Ijzers eraf gehaald, en nu?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Ijzers eraf gehaald, en nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:14

Hoi,

Ik heb afgelopen maandag de ijzers van de voorbenen van mijn paard door - en na advies van - de hoefsmid er af laten halen omdat ik van mening ben dat wanneer een paard goede en gezonde hoeven en benen heeft (en niet veel op straat komt) ijzers wat mij betreft niet nodig zijn. De achterbenen waren sowieso al niet beslagen. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij ook perioden zonder ijzers gestaan maar ik kan me voorstellen dat het voor het paard wel even goed wennen is. Ik merk ook dat hij nu wat gevoelig is in de benen met lopen, maar loopt niet kreupel; alleen wat 'korter' zeg maar.

Sinds de ijzers eraf zijn zet ik hem gewoon lekker los in de paddock en vraag wat stap en maar een heel klein beetje drafwerk van hem, omdat ik me kan voorstellen dat zijn lichaam moet wennen aan deze verandering.

Mijn vraag: Hoelang geef ik dit de tijd om te wennen voordat ik hem toch weer laat beslaan voor?

Ik hoor graag van jullie!

Jasmijn159

Re: Ijzers eraf gehaald, en nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:17

1 a 2 weken.. Tenzij hij heeel erg langzaam groeiende hoeven heeft of zijn hoeven erg beschadigd waren door de ijzers.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 00:24

Hey Lotte,

Wat fijn dat je zo snel reageert!

Natuurlijk geef ik hem zeker wel die tijd om te wennen, maar wat doe ik in de tussentijd?
Lekker los laten in de paddock, zijn weg laten vinden hiermee en per keer kijken hoe hij loopt zoals ik nu doe of zou ik hem nog kunnen helpen met het een en ander of juist meer / minder moeten vragen? Ik was vooralsnog eigenlijk absoluut niet van plan om er in de tussentijd op te stappen om te rijden namelijk.

Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 00:28

Loopt ie verschillend op harde of zachte ondergrond?
Ik zou hem toch wel ietsjes aan het werk zetten. De pezen/spieren moeten idd wennen aan een andere beenstand, maar bewegen blijft altijd goed.
Wat deed je met hem voordat zn ijzers er af gingen?
Ik zou de eerste en tweede dag lekker laten staan in de paddock, kijken wat ie zelf wil, maar niet al te gek laten doen. En de dagen daarna gewoon weer opbouwen. Met een week moet je wel weer vol aan de slag kunnen vind ik. Mits je paard niet gevoelig blijft lopen he.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:33

Heb je het paard net aangeschaft? Waarom heeft de vorige eigenaar het paard alleen voor op ijzers gezet?

Ik ga verder met Lotte mee, maar als ie gevoelig / verkort loopt zou ik er zeker niet op gaan zitten. Normaal moet het verschil niet zo groot zijn en is een paar dagen tot een week normaal. Maar wij zien natuurlijk niet hoe jou paard nu staat of loopt Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:45

Bij mij op wei staat een paard dat zeker 10 jaar ijzers heeft gehad aan de voorhoeven, die zijn er een paar maanden geleden onderuit gehaald. In het begin liep hij heel gevoelig, zelfs kreupel, ook omdat de bak nog een keihard bevroren was. Maar na een week was het over, en nu loopt hij prima op harde grond.
Ik kan je wel aanraden om elke dag op het harde te lopen met hem, kan ook op wei, dat is ook al wat harder dan een paddock, maar op het asfalt is nog beter. Dan krijgen de hoeven een seintje dat ze beter moeten groeien, de doorbloeding wordt beter, hoeven worden sterker, en dan loopt hij ook snel niet meer gevoelig Lachen

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:56

Wij hebben afgelopen december een pony gekocht die voor ook op ijzers stond. Deze heb ik er dezelfde week nog af laten halen. De pony liep hierna ook niet helemaal zuiver, dit heeft ongeveer twee tot drie weken geduurd, maar daarna was het ook helemaal over. Na overleg met instructrice hebben we de pony gewoon in de bak gereden. Dat ging goed hoor, ook al was ze niet constant zuiver, maar ze was ook niet echt aan het kreupelen hoor. Ze had ook gewoon plezier in het werk, was attent en liep lekker door. Ik vind zelfs dat ze nu veel beter is gaan lopen als eerder toen de ijzers er nog onder zaten. Ze is echt ruimer gaan lopen Haha! . Ik ben blij dat we het vol hebben gehouden en niet binnen een week weer ijzers eronder hebben laten zetten. Ik heb hier in het begin wel over lopen twijfelen hoor, je hebt toch het gevoel dat het misschien niet beter wordt. Maar dat wordt het dus wel. Succes !!! OK dan!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:58

Bedankt voor jullie berichten!

Begon inderdaad behoorlijk te twijfelen (en nog wel een klein beetje als ik heel eerlijk ben), maar zie inmiddels wel verbetering. Moet me een beetje beheersen die ijzers er niet weer gelijk onder te laten timmeren, haha.

Ik heb hem nu 7 maanden en de vorige eigenaar reed heel veel buiten met hem, terwijl wij altijd in de bak rijden en voor buitenritten de trailer zo kunnen parkeren dat we direct bij de duinen zitten.

Hoop inderdaad dat ie straks weer net zo goed (of beter?!) gaat lopen!

Groetjes!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 13:12

Hey,

Ik had het er vanmorgen op stal nog even over en daar wordt ik juist weer afgeraden om op het harde met hem te lopen...
Hoe zit het nou?!

Overigens loopt hij op een zachte ondergrond (buitenbak en paddock) nu helemaal super, maar in onze rijbak nog net niet helemaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:09

Kleine stukjes op het harde lopen is juist goed, je begint met 5 minuten, en dan langzaamaan wat meer, uiteindelijk kun je zelfs een uur per dag over het asfalt.
Door dat harde asfalt wordt de hoef gestimuleerd om harder te groeien, de doorbloeding wordt beter, en het is ook sowieso goed voor de pezen en gewrichten om blootvoets op het asfalt te lopen Lachen

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:42

Iedereen bedankt voor de reacties!

Witte loopt inmiddels weer helemaal super, dus ik ben blij dat ik heb volgehouden. Aanstaande zondag starten we onze eerste wedstrijd samen! Spannend!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:18

Het is geen kwestie van 'wennen', maar de hoef moet opnieuw gezond uit gaan groeien vanaf boven. Dat kan 10 tot 15 maanden duren. Als je je paard ijzerloos wilt houden, dan zul je bereid moeten zijn om er tijd in te investeren. Dat kan beteken dat je een aantal maanden niet over moeilijke ondergronden kunt rijden met je paard en of dat je hoefschoenen voor die ondergronden gebruikt.

Tussentijds de hoeven stimuleren om zich aan te passen aan harde ondergrond zoals mystictinker schrijft is prima Ja

Guinness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:13

Ik denk dat het met het wennen wel allemaal meevalt. Ik heb de pony ook altijd zomers op ijzers staan(in verband met wedstrijden) en in de winter zonder ijzers.

Het voelt eventjes raar voor de pony maar dat is na 3 dagen haast alweer weg. Hij/zij hoeft niet te genezen van een blessure of ziekte. Dus gewoon aan het werk zetten, alleen de straat wat vermijden.

Verder is er niet echt een wenningsproces of zoiets nodig.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:45

Guinness schreef:
Ik denk dat het met het wennen wel allemaal meevalt. Ik heb de pony ook altijd zomers op ijzers staan(in verband met wedstrijden) en in de winter zonder ijzers.

Het voelt eventjes raar voor de pony maar dat is na 3 dagen haast alweer weg. Hij/zij hoeft niet te genezen van een blessure of ziekte. Dus gewoon aan het werk zetten, alleen de straat wat vermijden.

Verder is er niet echt een wenningsproces of zoiets nodig.

hier ga ik helemaal in mee
die van mij word winters ook van ijzers af gehaald en hij is daar zo maar aan gewend en ik zet hem ook gewoon aan het werk.
ik zou de straat wel vermijden want met die van mij is 5 minuten over de straat al te veel