Mijn haf is vorig jaar hoefbevangen geweest. In zijn hoef zit nog de rand die destijds is ontstaan. De rand is er bijna uitgegroeid, nog plm. 1 cm en dan is hij eruit.
Nu zei de hoefsmid dat de rand er uit moet groeien en dat hij hem niet wil bekappen, hij zegt dat het er vanzelf afslijt als ik over de weg loop. Hij werkt alleen de straal wat bij.
Nu zat er een scheurtje in de hoef, hij was even nogal heftig opzij gesprongen op de weg. Dat heb ik dus bijgevijld. Maar (toen ik al klaar was,
) dacht ik chips, had dat dan wel gemogen? Ik heb dit paard nog maar een paar weken, heb nooit een paard gehad dat hoefbevangen is geweest en ben gewend dat als er een brokkelstuk aan hangt of er dreigt een scheurtje te ontstaan ik dat zelf wegvijl / bijwerk.Want ik dacht ook, wat is nou het verschil tussen af en toe een stukje vijlen en slijten van de weg? Moet eerlijk zeggen dat ik die rand zo snel mogelijk weg wil hebben, zijn we daar tenminste vanaf, maar dat terzijde
Wie heeft hier ervaring in / tips over?
waarom zou je niet de hoeven bijsnijden omdat het paard hoefbevangen is geweest?? Juist een hoefbevangen paard moet goed op zijn/haar voeten blijven staan. Mijn smid haalt er dus ook rustig, daar waar het kan, wat af.