Het kreupel worden van paarden, de ene wel en de ander niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Het kreupel worden van paarden, de ene wel en de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 11:27

Ik vraag me af hoe het komt dat paarden over het algemeen kreupel worden? waarom de ene bijna nooit kreupel is en de ander vrijwel constant. (en dan heb ik het niet over aangeboren beenproblemen).

Wij hebben zelf 3 paarden staan,
Waarvan een oudere new forest pony die in de 4 jaar dat ik haar heb nog nooit kreupel oid is geweest.
Terwijl de 2 jarige eigenlijk elke maand wel een keer kreupel heeft gelopen, net als het andere paard dat we hebben.

Hoe komt dit?

Het enige verschil dat ik me kan indenken is de hoeven, de new forest pony heeft hoeven waar menig paard jaloers op kan zijn.(bij wijze van natuurlijk)

Tanja

Re: Het kreupel worden van paarden, de ene wel en de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:31

TAO-->BEH

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:46

ze kunnen kreupel worden door een trap of ze hebben zich verstapt, of een rare beweging gemaakt, vastgelegen in stal enz.
jouw 2 jarige zullen wel veel spelen en dan kan het een keertje mis gaan. dat ze iets te hard met elkaar doen. en misschien doet dat andere paard ook wel mee met spelen. soms kan dat spelen er namelijk ruig aan toe gaan en raken ze elkaar wel eens met een trap of bok ofzo. en waarschijnlijk doet je new forest daar niet echt aan mee, vanwege zijn leeftijd of omdat hij het niet leuk vindt, en wordt hij dus niet kreupel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:29

Soms moet je ook gewoon geluk hebben hoor!
Het is idd. wel zo dat het ene paard regelmatig wat heeft en een andere nooit.
Dat zie ik bij ons op stal ook.
Helaas zijn sommige paarden echte brokkenpiloten, waaronder die ene van mij Vork

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:03

Je hoeft niet te wachten tot ze kreupel lopen. Je moet het ijzer smeden wanneer het heet is. Vanaf de geboorte al goed en regelmatig (laten) bekappen en zorgen dat je paard diverse soorten ondergronden overgaat, buiten zachte weidegrond. Het is geen garantie, maar het kan een stuk schelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:09

Ben het met opala eens. Behalve gewone ongelukjes, speelt vaak mee dat paarden die op stal staan, alleen maar in de bak lopen (zand) en op ijzers staan, gemiddeld vaker en langer kreupel zijn dan paarden die buiten lopen, buitenrijden en blootsvoets gaan.

Onze paarden zijn nog nooit kreupel geweest tot nu toe, onze merrie heeft wel artrose door een stal verleden en er is vroeger veel mee gesprongen. Maar ze krijgt nu een supplement, beweging (en géén speciaal beslag!!) en ze heeft hoefschoenen voor op het asfalt (demping) en eigenlijk loopt ze weer als een zonnetje.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 07:59

Up heeft veel te verduren gehad, van einschuss tot zware mok, tot open wonden aan de achter benen. Toch is ze NOOIT kreupel. Zelfs met zware einschuss in combinatie met mok en echt hele dikke benen geen pas verkeerd gezet. Kan iemand mij dan verklaren waarom het ene paard dan kreupelt en het andere paard niet? Up heeft een ontzettend hoge pijn grens, ligt het daar aan? Ze staat op ijzers (alleen voor) en loopt overdag buiten en snachts staat ze op stal. Wordt achter niet bekapt trouwens, omdat ze een krampentrekker is en de smid haar hoeven niet van de grond krijgt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:35

Zal die kramperigheid en hoge pijngrens niet met elkaar te maken kunnen hebben. Er is een verstoring in de zenuwprikkelgeleiding Clown

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:27

Tja, tis een kramp aan 1 been en dat andere been is ook nooit kreupel Haha!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:33

mijn pony is nog nooit kreupel geweest.. in de bijna 3jaar dat ik hem heb.. ook niet met dikkere benen van de mok nooit een pasje verkeerd gezet..
maar het ene paard kan misschien beter tegen een trap bijv. dan het andere...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:33

Kris schreef:
Tja, tis een kramp aan 1 been en dat andere been is ook nooit kreupel Haha!

Bloos Dat is ook zo

Ik kan het niet verklaren Clown .