De hoeven van mijn paard zijn warm..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

De hoeven van mijn paard zijn warm..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:36

Hallo, ik merkte vd week dat de voorhoeven (achter niet geprobeert) warm zijn. Ik weet dat ze niet koud moeten zijn, een beetje lauw.. Maar dit was best warm voor een hoef, dus ze leken mij eigenlijk te warm.
A.s. maandag komt de dierenarts (niet daarvoor maar om in te enten en te controleren) en dan vraag ik het hem ook meteen. Maar weet iemand hoe dit zou kunnen, en wat het dan zou kunnen zijn. Voor de rest loopt die gewoon goed en merk ik niks aan hem. Misschien dat zijn hoeven gewoon zo warm zijn, en dat er niks aan de hand is, maar ik vraag het toch maar even na voor de zekerheid.

FriesWytske

Re: De hoeven van mijn paard zijn warm..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:39

Ik zou niet wachten tot maandag met de dierenarts. Ik zou hem direct laten komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:40

Als alle hoeven gewoon vergelijkbaar warm zijn dan is er niet zoveel aan de hand. Hoeven zijn goed doorbloed en kunnen dus lauwwarm aanvoelen.

Pas als je 1 hoef hebt die echt duidelijk een stuk warmer is dan de andere dan kan er wat aan de hand zijn.

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:44

Ja, zolang ie er zelf (zichtbaar) geen last van heeft zou ik tot maandag wachten!
Mijn pony loopt niet lekker maar de dierenarts hoeft niet te komen want ik heb iemand die dit al zolang ziet en behandeld erbij gehaald (een echte paardenkenner dus) en ze heeft niks ernstigs. Als je echt heeel erg twijfelt vraag of een echte kenner je pony na wil kijken.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:44

Oke, dankjewel. Zou ze morgens eens allemaal voelen, voor waren ze iig allebei even warm.
Waarom zou ik er meteen een dierenarts bijhalen? Ik merk voor de rest niks aan hem, hij loopt ook gewoon goed. Ik kijk morgens of ze allemaal even warm zijn. De dierenarts kan trouwens ook niet eerder, wou voor vandaag eigenlijk een afspraak maken maar dat kon maandag pas. Dus ik wacht gewoon nog even tot maandag.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:45

Wat zou het trouwens kunnen zijn dan, als het niet klopt.. Als de andere (achter) bijv minder warm zijn dan voor..

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:47

Wanneer ze een hoefzweer hebben is de hoef warm, maar dan zijn ze wel kreupel! En idd, als ze beide het zelfde aanvoelen, zal het wel meevallen Knipoog

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:47

Moelie schreef:
Wat zou het trouwens kunnen zijn dan, als het niet klopt.. Als de andere (achter) bijv minder warm zijn dan voor..

Als er een hoef warmer is dan de andere hoeven, dan kan dat duiden op een hoefzweer..

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:48

Wat de dierenarts mij vertelde is dat het een soort van cyclus is, de ene keer is de ene hoef warm en de andere keer de andere weer. Het wisselt dus af, als één hoef duidelijk lang warm blijft, dan kan er wel wat mis zijn. Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:48

Bij hoefbevangenheid worden de hoeven ook warm.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:48

LoveOlga schreef:
Ja, zolang ie er zelf (zichtbaar) geen last van heeft zou ik tot maandag wachten!
Mijn pony loopt niet lekker maar de dierenarts hoeft niet te komen want ik heb iemand die dit al zolang ziet en behandeld erbij gehaald (een echte paardenkenner dus) en ze heeft niks ernstigs. Als je echt heeel erg twijfelt vraag of een echte kenner je pony na wil kijken.

Nee ik twijfel eigenlijk niet, maar ik vroeg het me gewoon af. Heb nog nooit zo'n warme hoeven gevoelt bij een paard, misschien trouwens ook wel maar dan weet ik het niet meer. Ik kijk morgen of ze allemaal even warm zijn, voor de rest zie ik idd niks zichtbaars aan hem (hij loopt gewoon goed). Dus ik wacht gewoon af tot maandag en dan laat ik er de dierenarts even naar kijken. Ik ga er niet vanuit dat een echte kenner het ook goed zou kunnen hebben, dan liever de dierenarts.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:49

Achter een andere temperatuur dan voor vind ik niet zo'n probleem tenminste, als de twee voorhoeven dezelfde temperatuur hebben en de twee achterhoeven ook.

En inderdaad, als er eentje een stuk warmer is dan is er een hoefzweer waarschijnlijk (maar dan lopen ze ook kreupel).

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:50

SuuZzel schreef:
Moelie schreef:

Als er een hoef warmer is dan de andere hoeven, dan kan dat duiden op een hoefzweer..

Oke, en is een hoefzweer ernstig? En wat zou ik eraan kunnen doen?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 21:51

Eleandra schreef:

Hoefbevangenheid is het denk ik niet, want hij is zeker niet te dik! En daar heeft dat toch mee te maken?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:55

Wanneer ze een hoefzweer hebben merk je dat echt! Is echt ernorm pijnlijk voor een paard, worden ze stokkreupel van.
Dit wordt als het laag genoeg zit eruit gesneden en anders moet het zakken dmv nat verband en hoefzak. En kan het zijn dat het vanzelf knapt (dat was bij mijn pony het geval)

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:56

Moelie schreef:
Eleandra schreef:

Hoefbevangenheid is het denk ik niet, want hij is zeker niet te dik! En daar heeft dat toch mee te maken?

Hoefbevangenheid heeft vaak te maken met teveel eiwitten Lachen
Anders even googlen, dan weet je het zo!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:58

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:00

Maar vaak wel! Lachen

Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken, zodra hij echt kreupel gaat lopen, zou er wat aan de hand kunnen zijn.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:02

De hoeven kunnen ook warm worden door bijvoorbeeld het lopen op een bepaalde bodem. Wanneer één van de hoeven duidelijk warmer is dan de andere of wanneer je pony kreupel loopt, dan zou ik de DA er wel meteen bij halen. Als ze beide een beetje warm zijn en je pony lijkt verder nergens last van te hebben dan zal het wel een beetje meevallen.

snelleparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:10

laatst had mijn pony ook behoorlijk warme hoeven, ik ben aan de hoeven van de andere ponys gaan voelen om te vergelijken, of mijn pony de enige was met die warme hoeven en die hoeven waren bijna gelijk qua gevoelstemp, weer gerustgesteld, wel heeft ze nu wat rode plekjes bij de steunzels onder de hoef dus misschien was er toch achteraf iets aan de hand in de hoef.
als je pony kreupel wordt of gevoelig veearts bellen maar denk nu niet nodig! was bij mijn pony altijd paniekerig met warme hoeven (hoefbevangen verleden) maar zoals al eerder gezegd: ik vergelijk het nu met de andere ponys!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 11:39

Oke, heb vanmorgen aan alle 4 zijn hoeven gevoelt.. achter waren ze iets minder warm dan voor maar voor zijn ze allebei even warm. Zou het idd ook even kunnen vergelijken met de andere pony. Maar hij loopt niet kreupel, dus ik denk dat er niks aan de hand is. Maandag komt de dierenarts, dan laat ik hem er voor de zekerheid wel ff naar kijken en voelen, kan nooit kwaad Lachen Maar denk dat er niks aan de hand is, anders had ik het idd al gemerkt. Bedankt voor alle adviezen!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:48

Ik lees dat je je paardje nog niet zo lang hebt. Je eerste paardje?
In dit geval volgens mij niks om ongerust over te zijn.

Het kan echter nooit kwaad om eens wat meer te lezen over hoefproblemen (en andere gezondsheidsproblemen). Je kan problemen dan veel vlugger herkennen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:57

Eerste paard idd, en heb hem nu iets meer dan 3 weken (sinds 18 januari). Ja, dat kan idd geen kwaad Lachen

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:02

Je kan het ook anders eerst eens aan je hoefsmid vragen.
Maar dit heeft volgens mij ook gewoon met de doorbloeding te maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:51

Als beide voeten voor even warm zijn en daarbij warmer als achter dan kan dit een teken zijn dat er een hoefbevangenheid aan zit te komen.
Dit hoeft nks met de voedingstoestand van het paard te maken te hebben. Ook niet met eiwitten.
Op het moment is het weer heel gevaarlijk op de weides met s'nachts koud en overdag warm. Dan is de kans heel groot door het opgeslagen fructaan.

Dat de hoeven dan warm of heel extreem koud worden komt door de bloedstolsels in de hoef die door de gifstoffen in het lichaam worden veroorzaakt.