemogen? Ik heb dit paard nog maar een paar weken, heb nooit een paard gehad dat hoefbevangen is geweest en ben gewend dat als er een brokkelstuk aan hangt of er dreigt een scheurtje te ontstaan ik dat zelf wegvijl / bijwerk.
Want ik dacht ook, wat is nou het verschil tussen af en toe een stukje vijlen en slijten van de weg? Moet eerlijk zeggen dat ik die rand zo snel mogelijk weg wil hebben, zijn we daar tenminste vanaf, maar dat terzijde Knipoog
Wie heeft hier ervaring in / tips over?

rina

Re: Zelf bijvijlen ... een jaar na hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:17

Nou wees maar gerust hoor, zo erg is het niet wat je gedaan hebt. Ik heb zelf een hoefbevangen merrie staan (is overigens wel al jaren geleden dat die bevangen is geweest) maar als die een rafeltje heeft vijl ik het ook gewoon weg. Beter dat dan dat het uitscheurt.

Vind alleen dat je smid een beetje een rare is Bloos waarom zou je niet de hoeven bijsnijden omdat het paard hoefbevangen is geweest?? Juist een hoefbevangen paard moet goed op zijn/haar voeten blijven staan. Mijn smid haalt er dus ook rustig, daar waar het kan, wat af.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:23

Denk dat wat hij bedoeld de bobbel is die je op de voorkant van de hoef kan zien. Dit is een teken dat er, je kan het terug tellen, een periode is geweest dat anders was dan daarvoor. Hier dus hoefbevangenheid. Wegvijlen heeft voornamelijk een cosmetisch nut en daarnaast wil je dat het er vanzelf uit groeid. Ik weet niet welk effect het heeft om daar wat weg te vijlen, maar zou het gewoon lekker laten zitten. Hoeven die in goede conditie zijn groeien snel genoeg en dan slijt dat stuk er vanzelf uit.

Bijvijlen van een lipje, zoals ik het noem, is geen ramp. Zolang je geen ingrijpende happen eruit gaat vijlen, dan kan je misschien beter even overleggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:28

PFfff...grote opluchting Knipoog
Ik snapte het ook niet maar hij zei dat je kans hebt op een losse wand als je gaat snijden voordat die rand eruit is gegroeid? Ternminste, ik heb het via de staleigenaar gehoord hoor, heb de hoefsmid zelf niet gesproken.
Bij mijn vorige paard had ik maar 1 of 2x per jaar de hoefsmid, gewoon om te checken of ze er nog goed op stond. De rest deed ikzelf, omdat ik dus altijd alles netjes bijvijlde en erop lette dat ze goed op haar voeten stond. Dat werkte prima. Vond het ook raar omdat ik dacht dat als die hoef slijt, dan is dat toch hetzelfde effect als met vijlen? Vond dat hij als hij niet wilde snijden hij dan de rasp er wel even langs kon halen maar goed, ik heb hem dus niet zelf gesproken. Hij heeft er ook niets voor gerekend hoor, zo is hij dan ook wel weer Haha!

Ik bedoelde niet die rand vanaf de voorkant wegvijlen hoor, want dan zit je op de hoef te vijlen, maar echt dat je de hoef gewoon bijvijlt, buiten die witte lijn natuurlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:34

Als ik het goed begrijp heeft hij dus alleen de straal bijgewerkt en de hoeven zelf niet bekapt? Dat vind ik wel raar, toen mijn pony bevangen was, kwam de smid iedere 7 weken en die bekapte de hoef wel gewoon. Lees ik ook overal op internet dat dat belangrijk is.

Maar ot, kan geen kwaad als je alleen de scheur hebt weggewerkt, zoals de rest ook al zei.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:38

Je kunt het evt nog even vragen in het hbv-topic. Daar zitten een heleboel mensen met ervaring.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:46

Ik vond het hbv topic zo groot en zo veel dat ik hem dus hier heb neergezet... Bloos maar ik zal hem eens goed gaan doorspitten. Mocht iemand ervaring hebben dat het absoluut niet kan hoor ik het natuurlijk ook graag maar ik ben al wel gerustgesteld, bedankt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:52

Wacht, leg eens uit. Is je paard zeer resent hoefbevangen geweest? Of is de stand weer correct en de hoefbevangenheid over?
Daarnaast, hoefsmid hoeft niet iedere keer bij te vijlen hoor. Als jij regelmatig buiten rijd en de stand correct is, dan kan het zo voorkomen dat er 2-3 maanden weinig tot niets aan gedaan hoeft te worden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:06

Hij is een jaar geleden hoefbevangen geweest, hoefbevangenheid is dus over, maar in zijn hoef, nu ongeveer 1 cm van de grond zit nog een verdikking, ik heb hem nu een paar weken. Ik vond dat zijn hoeven aardig lang waren en daarom hoefsmid gevraagd ernaar te kijken. Hij staat voor ietsje frans (hij maait met linkervoorbeen), dus ik vond dat hij wel wat bijgewerkt kon worden.