paard ene dag kreupel andere dag niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

paard ene dag kreupel andere dag niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 15:56

Hopelijk hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn. Ik loop al anderhalve week te sukkelen met mijn paard. Vorige week begon het, dikke benen en wat stijf. Nou heeft hij mok, dus ik ging er van uit dat het van de mok was. Links achter was iets dikker en die zet hij ook de hele tijd op rust. Wel gewoon gereden en na een paar minuten liep hij dan goed. Vorige week zaterdag nog wedstrijd gehad en liep prima. De dag erna nog een bosritje gemaakt en ook nog goed.

Dinsdag wilde ik longeren en liep hij niet rad, maar weggezet dus. Woensdag het ik hem gelaten en donderdag gewandeld. Vrijdag heeft zijn bijrijder hem gereden, toen liep hij weer prima. Zaterdag wilde ze rijden en was hij echter weer stokkreupel, afgestapt en terug op stal gezet dus. Vandaag met hem in het bos gewandeld, en hij liep prima. Wel zet hij linksachter nog vaak op rust. Niet zo erg als van de week maar hij doet het nog wel.

In eerste instantie dacht ik dat het kwam door de mok of een hoefzweer. Echter, de mok is zo goed als weg nu en ik heb woensdag een hoefsmid laten kijken of hij een hoefzweer had (deze heeft hij een half jaar geleden namelijk gehad en toen zette hij ook iedere keer het been op rust) Smid kon niks vinden.

Morgen komt de dierenarts om er even naar te kijken, dus die heb ik al ingeschakeld. Ik ben alleen benieuwd of mensen ervaringen hebben met de ene dag kreupel lopen en dan weer niet. Ik denk zelf toch nog aan een hoefzweer ondanks dat de smid niets heeft kunnen vinden. Woensdag komt trouwens mijn eigen smid, die laat ik dan ook nog even kijken. Misschien een zweer die dieper zit?

Goof

Re: paard ene dag kreupel andere dag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:51

Als hij een hoefzweer zou hebben, zou hij niet enkele dagen weer wel goed zijn. Dan is hij hartstkke kreupel tot die zweer eruit is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:35

Hoi Goof, allereerst bedankt voor je reactie. Echter, een half jaar terug had mijn paard ook een hoefzweer, hij liep toen inderdaad stokkreupel, alleen toen de smid kwam om de zweer er uit te snijden, liep hij ineens goed. Toch zat de zweer er nog gewoon, smid heeft hem toen weg gesneden.

Ik ben inderdaad bang dat het geen zweer is, (of misschien een die heel diep zit?) en ook geen mok, de mok is namelijk zo goed als weg...maak me zorgen dat het iets ergs is, maar goed de dierenarts komt om 16.00 uur, hopelijk kan hij wat meer duidelijkheid geven..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:38

ik heb dit ook gehad bij mijn vorige paard en dit was toen een flinke overbelasting van de pezen
ik hoop voor je dat het niet echt ernstig is succes ermee

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:11

Ik heb een tijdje geleden ongeveer hetzelfde soort topic geopend : [RT-P] De ene dag slecht lopen, en volgende dag weer goed?..

Nou is mijn paard wel wat ouder en heeft lichte artrose. Momenteel rijd ik hem gewoon weer, en denk ik dat het gewoon de leeftijd is, alles slijt, zn spieren en gewrichten zijn wat stroever.. maar met een goed trainingsschema gaat het nu wel goed.
Hoe meer en intensiever ik rijd, hoe beter hij is...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:00

bedankt, ik zal je topic even doorlezen. Ik hoop toch niet op artrose, hij is pas 11, maar dat zegt natuurlijk ook niets..

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:14

Hai meis, ik hoop dat het allemaal meevalt met Ol! Ik duim voor je zo... x

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:47

Onze merrie van 19 had ook zo'n soort beeld van kreupelheid. Wij dachten heel lang dat het misschien ín de hoef zou zitten. Ze bleek artrose te hebben. We voeren haar nu glucosaminesulfaat bij, en dat lijkt te helpen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:55

Hey
Mijn merrie (Nrps, 12 jaar) is ook opeens van de ene op de andere dag kreupel gaan lopen ...
DA laten komen, foto's laten maken enzo & toen bleek het ook beginnende artrose in de linker voor-knie.
Ik dacht meteen aan artrose toen ik je titel las omdat mijn merrie er helemaal geen last van heeft bij warm, droog weer terwijl ze bij koud weer ook een beetje kreupel loopt. En aangezien het weer de laatste dagen wisselt, zou het best eens artrose kunnen zijn.
Want ja, ook een paard van nog maar 11 kan dit krijgen ...
Maar ik voor je van niet !
In elk geval kan de DA je dit weten te zeggen & moest het artrose zijn, mag je me altijd een Pbtje sturen voor de verzorging hiervan.
Knipoog

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:18

Elk paard heeft zowieso artrose, maar dat (behoord) pas op latere leeftijd naar boven te komen.
Ik heb mijne dus ook op de foto laten zetten op 3 benen, en hij had lichte artrose, maar niets ernstigs (en dat terwijl hij al bijna 18 is, en al vroeg in de Z heeft gelopen). De veearts heeft mij verder niks aangeraden, omdat hij hier geen last van zou moeten hebben. Hij is alleen wat stijver, en met slecht/koud weer is hij slecht.
Maar mischien eens naar laten kijken idd. het hoeft niet meteen iets ernstigs te zijn hoor, paarden kunnen makkelijk met artrose leven, en mocht het zo erg zijn kan je altijd erover nadenken om het te laten inspuiten..
Lijkt me niet dat het ineens binnen korte tijd verschrikkelijk slecht is..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:34

LoveRomeo schreef:
Elk paard heeft zowieso artrose, maar dat (behoord) pas op latere leeftijd naar boven te komen.
Ik heb mijne dus ook op de foto laten zetten op 3 benen, en hij had lichte artrose, maar niets ernstigs (en dat terwijl hij al bijna 18 is, en al vroeg in de Z heeft gelopen). De veearts heeft mij verder niks aangeraden, omdat hij hier geen last van zou moeten hebben. Hij is alleen wat stijver, en met slecht/koud weer is hij slecht.
Maar mischien eens naar laten kijken idd. het hoeft niet meteen iets ernstigs te zijn hoor, paarden kunnen makkelijk met artrose leven, en mocht het zo erg zijn kan je altijd erover nadenken om het te laten inspuiten..
Lijkt me niet dat het ineens binnen korte tijd verschrikkelijk slecht is..

Ja hierin ga ik ook mee.
Mijn paard krijgt ook supplementjes voor haar artrose & loopt geweldig ! Ze kan nog alles !
Alleen bij koud weer is ze wat stijf in haar knie.
Haha!

Maar het is nog niet gezegd dat het artrose is ...
Het kan vanalles zijn ...
De pony die bij mijn paard op de wei staat, is ook opeens een keertje kreupel geweets. De eigenaren hebben toen 3 dagen gewacht (dat zou ik nou ook weer niet doen) om te zien of ze dan nog kreupel was & dan de DA gebeld. De DA kon toen niet meteen komen (koliekgevallen & bevallingen) & toen ie eindelijk kon komen, liep de pony niet kreupel meer & ging ie voelen aan het been, dan zei de hij 'Ik denk dat haar been al genezen is' ... Verward
Dus ja het kan vanalles zijn ...Het kan ernstig zijn maar ook weer gewoon over een paar dagen over zijn ...
Ik hoop het beste voor je ! Knipoog

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:45

Hessie20 schreef:
Hai meis, ik hoop dat het allemaal meevalt met Ol! Ik duim voor je zo... x

Thanx hes! kus

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:47

Dank jullie wel allemaal voor de reacties! De dierenarts is net geweest en hij was heel stellig dat het een hoefzweer was, hij was al uitgebroken bij de kroonrand, hij liet een plekje zien, boven de bal van de hoef zeg maar en zag er inderdaad uit als een opengebroken hoefzweer, hij liep aardig goed, alleen op de volte nog niet helemaal lekker, omdat het dan trekt volgens de DA. Ik moet nu gewoon rijden en twee dagen weken in de soda, dan zou hij weer helemaal goed moeten zijn! Gelukkig valt het allemaal erg mee Lachen

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:46

Haha, nou dat valt dan zeker weten mee!
Gelukkig maar dat het niets ernstigs was! succes ermee!

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:49

Yes, gelukkig voor jullie valt het mee! Nu herstellen en dan genieten van het heerlijk weer x

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:47

gelukkig dat het meevalt. Binnenkort geniet je weer als vanouds.
succes ermee

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:23

Ik wilde net op dit topic gaan reageren, omdat er bij mij iemand op stal staat met een merrie met og. hetzelfde, zie ik, iedereen en de dierenarts etc. is mij al voor. Fijn dat het nu zo goed gaat. Merrie had overigens precies hetzelfde, zelfde verloop, ok eerst een raadsel etc. VEEL GELUK VERDER!

Glamourvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:22

hoe is het er nu mee????

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:18

ben ook benieuwd hoe het nu gaat???

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:49

Ik weet niet tegen wie jullie het hebben mar ik ga toch even reageren: het is "doorgebroken:,, niet een fijn gezicht, bij de merrie waar ik het over had was het bijna een kwestie van: haar been liep als het ware leeg, met pus enz. Ze kan nu weer onder de eigenares STAPPEN. Draf gaat nog niet, loopt ze gelijk weerr kreupel. Ze heeft vandaag haar laatste antibioticum shot gehad (in de mond, als gel, dus niet ingespoten of zo), en dat werkt dan nog even door. Wel is zo: de wond aan har bal (ik bedoel: verzeneen, balbetrapping....) is nu dichtgegaan. Dat is aa de ene kant mooi, maar aan de andere kant; je hebt er meer aan dat het even oopen blijft, dan kan "de rommel er uit". Stalhouder heeft na weken in soda en biotex groen, geprobeerd, de plek open te maken/houden, lukt niet, het is echt dicht bij elkaar getrokken. Hopen nu, dat de rest van binnenuit wordt afgevoerd. Ik ben ook benieuwd hoe het nu met de tS haar paard gaat?

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:48

Dat hebben wij ook, een paard die soms goed loopt & dan weer slecht.. Wij weten het ook nog niet wat het nou is..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 20:02

hier de ts Lachen het gaat weer helemaal goed met mijn paard. het was al boven opgengebroken, maar smid heeft het een paar dagen later toch nog van onder open gemaakt, zodat het aan beide kanten eruit kon, en het niet naar beneden kon slaan. Hij heeft nog wel een flink gaf in zijn zool, maar zweer is inmiddels gelukkig helemaal over, hij loopt weer helemaal top Lachen heb op aanraden van de smid na het aan de onderkant open maken nog 2 dagen in de soda geweekt.