. Nu ben ik een maand of zes geleden verhuis naar een volledig andere regio (Namen, België) waar de bodem helemaal verschillend is als het zand waar hij voordien op gelopen heeft. De paden bestaan dikwijls uit kalksteengrind, en hier en daar op steile hellingen gaan we over echte stukken rots.
Als ik voor een uurtje of twee weg ga heeft hij tot nu toe nog geen problemen gehad, maar ik merk wel dat hij oplet waar hij zijn voeten neerzet. Vorig weekend ben ik echter langer weg geweest, en met een ander paard er bij en dan merk ik dat hij door afleiding en vermoeidheid minder oplet, en af en toe op een steen stapt die dan duidelijk pijn doet. Ik overweeg om me een set hoefschoenen aan te schaffen, gezien we van plan zijn om deze zomer dagtochten te gaan rijden. Op die manier ben ik zeker dat hij tijdens de opbouw niet in problemen komt.
De vraag is dus: wie heeft er goede ervaringen met hoefschoenen op vrij intensieve ritten? En welk merk is dat dan?
Een bijkomende vraag is: hoe makkelijk krijg je ze aan en uit? Ik ben niet groot en sterk, en het moet bijvoorbeeld doenbaar zijn onderweg.