wandelen in 'rust' week?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

wandelen in 'rust' week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:39

Ik vroeg mij zo af, mag je eigenlijk wel wandelen met een paard in de 'rust' week nadat hij onderhanden is genomen door de ostheopaat? Dus gewoon aan de hand en dan niet zo lang (half uurtje ofzo). Dat moet toch best kunnen gezien ze ook op de wei mogen lopen?

Lilly79

Re: wandelen in 'rust' week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:52

Veel beweging is altijd goed, of het nu in de wei of paddock is, of dat je met je paard gaat wandelen.
Je moet er alleen niet op gaan zitten, of hem gaan longeeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:55

Het is onbelast en recht uit bewegen. Ik denk dat dit alleen maar goed is voor hem. Beter dan er op stappen of zonder iets longeren.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:46

Dus het is zelfs goed?

Het gaat hier om mijn pony die dinsdag door mariëlle kamphorst is ontdaan van de nodige blokades. Maar ik vind het absoluut niet leuk om een week niets met hem te kunnen doen + ik wil zijn conditie erbij houden gezien we eind van de maand wedstrijd hebben. (endurance) Dus lekker met hem wandelen leek mij een leuke optie + nog goed voor mijn conditie ook Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:48

Anders bel je haar toch even om te vragen of het mag en wat je dan mag doen de dagen erna?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:50

Silence is pas ook behandeld.
Ik mocht niet rijden, maar hij mocht ook gewoon op de wei.
Dus wandelen kon ik ook doen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:51

Een paard is gemaakt om te lopen en slechts bij uitzondering wordt boxrust geadviseerd. Het lijkt me dus ook dat wandelen absoluut geen kwaad kan! Bij mensen met rugklachten is het bijvoorbeeld ook héél belangrijk dat ze goed, maar rustig, blijven bewegen. Anders worden de spieren stijf en heeft de behandeling ook niet het gewenste effect denk ik.

Je zou inderdaad altijd nog even kunnen bellen naar de osteopaat.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:58

daniella74 schreef:
Anders bel je haar toch even om te vragen of het mag en wat je dan mag doen de dagen erna?

de dagen erna moet ik hem heel rustig oppakken, liefst eerst longeren. Dat had ik haar wel gevraagd maar toen nog niet bedacht dat ik met hem wou wandelen en daar dus niet naar gevraagd.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:06

Ja hoor je mag wel stappen, toen mijn paard behandeld was door de osteopaat (omdat hij dacht een zware staldeur eruit te kunnen te trappen Boos! ) had mijn paard ook een week rust voor geschreven gekregen.

Stappen was alleen maar goed (is ook bevestigd door de osteopaat) ivm de afvalstoffen, juist door te bewegen kan je paard die beter kwijt.

Ik moest ongeveer 3 a 4 dagen er naast stappen en daarna onbelast longeren, na 7 dagen mocht ik er weer op en alleen stappen en vanaf dag 8 weer langzaam opbouwen.

Dus ik zou zeggen ga lekker wandelen met je paard Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:04

vandaag na het wandelen zette ik mijn pony terug in de wei. Alles was onrustig en liep te rennen dus mijn pony vrolijk mee doen in is daarmee onderuit gegaan Nagelbijten / Gniffelen Zij achterhand 'verloor' die. Zal dit heel erg zijn voor zijn rug? Nagelbijten / Gniffelen