Kan een hoef verkleuren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Kan een hoef verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 23:34

Kan een hoef verkleuren?
Dus dat die eerst erg donker was en 4 jaar later opeens grotendeels wit/roze. Licht in ieder geval. Ik geloof zelf van niet, maar weet het niet zeker. Bloos

opala

Re: Kan een hoef verkleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:14

Kleur is pigment. Het zou theoretisch mogelijk zijn dat bepaalde lichaamscellen om een of andere reden geen pigment meer kunnen aanmaken, dus waarom zou dit niet opgaan voor de kroonlederhuid. Ik doe maar een gooi Sigaar . Ik denk dat Cabcalor hier op Bokt hier wellicht antwoord op kan geven Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:41

Anouar heeft één been zonder wit en dus een donkere hoef, die hoef wordt ook steeds lichter.
Hij krijgt op z'n lichaam ook witte vlekjes (kleine plekjes, rond z'n staart, op z'n wangen en onder z'n ogen) en steeds meer witte haren in z'n staart en manen.
Dus ik denk dat die hoef ook met pigmentverlies te maken heeft.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:01

Ik ben namelijk op zoek naar mijn oude pony en heb nu contact met een meisje die beweert dat zij haar heeft, maar ik vertrouw het absoluut niet. De pony lijkt er wel veel op, maar ze geeft me geen enkele foto waarop duidelijk haar hoofd staat en dus weet ik het gewoon niet 100% zeker.
Nu heb ik dus een foto van haar gekregen waarop de achterhoeven heel duidelijk te zien zijn (mooi schoongemaakt en ingevet) en toen viel het me wel heel erg op dat die pony wel erg lichte hoeven had. Want mijn pony had dat vrijwel niet. Ik heb er toen een eigen foto naast gehouden (waarop ook de hoeven waren schoongemaakt en ingevet) en ook waarop de pony in dezelfde houding stond. En het zijn gewoon compleet verschillende hoeven. Op mijn foto is de rechterachter hoef bijvoorbeeld bijna helemaal zwart (donker) en op die foto van dat meisje is diezelfde hoef bijna helemaal licht.
Ik vind dit echt heel erg vreemd.. en begin een beetje te denken dat dit niet mijn oude pony is..

Tussen die foto van mij en dat meisje zit ongeveer 6 jaar.. kan dus veel in gebeuren..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:02

zou je de foto's kunnen laten zien?
ik denk dat er dan meer over te zeggen is...

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:16

Dit is de foto van dat meisje:

Afbeelding

Die foto van mij heb ik helaas alleen als echte foto zeg maar en niet op de computer. Ik heb gezocht, maar ik heb geen andere duidelijke foto kunnen vinden van de hoeven.
Ik ben momenteel niet thuis, morgen zal ik met mijn gsm een foto van die foto maken.

Het blijft een vreemd verhaal..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:27

Heb je niet nog ergens het chipnummer? Dan weet je het 100% zeker

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:15

een Hoef kn wel Rood worden:p
[Bloeduitsorting]
mr vn kleur heb k ng nooit vn gehoord Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:18

MSN taal is niet toegestaan xladytjex. Probeer erop te letten Lachen
Ik heb even getemt..

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:18

Lenneke_ schreef:
Heb je niet nog ergens het chipnummer? Dan weet je het 100% zeker

Ja, ze heeft een chip, maar ik vrees dat ik dat nummer niet meer heb.. Verdrietig En papieren heeft ze niet.

Dankjewel iedereen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:56

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 08:34

Dit is de foto van mijn pony waar ik het over had.
De rechterachterhoef is vrijwel geheel zwart en ook de linkerachterhoef is vrijwel helemaal zwart. Die lichte streep die erop staat komt door het licht. Alleen rechtsvoor heeft ze aan de zijkant wat licht zitten. Verder eigenlijk nergens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft gewoon vrijwel geen licht op haar hoeven.. foto's zijn niet zo duidelijk, maar je kunt de delen die licht zijn wel duidelijk zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:54

Weet je zeker dat op de foto hierboven de hoeven niet gekleurd zijn met donker hoevenvet?
Verder wordt een schimmel natuurlijk steeds witter, is zwart geboren, dus de hoeven zullen denk ik ook steeds witter worden..

Een paard kun je alleen echt herkennen aan de vorm van de oren, neusgaten, ogen, mond.. De rest, de hoeven, spieren, hele bouw en kleur, kan veel veranderen na zo'n lange tijd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:16

Ik denk dat de kleur van de hoeven normaal gesproken helemaal niet verandert. Een schimmel wordt qua vacht steeds lichter, maar dat geldt niet voor de hoefwanden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:33

Ik ken een lippizaner die nu ook wit gestreepte hoeven heeft, en helemaal zwart is geboren. Schijnbaar kleuren de hoeven toch (gedeeltelijk) mee Ja
Maar ik weet niet of dat bij elke schimmel zo is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:21

Ik denk wel dat de hoef kan verkleuren hoor. De huid kan ook verkleuren en de hoefwand groeit telkens opnieuw aan vanuit de kroonrand. Als er in de kroonrand pigment verlies optreed denk ik dat je dat terug ziet in de hoefwand.

Maar voor zover ik kan zien op de foto vind ik deze twee pony's niet veel op elkaar lijken. Op jouw foto lijkt hij ook meer een vliegenschimmel

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:51

Nee, ik heb ze niet gekleurd met donker hoevenvet. Gewoon met dat gele spul Knipoog.
100% zeker. Daarbij zie je ook (op deze foto's niet echt goed, op de echte foto wel) duidelijk die delen die wel licht zijn op haar hoeven. Als ik donkere hoevenvet had gebruikt zou je die ook niet zien.

Meningen zijn verdeeld dus..
En ja, ik weet wel dat die hoeven op zich niet veel zeggen en dat ik daarmee geen 100% zekerheid kan krijgen, maar ik heb op dit moment niks anders.. Ik krijg geen foto van haar hoofd etc te zien en dus wilde ik kijken of ik met dit ''tastbare bewijs (?)'' iets kon..