Een drietje of zelfs viertje op het straalbeen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre2000

Een drietje of zelfs viertje op het straalbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:00

Hoi Bokkers Lachen

Ik ben vandaag met mijn paard naar de kliniek geweest. Doordat ze de laatste tijd nogal verzet toonde (niet meer wou springen) en zich altijd zo vast zet in haar lichaam hebben we haar rondom op de foto laten zetten. Ook liep ze rechtsachter vaak niet geweldig.

Nou is het volgende geconstateerd op de foto's. Op beide voorbenen kreeg ze op haar straalbenen een 3 en misschien zelfs een 4.

Maar ik snap nou niet zo goed wat dit inhoud. De een zegt dat dit hetzelfde is als hoefkatrolontsteking, maar de ander zegt dat het helemaal niet erg hoeft te zijn

Nou gaan we dinsdag weer naar de dierenarts om er met verdovingen achter te komen of dit ook de oorzaak is van het verzet.

Wie kan mij uitleggen wat dit nou eigenlijk precies inhoud. En dit is toch niet hetzelfde als hoefkatrolontsteking?

Alvast bedankt Lachen

Marije_jiplover

Re: Een drietje of zelfs viertje op het straalbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:36

MD-->BEH

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:32

als ik het goed heb, zou dit tot hoefkatrolontsteking kunnen leiden. Als een foto wordt gemaakt krijgt het paard een cijfer een 1 of 2 is goed, 3 of 4 is een verhoogd risico op kreupelheid. Dit wil dus niet zeggen dát een paard ook echt kreupel wordt, alleen dat de kans veel groter is dan wanneer een paard een 1 of 2 scoort.
Succes bij de dierenarts! En ik zou het hem ook voor de zekerheid vragen, daar is hij immers voor.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:24

Ik ben het niet helemaal met je uitleg eens. Al ben ik geen dierenarts, verre van dat Haha! .

Een 1 of 2 tje is niet goed, maar het paard hoeft er niet kreupel op te zijn en misschien ook nooit te worden. 3 of 4 tje is slecht en meestal is het paard dan al kreupel, maar hoeft niet altijd. Paarden met 3 tjes of hoger, zijn ook heel moeilijk verkoopbaar. Er is toch duidelijk wat mis.

Mijn paard kreeg in nov. jl een 2tje op haar straalbeen en het zou ontstoken zijn. Ze liep er kreupel op, vandaar. Da te Utrecht, was toch positief, prognose; recreatief nog goed te berijden. Speciaal beslag gekregen en training progamma( van totale boxrust, tot aan rijden). Helaas nu in mrt 2008 is het nog niet goed. Ze loopt nog vaak onregelmatig. Na enig speurwerk op internet, denk ik zelf toch aan hko. Als je alle info leest die er te vinden is, zul je merken dat hko te maken heeft met vergroeiingen op verschillende hoefbeenderen, waar het straalbeen er 1 van is, waarover een pees schuurt en dus pijn veroorzaakt. (maar.........In mijn geval is er dus ook sprake van een ontsteking in het straalbeen en bij jouw paard niet, begrijp ik. hko staat voor hoefkatrol ontsteking....., dus hoeft niet op te gaan voor jouw paard, denk ik)

Verbeter me, als ik foute dingen zeg Haha! , ik ben maar een leek

Maar ik zou het zeker aan de da. vragen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:35

Mijn paard is 4 jaar geleden met 3/4 afgekeurd op beide voorbenen. Wel een superklinische keuring. Absoluut geen kreupelheid. Presteert nog steeds goed, ook in de sport. Is zelden kreupel. Ga wel sinds een jaar naar van Nassau hoefsmeden. De reden was echter niet de straalbenen maar flinke hoefscheuren. Wat nu overigens ook al een half jaar voorbij is sinds ik bij van Nassau zit. De cijfertjes geven dus een indicatie van de toestand van de straalbenen. Of dit tot problemen leidt, is een tweede. Bij hogere cijfers verhoogde kans op problemen.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:52

Bedankt voor de reacties! Mijn paard is gelukkig niet kreupel, maar ze wil niet meer springen en dat komt dus waarschijnlijk daardoor!

Heb laatst uitleg gehad van een dierenarts die bij mij in de les rijd. Haar paard had precies hetzelfde, toen ander beslag eronder en hij sprong weer!

Dus we hebben nog hoop! Ben echt benieuwd hoe het morgen zal gaan Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:27

santos schreef:
Ik ben het niet helemaal met je uitleg eens. Al ben ik geen dierenarts, verre van dat Haha! .

Een 1 of 2 tje is niet goed,maar het paard hoeft er niet kreupel op te zijn en misschien ook nooit te worden. 3 of 4 tje is slecht en meestal is het paard dan al kreupel, maar hoeft niet altijd. Paarden met 3 tjes of hoger, zijn ook heel moeilijk verkoopbaar. Er is toch duidelijk wat mis.

Mijn paard kreeg in nov. jl een 2tje op haar straalbeen en het zou ontstoken zijn. Ze liep er kreupel op, vandaar. Da te Utrecht, was toch positief, prognose; recreatief nog goed te berijden. Speciaal beslag gekregen en training progamma( van totale boxrust, tot aan rijden). Helaas nu in mrt 2008 is het nog niet goed. Ze loopt nog vaak onregelmatig. Na enig speurwerk op internet, denk ik zelf toch aan hko. Als je alle info leest die er te vinden is, zul je merken dat hko te maken heeft met vergroeiingen op verschillende hoefbeenderen, waar het straalbeen er 1 van is, waarover een pees schuurt en dus pijn veroorzaakt. (maar.........In mijn geval is er dus ook sprake van een ontsteking in het straalbeen en bij jouw paard niet, begrijp ik. hko staat voor hoefkatrol ontsteking....., dus hoeft niet op te gaan voor jouw paard, denk ik)

Verbeter me, als ik foute dingen zeg Haha! , ik ben maar een leek

Maar ik zou het zeker aan de da. vragen.

1 is wel goed, de classificaties bestaan uit 1, 2, 3 en 4, bij 1tjes word een paard bij rontgen keuring subiet goedgekeurt voor welk doel dan ook, bij 1tjes met op bepaalde onderdelen een 2tje zal een DA het dier in overleg ook voor vele doeleinden goedkeuren , ook voor vele verschillende sporten
bij 3 en 4 tjes word het een ander verhaal , dan zal een DA in overleg ene dier aanraden voor bepaalde lichte doeleinden (bosritjes en licht recrea werk) of zelfs gewoon afkeuren/afraden naar gelang het 3 en 4 tjes zijn

paard hoeft bij 3 of 4 tjes absoluut nog niet kreupel te lopen , het risico dat het dier in de toekomst wel kreupel gaat lopen is wel beduidend hoger

maar dan kom je bij een medisch onderzoek omdat er klinische klachten zijn
dus paard loopt kreupel , foto's worden gemaakt en dier krijgt een 2tje op een onderdeel terwijl de rest 1tjes krijgt
de kans dat de kreupelheid uit het gebied van het 2tje voortkomt is aannemelijker dan dat het van een gezond onderdeel komt (dat 1tj ) dus is het dier kreupel aan het been waar het 2tje zit, dan zal dat 2tje eerst onderzocht worden

lizzymickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:53

Kijk anders een op de site www.paardnatuurlijk.nl

Hier vind je veel uitleg over hoefkatrolontstekking en ook hoe te handelen.

Een 3 of een 4 hoeft inderdaad niet te betekenen dat je paard ooit kreupel gaat worden. De kans is echter wel verhoogd. Wij hebben zelf bij een keuring meerdere keren een paard hierop laten staan (aankoop). Maar het is en blijft koffiedik kijken.

Ik moet zeggen dat nadat ik de cursus natuurlijk hoefbekappen heb gevolgd ik wel anders tegen dit soort problemen ben gaan aankijken.

Veel succes!!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:18

De bepaling of een 1/2/3of 4 gegeven wordt , is ook nog eens afhankelijk van de DA. Dit is lang niet standaard en de scores geven alleen het risico aan op toekomstige problemen.

Heb zelf een 11-jarige ruin en hij kreeg op 3-jarige leeftijd LV een 3 voor het straalbeen, de rest was 1 en 2. Ik rij nu M-crossen met hem, spring L en dressuur Z en hij is nog geen dag kreupel geweest.

De bepaling is in mijn ogen dus relatief en ook met 1-tjes kan een paard een andere blessure krijgen.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:16

Bedankt voor de uitleg! Nou goed nieuws, Sterre heeft er ook geen last van. Met verdoving sprong ze alsnog niet. Nu wel jammer want we weten nu nog niet waar het aan ligt. Maar aan de andere kant ben ik superblij dat ze er geen last van heeft!

Ze gaat nu voor een paar weken naar een goede springruiter die haar even doorgaat rijden. Want ons vertrouwen samen is gewoon weg..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:24

Hmmm heeft de DA ook naar andere onderdelen van het paard gekeken?
Mijn paard is vorige week bij DAP Bodengraven geweest en heeft lv een 4 voor het straalbeen en r/v een 2. Hij loopt echter rechtsvoor kreupel. Bij het verdoven liep hij wel iets beter maar liet nog wel behoorlijk wat verzet zien. Dit was voor de DA reden om ook de wevel kolom te onderzoeken. En wat blijkt..kissingspines.

Ik zou deze mogenlijkheid voor je paard eerst in overweging nemen voordat ik hem door iemand zou laten doorrijden.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 23:15

We hebben haar rug ook al op de foto gehad. Ze is naar de Fysio geweest. En alle benen zijn op de foto geweest.. Dus ik zou niets anders meer weten?