kramperigheid bij het uit stal komen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

kramperigheid bij het uit stal komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 12:27

Ik heb een paard van nu 2.5 gezien waarvan ik erg gecharmeerd ben, superpapier, zwart, mooie gangen, fijn hoofdje, maar een maar hij is licht kramperig als hij recht uit stal komt, de eerste passen zet ie wat apart neer, daarna zie je er niets meer van.
Hij is rontgenologisch goedgekeurd op 18 foto's.
Om te zien is het nog echt een slungel, hij is denk ik erg hard gegroeid het afgelopen jaar.
Hij is niet heel duur maar ik wil geen probleem binnenhalen.

Is dit een groot risico als ik voor dit paard ga of zou ik met hem gewoon lekker de sport in kunnen gaan, ik heb geen idee of kramperigheid erger word als een paard ouder word of dat je dit juist door een goede dressuurbasis en dus bespiering wat kan opvangen.

Ik ben dus opzoek naar ervaringen van mensen die al jaren een wat kramperig paard hebben en daar gewoon mee starten, ook hoger dan M niveau.

lieniminnie

Re: kramperigheid bij het uit stal komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:29

heb er geen ervaring mee, maar ik vraag me af of hij bijvoorbeeld in de stal licht op weinig hooi? er zijn ook een soort matten waar een paard goed op kan liggen, misschien ligt het daaraan?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 12:49

kramperigheid is een neurologisch probleem heb ik altijd begrepen, dus ik weet niet of op matten liggen dan zal helpen
ik heb wel gehoord dat magnesium iets kan helpen en de fysio regelmatig op ze loslaten, maar wil echt graag ervaringen horen, fabrikanten zeggen altijd dat hun spul het beste werkt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 05-03-08 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:50

Hoe vaak en hoe lang staat hij op stal?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 12:52

Ninx schreef:
Hoe vaak en hoe lang staat hij op stal?

hij staat nu bij een handelaar en word daar een keer per dag losgegooid, als ik hem zou nemen komt ie er bij mij zeker 2 keer per dag een aantal uur uit, zou dat veel schelen dan?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:53

Beweging is natuurlijk het allerbeste.
Vooral een jong paar zou niet zoveel binnen moeten staan
Verder heb ik er geen ervaring mee. Misschien eens overleggen met je DA?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:58

Dat is inderdaad wel erg veel 'stil staan'.
Ga maar eens uren achtereen bij een concert (o.i.d) staan, en voel wat dat doet met je rug, je benen, je voeten.
Het hele bewegingsapparaat van een paard is ingesteld op een behoorlijke portie beweging.
Zoveel verplicht stil staan is lichamelijk en mentaal funest voor paarden, maar vooral voor jonge dieren.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:58

Ik heb met een kramperig paard Z2 gedressuurd en M gesprongen en er NOOIT hinder van gehad. Ze krampte ook met het achterbeen optillen bij de smid of met uitkabben.
Helaas door peesblessure uit de sport gegaan. Diverse veulens gekregen waarvan er niet 1 hetzelfde vertoonde.

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:06

Ik heb een 2-jarige die ook kramperige achterbenen heeft. Ik heb een fysio, dierenarts en ostheopaat er naar laten kijken en die zeggen allemaal: eerst uit laten groeien. Hij is net wat jij omschrijft erg slungelig, ook in zijn manier van lopen. En is erg snel gegroeit. Ik moet wel zeggen dat het naar de hoefsmid gaan wel een probleem is. Zijn achterbenen zijn nauwelijks te doen. Deze smid zegt echter dat wanneer ze onder het zadel komen, het vaak wel beter wordt omdat er dan spieropbouw is. Volgens hem geeft dat tegenwicht aan de ongecontrolleerde bewegingen.

Dus ik wacht maar af!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 13:29

roancka schreef:
Ik heb met een kramperig paard Z2 gedressuurd en M gesprongen en er NOOIT hinder van gehad. Ze krampte ook met het achterbeen optillen bij de smid of met uitkabben.
Helaas door peesblessure uit de sport gegaan. Diverse veulens gekregen waarvan er niet 1 hetzelfde vertoonde.

kreeg je wel commentaar op je staponderdelen of zag je er onder het zadel niets meer van?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:31

ik weet over welk paard jij het hebt. Ik was daar ook al benieuwd naar. Maar aangezien de afstamming en gekeurd met 18 foto;s vondt ik de prijs een beetje vreemd laag. Dat was voor mij de druppel dat ik dacht van laat maar..

Zou wel benieuwd zijn hoe dat paard zich ontwikkeld

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 17:30

Ja idd het is best een chique ding, maar ik ben wel benauwd of die kramperigheid echt niet zo erg is.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:15

Ik heb er helemaal geen verstand van, maar mijn paard is ook licht kramperig, wat zich uit bij de hoefsmid en soms bij het stal verlaten. Zij loopt dan enkele passen kramperig en daarna niets meer, ook niet met rijden.

Misschien heb je er wat aan?????

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:41

Heb ik wat vragen gemailed naar die handelaar, zonder die antwoorden ga ik echt niet langs voor eventuele verdere stappen, krijg ik doodleuk terug: hier is mijn mobiele nummer, bel me maar even, ik heb geen zin in praatjes, gewoon antwoord op mijn vragen, ik vraag geen bizarre dingen.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 08-03-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 18:42

creart schreef:
Ik heb een 2-jarige die ook kramperige achterbenen heeft. Ik heb een fysio, dierenarts en ostheopaat er naar laten kijken en die zeggen allemaal: eerst uit laten groeien. Hij is net wat jij omschrijft erg slungelig, ook in zijn manier van lopen. En is erg snel gegroeit. Ik moet wel zeggen dat het naar de hoefsmid gaan wel een probleem is. Zijn achterbenen zijn nauwelijks te doen. Deze smid zegt echter dat wanneer ze onder het zadel komen, het vaak wel beter wordt omdat er dan spieropbouw is. Volgens hem geeft dat tegenwicht aan de ongecontrolleerde bewegingen.

Dus ik wacht maar af!

heb je een foto van hem?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:46

Ik zou hem zelf wel kopen, onder het zadel is er meestal helemaal niks van te zien en hebben ze er ook totaal geen last van.

Maar hij is pas 2.5 en slungelig zeg je.
Paarden met slappe knieen hebben precies dezelfde symptomen als een krampentrekker, maar dat komt omdat ze harder zijn gegroeid dan de kniebanden bij konden houden.
De DA kan dit heel makkelijk beoordelen met een testje. Als het slapheid is gaat over, kan alleen even duren.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:06

sjorsie schreef:
roancka schreef:

kreeg je wel commentaar op je staponderdelen of zag je er onder het zadel niets meer van?

Ik heb er nooit commentaar op gehad omdat ze het alleen deed in de stal op het moment dat ze aan moest lopen.
Met rijden nooit gezien/gemerkt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:10

Citaat:
Ze krampte ook met het achterbeen optillen bij de smid of met uitkabben.
Dat doet die van mij ook, mijn smid en mijn DA hadden er nog een discussie over, de smid zei dat kramperigheid alleen maar erger wordt met de jaren, de ander zei dat dat niet zo was. ZIjn tip, elke keer als je langs loop een voet oppakken verder niks mee doen. En ik moet zeggen dat ik nu gewoon zijn hoef vast kan houden zonder gespartel het is echt minder is geworden.. Je kunt je voorstellen dat je met kalkoenen indraaien met zn krampetrekken niet gelukkig wordt Clown .

Verder is er qua beweging helemaal niets aan hem te zien, dus ik zou hem gewoon kopen Knipoog