Kan je spieren opbouwen met aan de hand stappen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Kan je spieren opbouwen met aan de hand stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:23

Na een schouderblessure en een paar weken volledige boxrust mag ik met mijn haflinger weer aan de hand stappen. Dat doe ik nu drie weken. We mogen van de dierenarts 1 a 2 km stappen. Het begint hem nu stilaan wat te vervelen en ik merk dat de spiermassa ook nog steeds afneemt ipv weer toeneemt.
Heeft iemand ideeen om afwisseling te bieden en hoe zit het met die spieren? Moet ik er op rekenen dat dat zolang ik maar zo weinig mag doen niet gaat verbeteren/nog gaat verslechteren, of is er hoop?

Stal_Fiore

Re: Kan je spieren opbouwen met aan de hand stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:39

Ik heb eens gehoord dat als je gaat snelwandelen... dus tegen de draf aan dat ze daar zeker wel spieren van kunnen opbouwen en conditie van krijgen...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:08

Hoe snel spieren weg vallen heeft ook te maken met zijn spierconditie voordat hij de blessure opliep.
Ik denk dat je er inderdaad niet omheen kunt dat zijn spieren terug vallen.
Dat is vrij normaal, maar nu je weer mag gaan stappen zal het niet meer snel achteruit gaan.
Het belangrijkste nu is dat je je goed aan het opbouw schema houdt.
Die spieren komen echt vanzelf weer langzaam aan terug.
Ik heb helaas ervaring, mijn ene paard heeft een peesblessure en zit nu ook in de opbouw fase.
In het begin vielen zijn spieren flink terug maar het hersteld zich nu snel.
Beterschap voor je paardje.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:10

Dit volg ik even..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:10

Aukelizzy: Bedankt, dat is een duidelijke boodschap. Ook beterschap voor jouw paard dan; we zitten in hetzelfde schuitje. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:40

Je kan een paard gymnasticeren en trainen aan de hand, dmv grondwerk ed. Je kan ze zelfs rechtrichten vanaf de grond. Dus... mogelijkheden genoeg om af te wisselen Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:08

De stap is een hele goede (ook moeilijke) gang om de paarden in conditie te krijgen. Dus ik denk zeker als je straks het aantal km mag gaan opbouwen dat je je paardje weer mooi op conditie kunt krijgen met stappen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:49

Je moet wel oppassen als je revalideert zoals jij na een schouderblessure dat je je paard niet teveel belast in je poging om conditie op te bouwen. Dus in het begin geen zwaar of glooiend terrein en ook bij oefeningen aan de hand opletten dat je de voorhand niet teveel belast, bijv wenden om de voorhand etc.

Het beste is om je staptijden op te voeren, en af te wisselen met harde en zachte bodem. Bij mijn paard het deze opbouw veel tijd in beslag genomen (maanden).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:41

simodi schreef:
Je moet wel oppassen als je revalideert zoals jij na een schouderblessure dat je je paard niet teveel belast in je poging om conditie op te bouwen. Dus in het begin geen zwaar of glooiend terrein en ook bij oefeningen aan de hand opletten dat je de voorhand niet teveel belast, bijv wenden om de voorhand etc.

Het beste is om je staptijden op te voeren, en af te wisselen met harde en zachte bodem. Bij mijn paard het deze opbouw veel tijd in beslag genomen (maanden).

Ja, je hebt gelijk, daar ben ik ook wat bang voor. We zitten hier midden in de heuvels dus veel mogelijkheden heb ik niet. Er is maar één weg lang en vlak, ongeveer 200m lang. Vanaf dan kan je de hellingen niet meer vermijden.
Dus misschien zijn er wat oefeningen die ik met hem in de rijbaan mag doen of zo, om toch een beetje afwisseling te bieden.