Te kort gekapt ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Te kort gekapt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:20

Mijn paard wordt al 2 jaar door dezelfde hoefsmid beslagen, altijd heel tevreden over geweest, nooit problemen mee gehad. Nu gisteren morgend is mijn paardje beslagen, ik haal haar s'avond uit de stal en ze kan bijna niet maar wandelen, we zijn rustig naar de piste gesukkeld, eens we in het zachte zand waren kon ze al heel wat beter wandelen, terug op de beton, weer hetzelfde verhaal, paard krijgt amper voet voor voet.
We hebben besloten van even af te wachten en deze avond terug te gaan kijken en als het niet beter is moet de hoefsmid/ dierenarts er zeker bij komen.
Maar waar denken jullie aan als je dit hoort ?

Ikima

Re: Te kort gekapt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:26

Het lijkt inderdaad op te kort bekappen, meestal gaat na een dag of twee wel over, ze zijn op het harde dan enorm gevoelig en lijkt het net of ze op eieren lopen. Nog even een dag afwachten en als het dan niet verbetert de smid bellen, je kan hem anders toch gewoon even bellen wat hij ervan vindt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:34

Ikima schreef:
Het lijkt inderdaad op te kort bekappen, meestal gaat na een dag of twee wel over, ze zijn op het harde dan enorm gevoelig en lijkt het net of ze op eieren lopen. Nog even een dag afwachten en als het dan niet verbetert de smid bellen, je kan hem anders toch gewoon even bellen wat hij ervan vindt?

Ja, heb hem gisteren al laten weten dat ze niet goed liep, maar hij zei ook van nog even af te wachten. Dus als het straks niet beter is bel ik hem weer op.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:35

kan te kort bekapt zijn of misschien licht vernageld

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 10:37

sandr0 schreef:
licht vernageld

Hier heb ik ook al van gehoord, maar ik weet niet juist wat dit is, kan je dit even uitleggen ?
En hoelang zou ze daar dan last van hebben ?
In ieder geval al bedankt voor je reactie

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:47

Het lijkt mij sterk dat het een vernageling is, meestal merkt de smid dit direct omdat het paard dan in verzet gaat. Zo te lezen is het bij jou paard gevoelig aan beide hoeven dus zou hij aan beide hoeven vernageld moeten zijn (dan moet het wel een erg slechte smid zijn).
Vernagelen betekent dat die nagels in of tegen het leven zitten, dit is zeer pijnlijk en dat merk je meteen, als de nagel tegen het leven aan zit dan zou hij ook op het zachte gevoelig zijn. Ze worden ook steeds gevoeliger.
Mijn paard is ook weleens te kort bekapt en was de eerste dagen op het harde erg gevoelig, dus hele korte en voorzichtige pasjes, op het zachte was het meteen over. Als het vandaag al wat minder erg is dan gisteren dan is het waarschijnlijk te kort bekapt.
Heeft hij altijd ijzers onder of is het de eerste keer?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:46

Ikima schreef:
Het lijkt mij sterk dat het een vernageling is, meestal merkt de smid dit direct omdat het paard dan in verzet gaat. Zo te lezen is het bij jou paard gevoelig aan beide hoeven dus zou hij aan beide hoeven vernageld moeten zijn (dan moet het wel een erg slechte smid zijn).
Vernagelen betekent dat die nagels in of tegen het leven zitten, dit is zeer pijnlijk en dat merk je meteen, als de nagel tegen het leven aan zit dan zou hij ook op het zachte gevoelig zijn. Ze worden ook steeds gevoeliger.
Mijn paard is ook weleens te kort bekapt en was de eerste dagen op het harde erg gevoelig, dus hele korte en voorzichtige pasjes, op het zachte was het meteen over. Als het vandaag al wat minder erg is dan gisteren dan is het waarschijnlijk te kort bekapt.
Heeft hij altijd ijzers onder of is het de eerste keer?

Toen we haar september 2006 kochten was ze enkele vanvoor beslagen, maar met het buitenrijden merkte we dat ze last had met de steentjes bij haar achterbenen. Dus we hebben ze vierkant laten beslagen, altijd door dezelfde smid, echt nooit problemen mee gehad, dus ik zou het raar vinden, het is echt wel een goede smid, staat toch zo bekend en dit zou dan echt wel het eerste probleem zijn in die 2 jaar, ook al mijn ander paarden en paarden van vrienden worden door hem beslagen en ook die hebben nooit problemen gehad...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:11

Even een dag afwachten en nog even niet op het harde laten lopen. Het kan bij de beste smid een keer gebeuren dat ze te kort bekapt zijn, hij zal er dan de volgende keer meer rekening mee houden.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:07

Je zou laurierzalf op de kroonrand kunnen smeren. Dat verzacht de pijn. En veel in het zachte dus. Duurt ong. 2 weken.
En een vernageling kan altijd. Je zou ook even de smid terug kunnen laten komen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:03

Hoe loopt je paard vandaag?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:11

Kirr__ schreef:
Mijn paard wordt al 2 jaar door dezelfde hoefsmid beslagen, altijd heel tevreden over geweest, nooit problemen mee gehad. Nu gisteren morgend is mijn paardje beslagen, ik haal haar s'avond uit de stal en ze kan bijna niet maar wandelen, we zijn rustig naar de piste gesukkeld, eens we in het zachte zand waren kon ze al heel wat beter wandelen, terug op de beton, weer hetzelfde verhaal, paard krijgt amper voet voor voet.
We hebben besloten van even af te wachten en deze avond terug te gaan kijken en als het niet beter is moet de hoefsmid/ dierenarts er zeker bij komen.
Maar waar denken jullie aan als je dit hoort ?

Misschien is hij anders op de ijzers gezet of heeft hij last van de nagels. Het kan zijn als hij anders is neergezet dat het lijkt alsof hij op eieren loopt. Maar ik vind het wel heel drastische klinken. Misschien toch te kort bekapt, komt hij met de straal op de grond of iets dergelijks. Door de harde klappen om het ijzer erop te krijgen misschien pijn, maarja aan 4 benen is welvreemd

succes