Mijn paard heeft HKO (hoefkatrolontsteking) en daarvoor speciaal beslag. Hij heeft balkijzers en loopt daar eigenlijk heel goed op.
Alleen zit ik met het probleem dat er abnormaal veel mest en bakzand in blijft zitten. Zo veel dat het soms zelfs onder zn ijzers uitkomt doordat het aan elkaar vastplakt. Ik heb dan ook het gevoel dat hij er dan niet echt lekker op loopt.
Dan heb je dus de optie van bijvoorbeeld zooltjes maar dan ben ik bang voor rotstraal waar je niet bij kan. Dat vind ik dus echt eng. En mijn hoefsmid raadt het ook af. Hij heeft het ook niet zo op die dingen.
Zonder ijzers? Dit vind ik heel moeilijk. Hij heeft hiervoor ook altijd al ijzers gehad omdat ik redelijk veel op het hard buiten rij en op het gras waardoor kalkoenen niet geheel overbodig waren. Ik weet dus niet of ik zomaar, ook doordat hij HKO heeft, de ijzers eraf durf te halen.
Maarja wat dan wel? Alle tips zijn welkom! Graag wel onderbouwd zodat ik er ook echt wat aan heb. Dus geen opmerking als gewoon goed uitkrabben of weg met die ijzers.
Hoofgrip? Weet dat dat gebruikt wordt voor rijden in de sneeuw, om te voorkomen dat er ijs/ sneeuw in het ijzer klompt... Even google-en op "hoofgrip", dan zie je wat ik bedoel. Of het ook voor bakvulling werkt weet ik niet.
Volgens mij werkt hoofgrip doordat het een smeltende functie heeft. Dus dat het ijs smelt waardoor het niet blijft plakken. Denk dus niet dat dat helpt met zand (dan moet het wel een heel hardnekkig stofje zijn...)
Hey Ik weet niet goed wat voor ijzers je bedoeld ... Maar mijn paard heeft ook speciale ijzers. Die zijn helemaal rond, hebben ook geen opening & heeft een straalsteun. Ze heeft geen hoefkatrol-ontsteking ofzo, het is een heel verhaal waarom ze die ijzers heeft ... Mijn paard kan ook niet zonder die speciale ijzers. Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jou ...er kruipt vanalles tussen & onder ... En ik weet ook niet echt een oplossing ... Ik krab elke avond & elke morgend haar hoeven uit maar die zitten zo weer in no-time vol als ze de mommenteel modderige weide opgaat ... Ik volg dus even ...
kbegrijp wat je bedoelt ... Mijn ijzers zijn ongeveer hetzelfde ...alleen zijn ze echt helemaal afgerond & hebben ze een lange straalsteun waar ook vuil onder kruipt ... Echt irri ...