Ervaringen met verschillende merken hoefschoenen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Ervaringen met verschillende merken hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:26

Mijn paard is al jaren niet beslagen en loopt prima. Hij heeft eigenlijk nooit hoefproblemen en dat wil ik graag zo houden Knipoog .
Nu ben ik een maand of zes geleden verhuis naar een volledig andere regio (Namen, België) waar de bodem helemaal verschillend is als het zand waar hij voordien op gelopen heeft. De paden bestaan dikwijls uit kalksteengrind, en hier en daar op steile hellingen gaan we over echte stukken rots.

Als ik voor een uurtje of twee weg ga heeft hij tot nu toe nog geen problemen gehad, maar ik merk wel dat hij oplet waar hij zijn voeten neerzet. Vorig weekend ben ik echter langer weg geweest, en met een ander paard er bij en dan merk ik dat hij door afleiding en vermoeidheid minder oplet, en af en toe op een steen stapt die dan duidelijk pijn doet. Ik overweeg om me een set hoefschoenen aan te schaffen, gezien we van plan zijn om deze zomer dagtochten te gaan rijden. Op die manier ben ik zeker dat hij tijdens de opbouw niet in problemen komt.

De vraag is dus: wie heeft er goede ervaringen met hoefschoenen op vrij intensieve ritten? En welk merk is dat dan?
Een bijkomende vraag is: hoe makkelijk krijg je ze aan en uit? Ik ben niet groot en sterk, en het moet bijvoorbeeld doenbaar zijn onderweg.

Speedster

Re: Ervaringen met verschillende merken hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:50

Ik heb als eerste boa's gehad, die zorgden voor flinke schuurplekken (bloedende wonden zelfs) en hij trapte ze om de haverklap uit. Vervolgens old macs geprobeerd, die schuurden niet, maar hij trapte er op een gegeven moment zelfs 1 helemaal kapot (zo de hele zool eronderuit). Nu heb ik al een tijdje easyboot epics en die bevallen super. Schuren nergens omdat ze niet boven de kroonrand uit komen (die andere 2 wel) en hij is er nog geen kwijtgeraakt. Ook zijn het minder "klotsen" om zijn voeten, waardoor hij er gemakkelijker mee wegliep vanaf het begin. Ook op lange ritten tot nu toe nog geen problemen gehad. Als ik je een hoefschoen zou aanraden, dan zou het deze zijn. De eerste paar keer heb ik staan zweten om ze aan te krijgen, dacht dat ik de verkeerde maat had, maar na een paar keer zijn ze steeds soepeler geworden en nu heb ik ze in no time aan en uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:13

Bedankt Speedster, goed advies. Ik had over Easyboots nog al goeie commentaar gehoord.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:15

Ik heb eerst Old Mac´s gehad.
Daarvan kreeg Silence schuurplekken.

Daarna heb ik Cavallo schoenen gehad (staan nu te koop).
Ook deze gaven schuurplekken.

Daarna heb ik easyboots gehad.
Deze gaven geen schuurplekken, maar weken teveel in af in vorm t.o.v de hoeven van Silence.

Dus voor Silence werken hoefschoenen niet.
Hij gaat waarschijnlijk dinsdag op kunststof beslag.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:43

@Silence: zijn smitjes dan niks voor jou?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:22

Ja dat zou eventueel nog kunnen, maar heb nu al zoveel geld aan schoenen uitgegeven waar ik niks aan had, dat ik het niet zo goed meer aandurf om weer andere te kopen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:25

Ik heb voor twee verschillende paarden hoefschoenen van Smit. Ze bevallen uitstekend. Jersey heeft ze al jaren (een jaar of zes) en verschillende modellen gehad. Ze worden steeds beter Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:15

@Silence: zoiets had ik ook na de eerste twee pogingen. Ik ehb mijn paard daarna op kunststof gehad, wat qua lopen overigens heel goed beviel, maar hij trapte ze steeds af. Toen ben ik toch maar weer aan hoefschoenen gaan denken, gelukkig pastten de epics bij Speed wel goed. Ik ben trouwens ergens ook eens een adres tegengekomen waar je marquis hoefschoenen kon testen. Dat zou voor meer merken moeten kunnen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:00

Ja, testen zou erg handig zijn inderdaad.
Misschien dat ik de smitjes nog probeer als kunststof niet werkt.
Wil toch eigenlijk niet voor echte ijzers gaan, dus hoop dat het wel werkt.
Dinsdag zullen we ´t weten

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:08

ik heb ook al een aantal jaar smitjes. omdat deze op maat worden gemaakt zitten ze zo goed. de laatste tijd zijn ze weer verbeterd. ik kan ze zeker aanraden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:12

Easyboot Epic of Bare kan ik je écht aanraden. HC kan je er trouwens ook meer over vertellen.

Zelf hebben we smitjes liggen, die zijn wel ok, alleen bij de achterhoeven draaien ze soms. Voor mijn paardje hebben we Old Macs maar die schuren.