Jaartje weiderust bij beenblessures, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Jaartje weiderust bij beenblessures, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:45

Sinds oktober staat mijn merrie bij de fokker op weiderust, na een heleboel kleine blessures achter elkaar en een hoop staprust (half jaar) en daarna bij opbouwen weer een blessure. Voor het uitgebreide verhaal, zie mijn profiel. Nou was ik benieuwd naar de ervaringen van anderen, of en hoe hun paarden zijn opgeknapt van zo'n jaartje vakantie, en of ze daarna goed zijn gebleven.
Mijn merrie lijkt aardig op te knappen, volgende maand hebben we na een half jaar ons eerste veeartscontrole. In elk geval gaat het tussen de oren veel beter met haar dan tijdens de staprust. En tuurlijk maakt ze wel eens een rare sprong op de wei, maar dat deed ze tijdens het stappen ook regelmatig, dat valt niet te voorkomen, of je moet ze haast platspuiten.
wat zijn jullie ervaringen hiermee?

itsinmygenes

Re: Jaartje weiderust bij beenblessures, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:48

Een kennis had haar paard ook een tijdje weiderust gegeven. Alles is weer helemaal goed gekomen met dat paard! Lachen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:54

xMariekee schreef:
Een kennis had haar paard ook een tijdje weiderust gegeven. Alles is weer helemaal goed gekomen met dat paard! Lachen

En wat mankeerde dat paard?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:59

Twinklebel schreef:
xMariekee schreef:

En wat mankeerde dat paard?

Volgens mij een peesblessure, maar ik weet het niet helemaal zeker (kan ik nog wel even vragen). In totaal had die 9 maanden rust gehad op de wei Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:04

Ik ben ook zeer benieuwd. Die van mij staat nu 7 maanden stil (wel elke dag naar buiten). De komende paar maanden zal dit ook nog het geval zijn, maar ben ook erg benieuwd wat de resultaten zijn van een jaar op rust....

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:07

Ik ken iemand die heeft haar paard na meerdere peesblessures door elkaar ook een half jaar het land op gezet.. Daarna is zij weer rustig gaan opbouwen en is alles weer helemaal goedgekomen!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:50

Mijn paard had een knieblessure en die heb ik ook de wei/paddock opgegooid. Op deze manier bleef ze ook gezond tussen de oren. Het is weer helemaal goedgekomen! Steeds meer dierenartsen adviseren weidegang wanneer er een blessure is.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 18:58

Ik heb het zelf geoppert bij mijn veearts. Hij was niet 100% voor, maar vond ook wel dat het zo niet verder kon.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:07

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:07

Een van mijn paarden hebben we anderhalf jaar op weide rust gezet. Toen we hem op het land zette wisten we niet precies wat hij mankeerde. Hij was door drie verschillende klinieken helemaal binnenstebuiten gekeerd.
Juli 2007 hebben we hem van het land gehaald en volgende week zondag loopt hij zijn eerste cross weer!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:54

Onze arabier heeft ruim een half jaar op de weide gestaan hij had een pees blessure, na een half jaar zijn we langzaam aan gaan revalideren en nu zijn we alweer een half jaar verder en gaat het erg goed met hem
het heeft hem zowel mentaal als fysiek veel goed gedaan, hij is heel rustig en zit goed in zijn vel.
Hij staat nu vanaf half november s' nachts binnen en gaat over een paar weken weer 24/7 op de wei.
Er is een jaar voorbij en hij loopt en beweegt veel ruimer en vrijer dan ooit tevoren, we zijn nog niet waar we waren maar ik heb alle vertrouwen in de toekomst.
We staan nu op een boerderij met alleen een buitenbak en als het slecht weer is rijden we gewoon niet, ik weet nu al dat ik in de winters die komen weer een rust periode in ga lassen, het doet je paard gewoon goed, daar ben ik inmiddels van overtuigd.

Karen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:02

Ik heb mijn haf met een knieblessure in de zomer van 2006 op het land gezet, 7 dagen in de week 24 uur per dag, hij heeft een inloopstal. Als ik hem nu soms rij blijft hij goed. Deze zomer komt hij naar huis, ben ook benieuwd. DA had aanbevolen minimaal een half jaar rust...het zijn nu 2 jaren geworden Lachen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:37

M'n merrie heeft in haar achterbenen verkalkte en verkleefde pezen, daarna kreeg ze een peesklap aan haar rechtervoorbeen. Ze heeft ook een jaar rust gehad op de wei (dag en nacht buiten in Frankrijk). Het heeft haar erg veel goed gedaan, en nu loopt ze als voltige paard. Ze werkt ongeveer 4x per week en de rest van de tijd staat ze in de wei. Dus van mijn kant een positief bericht!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:43

ik denk eerlijk gezegd dat weidegang beter is dan boxrust met af en toe stappen, omdat je dan tijdens het stappen een bommetje naast je hebt lopen vaak. als ze de hele dag door kunnen lopen in de wei zijn ze toch veel rustiger...

verder geen ervaring.

succes met je paardje in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:43

Ik heb mijn paard na talloze behandelingen (Aquatherapie, Shockwave therapie etc) na een hele lange tijd van verschillende problemen, 3 maanden op de wei gezet, om nog even paard te zijn, en daarna te stoppen (inslapen). Toen hij terug kwam, was hij zo goed als genezen. HIj heeft ook boxrust gehad, maar als ik nu zou moeten zeggen, boxrust is beter of weidegang, zul je mij niet horen, want het heeft beide geholpen, ligt er maar net aan in welk stadium de blessure zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:20

Volgens mij is beweging gewoon bijna altijd beter