weven, nou wel of niet overneembaar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

weven, nou wel of niet overneembaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:57

hoihoi

is weven nou wel of niet overneembaar?

ik lees zulke verschillende berichtern erover!
ik heb zelf een stal, en er wil iemand komen die een wever heeft,
(zelf heeft ze het nog niet gezien, maar anderen wel)

ik twijfel heel erg...
moet ik het wel of niet doen?

groetjes roelinda

Charlie_P

Re: weven, nou wel of niet overneembaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:00

Mijn paard is gaan weven bij haar vorige eigenaar, omdat ze daar veel stress had. Ze doet het nu nog als dingen onregelmatig gaan of als er onrust is op stal. De andere paarden doen haar echt niet na.
Als er veel paarden op dezelfde stal weven komt dat mi , omdat er dan op de stal zelf iets niet goed gaat, waardoor meerdere paarden dit gedrag ontwikkelen. Als de omstandigheden goed zijn, heb ik paarden dit gedrag nooit van elkaar zien kopieeren.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:01

Ik denk dat paarden het niet van elkaar overnemen.
Gr. Lies

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:04

mijn paard staat schuin tegen over een wever al ander half jaar maar ze doet het niet

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:09

die van mij is een ja-knikker. dit heeft hij overgenomen van een ander paard toen hij in bremen op training was. zelf heb ik het vermoeden dat het gewoon een manier van communiceren is van mijn paard, hij is namelijk geopereerd aan cornage en kan niet meer hinniken. hij doet het ook alleen als er mensen dicht in zijn buurt zijn, puur om de aandacht maar dus niet de hele dag door. als je bij hem gaat staan stopt hij, maar als je bijvoorbeeld voor zijn box staat te praten begint hij weer.ik denk dat stress ook mee speelt bijv. door verhuizing, andere training of iets dergelijks, want ik heb mijn paard 4 maanden en hij gaat van de renbaan naar dressuur, maar het is al veel minder geworden dan toen ik hem net had. ik denk dat er wel eens een paard tussen zit die het overneemt, maar er zijn er denk ik ook genoeg die er niets om geven. misschien heb je een plekje waar dat paard niet zo in het zicht staat, zodat andere paarden het niet kunnen zien dat hij weeft. de mijne staat overigens gewoon met de box naast de anderen, dus ze kunnen hem gewoon zien.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:38

onze stallen zijn mega open...
en ik wil het eigelijk niet op mn hals gaan halen want je weet het echt nooit zeker of het niet overneembaar is, het is misschien banketstaaf maarja ik kan zometeen met problemen zitten..

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:40

Mijn paard weeft en de stallen zijn mega open...zijn buurmannen hebben het nog nooit gedaan...staan al meer dan 2 jaar naast elkaar.

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:43

Bonny4life schreef:
onze stallen zijn mega open...
en ik wil het eigelijk niet op mn hals gaan halen want je weet het echt nooit zeker of het niet overneembaar is, het is misschien banketstaaf maarja ik kan zometeen met problemen zitten..

Als je jezelf er niet prettig bij voelt moet je er zeker niet aan beginnen. het is niet zeker dat het overgenomen wordt, maar gebeurt het wel, dan heb je straks gezeur met je vaste klanten. Die wever vindt dan wel een ander plekje waar hij rustig kan staan en het geen probleem is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:46

daar heb jij helemaal gelijk in,
ik weet dat het vrijwel nooit gebeurd,
maar je weet het nooit.. wil geen problemen op mn hals halen, dus ga het helaas niet door laten gaan.

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 01:20

Hoi, ik heb zelf een wever en heb hierdoor gelukkig nog geen hinder van ondervonden bij het zoeken van stalling (maar heb hem nog niet zo lang). Voor zo ver ik heb kunnen nagaan (internet, boeken, da) is weven niet iets wat paarden na gaan doen. Weven ontstaat uit verveling of om aandacht te vragen. Soms zie je wel dat meerdere paarden op een stal het doen, maar meestal is er dan iets mis met de stallingsmogelijkheden (te klein, te lang op stal, te weinig beweging), en zou je daar wat aan moeten veranderen. Als een paard eenmaal weeft, zal hij hier bijna altijd in terug vallen in perioden van stress b.v. je krijgt het nooit helemaal afgeleerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 06:17

op de vorige stalling een wever gehad en nooit gezien dat andere paarden het over namen, ook de jonge dieren niet.
wel hadden we dat paard in een hoek neergezet waar weinig mensen langskwamen.
anders had je heel snel dat iedereen de neiging had om dat paard te corrigeren of tegen dat dier te zeggen van he houd op.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 06:25

Of een paard stal gebreken gaat vertonen is iets wat je nooit helemaal kan voorkomen, hoe jij als stal eigenaar ook je best doet. Dat is ook een stukje 'eigen risico' van de eigenaar (aanleg voor stalondeugden, krijgt het dier genoeg aandacht/afwisseling etc.).

Mijn pony heeft tegenover een wever gestaan en heeft het niet over genomen. Het hoeft dus niet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:01

ik vind het ook heel banketstaaf hierdoor haar niet te laten komen maar ik denk toch dat ik het niet op mn hals haal...
ik heb er niet zo'n lekker gevoel bij..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:02

misschien houdt het paard juist wel op met weven bij jou?
ze moeten zo veel mogelijk naar buiten en als ze op stal staan het liefst onbeperkt hooi zodat ze minder snel de neiging hebben om te gaan weven....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:06

misschien iest anders maar toch wil ik het even schrijven!
ik heb een pony die kribbebijt/luchtzuigt mijn paard probeert haar nog altijd na te doen door in het hout te bijten !
hij zuigt... niet maar hij probeert het wel!
en het ligt ook aan de omgeving of karakter van het paard!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:15

Weven is een vorm van stereotyp gedrag, dar komt voor uit verveling. Mijn mening is dan als er een ander paard tegenover een wever staat en die zich ook verveelt, het zeker zal overnemen. Maar verveelt dta paard zich niet en heeft wat te doen dan zal die het niet overnemen want dan "ziet"het paard het niet...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:17

mijn paard weefde bij zijn vorige eigenaar, doordat het paard wat er naast stond hem erg treiterde, nu op mijn stal weeft ie niet, 1x gedaan, toen het luikje van zijn stal dicht was, maar daarna nooit meer. Het ligt aan de omgeving en structuur. Klinkt gek, maar paarden hem net zoveel structuur als mensen nodig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:21

twistermahoi schreef:
misschien iest anders maar toch wil ik het even schrijven!
ik heb een pony die kribbebijt/luchtzuigt mijn paard probeert haar nog altijd na te doen door in het hout te bijten !
hij zuigt... niet maar hij probeert het wel!
en het ligt ook aan de omgeving of karakter van het paard!

Dat is pas echt onzin zeg wat ik hier lees.

Met luchtzuigen of kribbenbijten is namelijk al wel bewezen dat paarden het niet overnemen.

Als jij denkt dat je paard nu probeert te luchtzuigen moet je acties ondernemen..laten onderzoekenop maagzweren ed.

Mijn pony is een luchtzuiger en tegen over hem staat het meest sensibele paard van Nederland, vreselijk stresskip en hij heeft het na 9 jaar nog steeds niet over genomen.

Trouwens er zijn zat paarden die op hout knabbelen en voerbakken zonder dat het luchtzuigen is, dit is geen zuigen maar wel een teken van verveling of een zout tekort

FF ontopic

Ik zou wel die wever op stal laten komen, waarom zou je hem afwijzen op iets wat ie nog niet gedaan heeft en op woorden van andere mensen.
Maar dat soort mensen heb ik een hekel die luisteren naar anderen ipv eerst zelf zien en oordelen.
Gun dat paard ook een fijn huissie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:24

Weven ontstaat door verkeerde huisvesting. Die frustratie en verveling geeft. Om daar mee om te gaan gaan paarden herhaalde bewegingen uitvoeren. Bijv. weven.

Die ijsbeer in Artis heeft het ook jaren gedaan. Het is een teken dat ze kierewiet aan het worden zijn van hun opsluiting.

Bij paarden speelt ook nog mee dat ze vaak te weinig ruwvoer te eten krijgen, waardoor ze een pH daling in hun maag krijgen en van ellende maar aan het hout van hun box beginnen om die pH weer een beetje terug te krijgen. Als ze speeksel aanmaken (en dat doen ze alleen als ze eten, wij hebben het de hele dag door dat is het verschil). daalt de pH weer in de maag.

Weven is een heel ernstig signaal van verkeerde huisvesting.

Boxen met tralies waarbij paarden alleen maar kunnen snuffelen is heel frustrerend voor een paard. Boxen met alleen maar uitzicht op een ander paard is zo mogelijk nog frustrerender. Boxen zonder zicht op een ander paard is pure kasteiding.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:26

Weven ontstaat niet alleen uit verveling.....
Mijn paard is gaan weven (zei de veearts) vanwege zware traumatische ervaringen. Hij kan rustig op stal staan. hij heeft 5 maanden in kliniek op stal gestaan en weefde niet maar zodra er mensen in zijn buurt kwamen of het werd drukker om hem heen met mensen dan begon hij te weven.....
In onderzoeken staat ook dat paarden die beginnen te weven in die situaties waarin mijn paard het doet paarden zijn met zwaar mishandelings verleden of trauma verleden.
Dus het ontstaat niet alleen uit verveling.

Maar goed momenteel doet hij het bijna niet...hij staat in een grote stal op een rustige plek en staat heel veel buiten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:29

Citaat:

Jawel maar ook al zorg je daarna voor de 100% perfecte huisvesting, het weven blijft.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:58

ik zou er heen voorzichtig mee zijn, naar mijn idee kunnen paarden wel dingen van elkaar afkijken/nadoen.
mijn shet heeft mijn paard ook geleerd hoe ze hekken open kan duwen. Deed ze eerst ook nooit.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:30

Weven kun je niet gewoon z'n gang laten gaan...
Dat is ergens door ontstaan (verveling en/of stress)

En bovendien is het ook nog schadelijk voor gewrichten.
Zorg voor afleiding en een relaxte omgeving. De beste remedie is nog altijd: eten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:32

tita schreef:
Citaat:

Jawel maar ook al zorg je daarna voor de 100% perfecte huisvesting, het weven blijft.

Ze zullen nooit meer helemaal afkicken, met gedragstherapie is een hoop te bereiken en met andere huisvesting.

En dus niet met de gebruikelijke weefrekken, luchtzuigbanden etc, zoals sommigen nog durven te opperen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:55

Nee, niet overneembaar. Net als honden zijn paarden niet in staat om gedrag te imiteren in de zin van 'die doet dat, dat ga ik ook eens doen.
Weven is een van de gedragingen die een paard uit noodzaak doet om met een stressvolle situatie om te kunnen gaan. Eenmaal aangeleerd kan het gedrag op zich belonend voor het paard zijn zodat het niet stopt als de situatie minder stressvol is.