Natuurlijk Bekappen en grip

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Natuurlijk Bekappen en grip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 01:15

Ik doe nu ongeveer een jaar aan Natuurlijk Bekappen. Maar de laatste tijd rijd ik vooral in het land, wat natuurlijk meestal vrij nat is in deze tijd van het jaar. Nu heb ik het idee dat mijn paard wel wat mee grip zou kunnen gebruiken. Natuurlijk Bekappen is ook meer gebaseerd op lopen op harde ondergrond, maar daar loopt mijn paard dus nauwelijks op.
Nu las ik over de Strasser-methode dat daarbij de toon en steunsels wat langer gelaten worden, ter bevordering van de grip. Ik zit erover te denken om dat dan maar wat meer te gaan doen. Ik wil niet helemaal overstappen naar Strasser, maar gewoon een wat kleinere Mustangrol maken en de steunsels niet helemaal wegsnijden.

Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben en verschil hebben gemerkt qua grip?

terpentijn

Re: Natuurlijk Bekappen en grip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 02:01

Ik weet niet wat jij onder "natuurlijk bekappen" verstaat. Wie doet dat, bijv, bij jou? Normaal gesproken, zou er NIKS aan moeten hoeven doen, behalve af en toe, 1 x ker in de week, zelf bijvijlen. Paarden hebben en natuurlijke GRIP als de hoeven natuurlijk bekapt zijn. at wil niet zeggen, dat ze nooit uitglijden. Ook is het belangrijk om te weten hoe oud je pard is hoe lang je het paard al op NB hebt staan, lopen etc. Zo is het een erg vaag verhaal. De STRASSERmethode ken ik wel, maar ik weet verder niets over je paard, behalve, dat die een jaar volgens de NB methode is bekapt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:04

binnen NB, en ook op de cursus, wordt ook verteld dat als je meer grip wilt hebben je een stukje steunsel kan laten staan, dan krijg je zeg maar een soort bandenprofiel. De toon lang laten zou ik niet doen, ivm het vertragen van het afrollen van de voet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:11

Ik zou niet op nat land willen rijden. De hoeven kunnen grip hebben, maar wanneer de bovenkant van de grond glibberig is, helpt bekappen ook niet tegen glijden enz. Voorkomen is beter dan genezen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:05

@Arabesk: Thanks, zo'n antwoord zocht ik.

@opala: Tja, ik vind het ook niet ideaal, maar het is soms niet anders. En ik kijk wel uit dat het niet té glad is.

Andere visies zijn ook nog welkom!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:04

Als je paard zonder ruiter ook al eens rent over een glibberige weide, dat scheelt ook al. Het paard van mijn vriend crosste zó over een spekgladde wei heen, waar mijn paardje al drie keer op z'n neus zou zijn gegaan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:40

Mijn paard loopt dag en nacht in diezelfde wei, waarvan we dus soms een stukje gebruiken om in te rijden.