Te kort bekapt: wel of geen ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Te kort bekapt: wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:22

Hallo!

Ongeveer 2 jaar geleden is mijn paardje haar rechter voorhoef door een hoefsmid veel te kort bekapt. Ze liept toen behoorlijk kreupel, zo erg dat ze 2 jaar op de wei heeft gestaan. Sinds eind januari 2008 rijd ik er weer op en het gaat heel goed, ze is alleen rechtsom af en toe ietsjes korter. Toch heeft die rechtervoorhoef een iets andere stand aangenomen. Hij is wat steiler dan de linker voorhoef. Ook groeit de rechtervoorhoef heel langzaam. Nu is de hoef weer bijna zo lang dat er ijzertjes onder zouden kunnen.. Ik zou heel graag willen dat ze op ijzers loopt, omdat ik dan ook op de verharde weg kan rijden (kan nu niet i.v.m. slijten), maar aan de andere kant ben ik bang dat ik door de stand die zij aanneemt op ijzers, het gewricht vervorm. Nou ben ik benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit verhaal (gedeeltelijk) herkennen.. Wat hebben jullie gedaan? Wel of geen ijzers?

En.. weten jullie toevallig ook een goed voedingssupplement of hoefsmeerseltje dat de groei van de hoeven bevorderd?

Groetjes Laura

Ik zal vanavond even een foto maken van de hoeven, om het verhaal te verduidelijken!

Maartje1990

Re: Te kort bekapt: wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:25

Als ik het zo hoor lijkt me ijzers juist voor deze hoeven níet goed. Want zonder ijzers kan de hoef beter groeien. Misschien zou je kunnen overwegen om hoefschoenen te gebruiken? kun je ook de weg gewoon op zonder slijtage Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:26

Ik weet wel een supplement waarvan de hoeven sterker worden en sneller groeien.. Dit kan je gewoon bij de boerenbond kopen.. Zit in een blauw plasticbakje met een doorzichtig dekseltje erop..

Verder heb ik mijn pony wel op ijzers laten zetten omdat zijn hoeven te kort waren. Hij liep heel gevoelig toen ook waren zijn hoeven aan het brokkelen etc. Maar zijn hoeven waren afgesleten terwijl ik er niet eens op reed. En kwam nooit op het asfalt.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:33

Somebitch schreef:
Ik weet wel een supplement waarvan de hoeven sterker worden en sneller groeien.. Dit kan je gewoon bij de boerenbond kopen.. Zit in een blauw plasticbakje met een doorzichtig dekseltje erop..

Verder heb ik mijn pony wel op ijzers laten zetten omdat zijn hoeven te kort waren. Hij liep heel gevoelig toen ook waren zijn hoeven aan het brokkelen etc. Maar zijn hoeven waren afgesleten terwijl ik er niet eens op reed. En kwam nooit op het asfalt.

Ik ga zo eens even kijken voor dat supplement, woon tegenover en Welkoop haha. Knipoog De hoeven van Nicky brokkelen inderdaad ook, maar ik behandel ze regelmatig met hoefsmeer. En hoe loopt jou pony nu op ijzers?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:34

Maartje1990 schreef:
Als ik het zo hoor lijkt me ijzers juist voor deze hoeven níet goed. Want zonder ijzers kan de hoef beter groeien. Misschien zou je kunnen overwegen om hoefschoenen te gebruiken? kun je ook de weg gewoon op zonder slijtage Lachen

Hoefschoenen zouden inderdaad ook een oplossing zijn! Bedankt voor je tip!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:35

Je moet juist geen hoefsmeer gebruiken. Mijn hoefsmid heeft dit mij afgeraden omdat het weleens voor meer problemen kan zorgen.. De hoef krijgt daardoor niet genoeg vocht.
Een paar keer per dag wat water op de hoeven doen is beter. Lachen

Mijn pony had altijd op ijzers gelopen maar omdat ik hem eraf had gehaald omdat ik toch de komende tijd niet kon rijden gebeurde er dit.. De eerste keer toen hij op ijzers moest stond hij dus niet mooi op ijzers en veel te kort.. Maarja het moet wat.. Nu staat hij weer super en iedere keer als de hoefsmid komt vraagt hij wat ik met zijn hoeven gedaan hebt omdat ze zo hard zijn etc. Bloos

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:40

Dat supplement heet biotine en bevorderd de groei van de hoef. Het zijn korrels die je door het voer moet geven, maar er bestaat ook een vloeibare variant. Volgens mij hebben ze het ook bij Divoza. Anders even aan je hoefsmid vragen die weten vast nog wel meer middeltjes.
Het duurt echter wel een paar maanden voor het goed werkt, ongeveer 2 á 3 geloof ik. Knipoog

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:41

Dat is gek, mijn hoefsmid raad me juist wel hoefsmeer aan Verward Maar hij zegt ook dat Nicky nog niet op ijzers kan, omdat haar hoeven nog te kort zijn.. Maar dat kon bij jou pony dus wel?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:42

Ik mag trouwens hopen dat je niet meer dezelfde hoefsmid hebt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:43

shanou schreef:
Dat supplement heet biotine en bevorderd de groei van de hoef. Het zijn korrels die je door het voer moet geven, maar er bestaat ook een vloeibare variant. Volgens mij hebben ze het ook bij Divoza. Anders even aan je hoefsmid vragen die weten vast nog wel meer middeltjes.
Het duurt echter wel een paar maanden voor het goed werkt, ongeveer 2 á 3 geloof ik. Knipoog

Nee hoor zo heette het niet. Ik had een ander supplement. Lachen

Mijn hoefsmid is lid van de vereniging van Naussau dus een goede erkende hoefsmid..

Mijn pony moest koud beslagen worden, anders kon het ook niet.. Het zou zeer doen als het moest wegbranden.. Een goede hoefsmid kan ook koud beslaan Lachen
Hoefsmeer is echt niet goed.. het droogt de hoef alleen maar meer uit..
Ook hier zijn vele topics over geweest op bokt of hoefsmeer nu goed is etc.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:43

Mijn bijrijdpaard heeft hier ook last van en wij rijden idd met hoefschoenen. Hij stond wel op ijzers maar die brokkelden zo ontzettend af. Nu staat hij zonder ijzers en zijn z'n hoeven veel harder geworden, buiten op de weg hebben we hoefschoenen aan, werkt super.

Ik kan je wel aanraden je goed te orienteren op de schoenen mocht je deze willen aanschaffen, er staan ook veel topics over op bokt. Er zit erg veel verschil in de kwaliteit van de schoenen.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:48

@ Maartje1990: Nee ik heb gelukkig niet dezelfde smid meer