van rondom ijzers naar natuurlijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ice_baby

van rondom ijzers naar natuurlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:05

hoi hoi,

ik ben benieuwd wat jullie er van vinden als je een paardje koopt en hem of haar zonder ijzers gaat proberen te houden terwijl ze dat niet gewent zijn.

wat is je mening en waarom? en hoe zou jij het dan doen?

ik ben benieuwd naar de reactiess

Arabesk

Re: van rondom ijzers naar natuurlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:45

Ja het kan. Mits…

- je de levensomstandigheden van het paard aanpast (veel bewegingsvrijheid en beweging voor optimale doorbloeding)
- de voeding aanpast (meer natuurlijke voeding en wijze van voeren, meer ruwvoer en meer porties verdeeld over het etmaal)
- bereid bent om tijd te steken in het eventuele herstel van de schade
- in sommige gevallen bereid bent om hoefschoenen aan te schaffen
- je zelf ook (tussentijds) onderhoud aan de hoeven gaat doen om de hoefgroei te optimaliseren

Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:48

hihi, ik moet wel lachen. weer arabesk die gelijk reageert. maar ik denk ook dat het kan ja. why not?

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:51

hhahahaha... thanx!! nee ben gewoon benieuwd wat de meningen zijn... doe toch wat ik zelf het beste vid maar ben gewoon geintreseerd...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:52

ik heb hoefschoenen te koop, heb ze zelf om dezelfde reden gebruikt..
Het zijn Old Macs in maat 2... (2 schoenen)

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:54

fijn om te weten als ik ze nodig heb weet ik je te vinden.. zijn ze geschikt voor een ijslander van 1.39 m?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:56

Mijn pony is op 25 jarige leeftijd nog definitief van haar ijzers gegaan. Voor de wagen heb ik de eerste tijd hoefschoenen gebruikt ( en op langere afstanden over asfalt ben ik die blijven gebruiken) maar verder ging het prima. We hadden wel een lange overstapperiode met veel gevoeligheid omdat er nog een hoefschimmel zich ermee kwam bemoeien. Ik vind het wel een aanrader om het in elk geval te proberen, als het lukt is dat veel fijner!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:57

fjordenbaby schreef:
fijn om te weten als ik ze nodig heb weet ik je te vinden.. zijn ze geschikt voor een ijslander van 1.39 m?

Hangt van de hoeven af...
Ik zal ze wel ff opmeten als ik thuis ben..

Heb ze net in een emmer met Oxy staan om te weken.
Wilde ze al plaatsen bij EA-TK Lachen

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:08

owk ik hoor het wel!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:11

Mijn pony van 1:46 had ze aan...
Dus als jou ijsje een flinke stappers heeft zou het best kunnen

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:15

hahahah ik zal het wel ff meten platvoet en zijn vriendjes!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:24

als ik jou was zou ik wat uitgebreider advies willen, met name over wat arabesk zegt "wees bereid tijd te steken in eventuele schade". Ik heb zelf blijkbaar iets fout gedaan, want mijn paard, dat altijd op ijzers heeft gestaan heeft flinterdunne zolen gekregen, met kneuzingen, zo erg dat ze er hoefbevangen van is geworden. (ook een ijs. als die hoefschoenen niet passen voor jouw paard heb ik evt ook belangstelling, ik heb een ijs met hele flinke hoeven, voor een ijs dan.)

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:34

Misschien ben ik wel een enorme muts Blond, maar toen ik mijn beide paarden kocht en ze daarna toe waren aan een beurt bij de hoefsmid, heb ik gewoon alle ijzers er onder uit laten halen en ze verder ijzerloos door het leven laten gaan. Niks aan het handje. Bij mijn KPWN-er van 16 jaar is wel de smid wat vaker geweest om ze te bekappen, maar bij mijn NRPS-er die ook rondom op de ijzers stond en nu dus ook ijzerloos is, was dat niet eens nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:14

Tja, zo'n muts ben ik dus ook, alleen ging het bij mij dus he-le-maal niet goed.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 10:32

tja zo verschilt het nogal.
mijn fjord had ook ijzers die gingen er ook direct af.. ik heb haar een tijd laten wennen en nu gaat het zelfs zonder biotine top!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:48

Bij mijne kon dat ook niet..
Dan liep ze echt té gevoelig op de straat.
Vandaar dus hoefschoenen...(ongeveer 3,5 maand gebruikt) en toen was het eigenlijk gewoon goed.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:46

Toen ik mijn pony kreeg heb ik direct de achter ijzers verwijderd, dat ging prima. De voorijzers heb ik wat later laten doen, en dat bleef problemen opleveren. Gekneusde zolen, gevoelig blijven in het bos, bij ieder worteltje waar hij op stond.....
Toen heb ik de voorijzers er weer op laten slaan en het een jaar of 4 later nog eens geprobeerd. Dit blijft een probleem en aangezien hij nu 21 is laat ik het nu zo. Een volgend paardje zal zeker zonder komen te staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:00

ikenindi schreef:
hihi, ik moet wel lachen. weer arabesk die gelijk reageert.

Clown

tsja [BEH] is mijn favo onderdeel van bokt, als ik op de bokt bookmark klik, opent ie ook meteen op dat onderdeel Tong uitsteken

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:03

mijn pony heeft voor ik hem 3,5 jaar geleden kocht ook altijd op ijzers gestaan. volgens mijn hoefsmit was dat helemaal niet nodig, dus ijzers eraf. ik vijl ze wel regelmatig tussen de bekapbeurten bij ( brokkeltjes wegveilen) en ik heb voor de buitenritten op de verharde weg hoefschoenen aangeschaft. gaat prima, zijn hoeven zijn alleen maar harder geworden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:51

Wij hebben bij alle paarden eerst de achterijzers eraf laten halen en na een aantal maanden ook de voorijzers. Geen enkel probleem gehad (in het begin niet teveel op het harde gereden).

Blootvoets bevalt prima!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:05

Toen ik mijn Jazz kocht stond ie rondom op ijzers. Maar aangezien hij panisch bang voor de hoefsmid is, (heeft waarschijnlijk ooit een klap met een hamer gehad op een plaats waar dat niet hoort Huilen ) heb ik hem bij de eerste beurt ook meteen van de ijzers af laten halen. En bij hem gaat het prima, hij heeft hoeven van prima kwaliteit en loopt niet gevoelig, ook niet op de weg (waar ik niet zo heel vaak kom, maar toch wel af en toe). Dus ik laat het maar zo voorlopig, en ga ook zonder ijzers met hem starten eind dit jaar (M dressuur). En mijn merrie is pas afgelopen jaar onder het zadel gebracht, en die heeft ook prima hoeven dus die krijgt voorlopig ook geen ijzers. Ik ben helemaal niet tegen ijzers, maar wel als het nodig is en niet vanwege de mode...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:55

JollyJumper schreef:
Toen ik mijn Jazz kocht stond ie rondom op ijzers. Maar aangezien hij panisch bang voor de hoefsmid is, (heeft waarschijnlijk ooit een klap met een hamer gehad op een plaats waar dat niet hoort )

Zijn er dan ook nog plaatsen waar dat wel hoort??? Nors opkijken

Maar goed. Ik heb bij alledrie mijn paarden de ijzers er ook gewoon afgehaald. Alleen mijn merrie reageerde nogal heftig; ook omdat de hoefstand erbij gecorrigeerd werd. Ze had voor nogal platvoeten en met ijzers groeiden ze bijna niet. Het gaf reactie in gevoeligheid, maar ook in haar spieren. Ze heeft best even wat stijver gelopen. Uiteindelijk heeft ze nu nu een veel betere stand van het voorbeen (minder onderstandig en hol in de knieën), meer schoudervrijheid en een veel betere hoefgroei en hoefkwaliteit.

Nu gaat het met alle 3 super. Ik gebruik alleen bij mijn merrie voor wel hoefschoenen als ik naar buiten ga met haar. (Sinds kort ook rondom als ik langere ritten ga maken.) Dit is bij mijn ruinen echter niet nodig.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:41

MariekeA schreef:
JollyJumper schreef:
Toen ik mijn Jazz kocht stond ie rondom op ijzers. Maar aangezien hij panisch bang voor de hoefsmid is, (heeft waarschijnlijk ooit een klap met een hamer gehad op een plaats waar dat niet hoort )

Zijn er dan ook nog plaatsen waar dat wel hoort??? Nors opkijken

Ha, ha, nee natuurlijk niet, ik bedoelde eigenlijk dat de hoefsmid alleen op de nagels hoort te slaan en niet op het paard. Helaas is dat bij de vorige eigenaar waarschijnlijk wel gebeurd waardoor hij hier panisch voor is. Gelukkig heb ik zelf een hoefsmid met geduld maar het duurt nog wel even voor we zijn vertrouwen weer helemaal terug hebben gewonnen helaas Huilen

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:36

mijn pony was het laatste jaar vierkant beslagen, voorheen nooit (is nu 9j maar werd even verzorgd en gereden door een ander). Ik heb de ijzers er nu in januari afgehaald en tot hier toe geen enkel probleem gehad. Achter links is er een stukje afgebrokkeld. Voor de rest geen gevoeligheid of problemen, en ik mijd de harde weg niet zolang het goed gaat Knipoog

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:58

Ik heb mijn pony vandaag ook van de ijzers laten halen. Ze heeft er niet zo heel lang op gestaan dus wat dat betreft zou de 'schade' mee moeten vallen.

We zien wel hoe het gaat, maar ik verwacht niet zo heel veel problemen. Lachen