Door een ongelukje met de dop van een fietsbel (=geen censuur) in de (toen) onbeslagen hoef van mijn paard zit er nu een scheur in de hoornwand.
Hij heeft deze scheur inmiddels al 2 jaar en hij lijkt niet verder te scheuren en het paard heeft er geen last van.
ik heb meerdere smeden gevraagd of ze dit weg konden krijgen en het antwoord was steevast nee.
Ik heb in de tijd dat hij ijzerloos was altijd zelf de scheur bijgehouden door 'de druk eraf te houden' door middel van wegvijlen van contact met de grond. Dit ging prima maar de scheur ging niet weg.
Nu staat het paard weer op ijzers en ook hier wordt de scheur niet erger door. Wel moet je de smid varieren met nagelgaten omdat anders een nagel in de scheur terecht komt.
De smid vertelt me dat we dan een heel stuk moeten weghalen en de hoeflederhuid zo moeten 'irriteren' dat hij vanaf daar weer gaat groeien. Klinkt logisch. Maar lijkt me in deze situatie niet wenselijk.
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met het weer laten verdwijnen van zo'n scheur?
Laatst bijgewerkt door owi op 04-03-08 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Mijn paard heeft een hoornzuil gehad (verdikking van de hoefwand) en er is mij in Emmeloord verteld dat'heel veel paarden dit hebben, maar wanneer dit niet ontaard in kreupelheid wordt er niets aan gedaan. Mijn paard werd er wel kreupel op en is geopereerd in Emmeloord. Zo'n operatie is behoorlijk heftig en wordt niet gedaan als het niet nodig is vanwege het lange herstel. Ik denk dat dit bij jou ook het geval is!
Begrijp ik nu goed dat de scheur helemaal van boven naar beneden loopt? Meestal komt dat door een oneffenheid in de kroonrand, in dit geval dan waarschijnlijk een wondje/litteken door dat ongelukje. Op die plek groeit de hoef dan steeds weer aan met een deukje erin. Maar zo lang het bij een deuk blijft, en de scheur niet breder wordt, zou het geen probleem moeten zijn. Ik denk dat je het met een operatie juist alleen moeilijker maakt, dan ben je een jaar verder voordat de hoef weer goed terug is gegroeid.
Dat is raar, de hoef groeit van boven naar onder, de scheur zou dus moeten meegroeien, de enige verklaring is dan dat de scheur toch steeds verder scheurt, óf dat de hoef niet groeit.. Wat je zou kunnen doen om dat te controleren: Zet een horizontaal streepje op de plek waar de scheur stopt, bijvoorbeeld met watervaste inkt of laat het de hoefsmid doen door een deukje erin te tikken of branden. Dan zie je precies of de scheur een maand later verder is gescheurd. In dat geval zou de smid, als het echt nodig is, een plaatje op de hoef kunnen zetten, zodat die scheur écht niet meer verder kan scheuren, en dan zou die na n aantal maanden helemaal weg moeten zijn.
Wat veel hoefsmeden ook wel doen is de scheur goed schoonmaken en dan vervolgens de scheur uitvrezen totdat gezond weefsel zichtbaar wordt. Daarna kan de hoef beslagen worden, maar hoeft niet. Zo scheurt de hoef niet verder en als het goed is groeit het er vanzelf wel uit. Succes!
Dus het paard heeft al 2 jaar een scheur van 1-2 cm die vanaf de draagrand omhoog loopt?
Hoornscheuren zijn er in verschillende soorten en maten. 1 ding is zeker, een scheur hoort er niet.
Wat ik vaak doe is (afhankelijk van de scheur) de gehele scheur verwijderen tot aan de gezonde aanhechting. Wanneer de scheur “slechts” 1-2 cm is, heb je niets te maken hebt met irriteren van de hoeflederhuid om de groei weer in orde te krijgen. Zodra de scheur helemaal verwijderd is, zal deze (eventueel ondersteund door een ijzertje) netjes naar beneden uitgroeien.
Staat je paard wel netjes op zijn voeten? Hoornscheuren kunnen namelijk ook ontstaan door eventuele balansverstoring in de voet.
Misschien kan je hier een foto plaatsen? Voor mij is dit natuurlijk ook enigszins giswerk, aangezien ik de situatie niet irl ken.
Op de site van Hoofcare (gebr. van Nassau) staat ook een hoop info over hoornscheuren.
Nope, de scheur loopt ongeveer 1 á 2 cm omhoog (en blijft ook braaf daar)
dan moet hij toch wel weg te halen zijn of vergis ik me nou zo erg? hoef groeit aan, hoef wordt bijgeveild, en zo wordt de scheur steeds kleiner. MITS hij inderdaad niet verder scheurt...
Aangezien we inmiddels al weer een week verder zijn, en de TS-starter wel on-line is geweest maar nog niet gereageerd heeft, even een berichtje. Ben namelijk wel benieuwd hoe het ervoor staat.