Hoefschoenen en zand...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Hoefschoenen en zand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:36

Mijn paardje slijt onwijs ongelijk af doordat zijn ene schouder (nog) onderontwikkeld is (zenuwbeschadiging opgelopen vorig jaar).

Hij wordt NB en ik heb vorig jaar easyboots aangeschaft. Die dingen zijn niet aan- en uit te krijgen dus als gevolg gebruik ik ze niet.

Nu krijgt paardje as woensdag Smit schoenen aangemeten. Ik wandel en rijd heel veel over ruiterpaden, sommigen zijn onwijs mul.

Hoe zit dat met hoefschoenen en zand dat in de schoen kan gaan zitten tijdens het rijden? Iemand ervaringen?

Gaat dit schuren? Ik heb nl. geen zin om weer heel veel geld uit te geven aan iets dat niet werkt....

Ik hoor graag jullie ervaringen!

judithM

Re: Hoefschoenen en zand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:23

Ik heb ze al bijna 3 jaar en bevalt erg goed.
Ik kan ze makkelijk aan- en uit krijgen!
Wel in heb begin laten wennen door eerst niet te lange afstanden te maken.
Mijn pony heeft er geen enkele schuurplek van gehad en liep er zo op weg!
Geweldige uitvinding!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:38

niemand anders??
@ judith: heb je dus geen last van zand wat in de schoen komt als je over de ruiterpaden rijdt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:41

Ik zal Silence hier even wat van laten weten, zij heeft er meer ervaring mee, mischien dat zij je wat meer kan vertellen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:00

laetitia schreef:
niemand anders??
@ judith: heb je dus geen last van zand wat in de schoen komt als je over de ruiterpaden rijdt?

Ik rijd niet over hele mulle paden maar er zit af en toe weleens wat zand in zijn schoenen maar geen schuurplekken !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:03

Hier ben ik Knipoog

Ik heb bij Silence 3 verschillende schoenen geprobeerd.
Als eerste Old Macs, toen Cavallo (welke nu te koop staan) en daarna nog Easy Boots.
De eerste twee zorgden voor schuurplekken en ik vond ze qua vorm echt lomp groot bij de kleine hoefjes van Silence.
De derde weken qua vorm teveel af van de hoefjes van Silence.

Toen heb ik het maar opgegeven.
Dinsdag komt er een smid voor eventueel kunststof beslag.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:08

Citaat:
Hoe zit dat met hoefschoenen en zand dat in de schoen kan gaan zitten tijdens het rijden? Iemand ervaringen?

Ik rijd nu met 1 hoefschoen omdat mijn paard geopereerd is aan zijn straal ( hoefkanker) die moet dus schoonblijven en met die schoen komt er ook geen druk op. Voordat er commentaar komt, dit gaat allemaal in overleg met de fysio Knipoog . Mijn ervaring is dat er wel wat zand in komt, maar ik rijd dan ook gewoon in de bak. Vooral bij de "neus" zit het meeste. Ik heb de easy boots epic, deze zijn dus van achteren dicht en zitten nog met een extra band om het been. Mijn paard heeft hem nu 24/7 aan en ik heb nog geen schuurplekken en wondjes gezien tot nu toe en hij loop er nu 2 weken op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:46

Bij Smitjes lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er zand tussenkomt, ze zitten net onder de kroonrand strak vast met een gesp.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:54

@laetitia
Ik gebruik al heel lang de hoefschoenen van Easy Boots. Ik heb ook de Epics met gaiters. Ik stamp over alle ondergronden zoals modder, mul zand, zee en keien. Het aandoen is een trucje en kost mij weinig energie. Misschien doe je het verkeerd of heb je de verkeerde maat...misschien ? Het beetje zand dat er in komt op mulle zandpaden kan geen kwaad. Er kan niets schuren bij de Epics. Als het je echt niet lukt om de schoenen aan te doen, wil ik het wel een keertje voordoen, ik woon niet al te ver uit jouw buurt. Suc6.

@Randie
Persoonlijk zou ik niet een enkele hoefschoen gebruiken. Het verschil in hoogte is toch gauw een centimeter. Beter lijkt me dan om twee hoefschoenen te gebruiken.

Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:00

Ik heb 2 jaar geleden smitjes aangeschaft. Daar is hij twee keer op onverharde bodem (verschillende schoen) met zijn voet aan de zijkant doorheen gegaan (longeerton en wei) 1e keer was de schoen wel gewoon blijven zitten en zat er alleen een flinke scheur in de zijkant. De 2e keer schoot hij er met de voet helemaal doorheen waardoor de schoen om de koot gekneld kwam te zitten (heel strak). Grote paniek natuurlijk en dat ding er bijna niet af te krijgen. Ik heb nog contact gehad met Smit hierover, maar hij achtte een materiaalfout uitgesloten. Hij bood wel nieuwe aan, maar daar zou ik toch niet echt mee durven rijden.

Ik heb ze maar gewoon gelijmd en gebruik ze nu voor stappen op de weg, mijn pony is heel braaf. Ik zou ze met een springerig paard al helemaal niet durven gebruiken. Ik ben nu aan het kijken welke andere ik ga proberen. Na 2 jaar beginnen ze nu overal scheurtje te vertonen, dus blijkbaar toch aan vervanging toe.