Paard valt vaak tijdens galoperen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Paard valt vaak tijdens galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:46

Nou, de titel zegt het al een beetje. Als ik rijd valt Pauline (mijn haflinger zie profiel Knipoog) best vaak. Nouja, wat is vaak? Een keer in de 2/3 maanden. Er is niks mis met de bak en daarna loopt ze gewoon weer prima..

Wat is dit, en wat moet ik ermee?

_00_0

Re: Paard valt vaak tijdens galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:49

Hoebedoel je ze valt? echt lang uit of struikelt ze of maakt ze een koprol? Gaan jullie er echt onderuit samen of raapt ze zichzelf snel weer op? WEl handig om te vermelden:)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:52

Ja. ze valt echt. Ze maakt geen koprol maar struikelt met haar voorbenen. Haar schouder komt op de grond ik lig er meestal naast en dan staat ze weer op en schud ze zich uit. Ik doe me nooit zeer omdat het echt heel langzaam lijkt te gaan, dus ik rol er meestal af.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:11

Mijn paard struikelt ook weleens, misschien hangt ze op de teugels en verliest alle steun die ze heeft en valt door..
Gebrek aan evewicht, of gewoon even verzwikken..

een keer in de 3 maanden, ik zou me niet zo'n zorgen maken..

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:46

Mijn paard is ook een paar keer gevallen in de galop. De eerste keer had ik de teugels vrij strak vast in de galop, waarop ik ze op advies van mijn toenmalige instructrice los moest laten. Ik vatte het te letterlijk op, liet de teugel los en mijn paard verloor zijn balans en viel (ik werd iets verderop gelanceerd) Op de vorige plek waar ik stond was de kwaliteit van de binnenbak vrij slecht, en mijn paardje is daar een paar keer onderuit gegaan, hier leek het wel alsof zijn achterhand weggleed in de galop. Er kunnen dus verschillende oorzaken zijn. Tijdens het longeren valt hij ook wel eens in galop, en verder struikelt hij wel vaker tijdens buitenritten. Het is volgens mij een combinatie, hij is niet zo handig, en het maakt hem niet zo gek veel uit. En er hebben wat dingen tegen gezeten (mijn rijkunst, de kwaliteit van de bak) Als ik jou was zou ik wel onderzoeken waar het aan ligt, zodat je er mogelijk verandering in kunt aanbrengen. Het is toch niet geheel ongevaarlijk voor jou en je paard als hij in galop onderuit gaat. Veel succes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:15

Als mijn paard meer dan 1x valt dan zou ik het toch uit gaan zoeken. Wat als ze valt en haar nek breekt? Of schouder? Dan ben je verder van huis.

Het kan veel zijn, misschien is het iets rijtechnisch of medisch, heb je al een DA geraadpleegd?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:22

Geen idee waar het van kan komen maar
ik vind het eerlijk gezegd niet normaal als een paard regelmatig valt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:25

hoe zijn haar hoeven?

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:34

Ik zou inderdaad ook even overleggen met mede stalgenoten wat ze er van vinden.Misschien kunnen zij zien wat de reden is dat ze iedere keer valt.

Ik zal het er zeker niet zo bij laten, want denk niet dat jij het ook zo ontzettend leuk vind.

sucses ermee!!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:36

vergeet ook niet haar na te laten kijken door een DA. Misschien is het hoefkatrol. Daar kunnen ze vaak van struikelen voor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:00

Laat je paard eens nakijken en let vooral ook op de rug.
Als er lichamelijk niets aan de hand is zul je het rijtechnisch op moeten lossen.
Veel struikelen duidt er meestal op dat een paard niet in balans is en niet op eigen benen loopt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:18

hmm heb zoiets ook gehad met een bijrijdpaardje, maar die had zwakke kniebanden ofzoiets achter en viel dan in de bocht.

Ook met mijn huidige bijrijdpaardje wel eens onderuit gegaan. Bij haar ligt het eraan dat ze sowieso dr bouw al mee heeft en snel te veel op de voorhand loopt.. dat gecombineerd met een erug dikke buik, weinig conditie (=snel moe en dan je voeten niet meer optillen :/) en t belangrijkste: te lang niet bekapte hoeven, waardoor ze ook nog te steil stond en ze nóg meer op de voorhand dook.. ja dan boor je jezelf de grond in...
ga dr dan ook niet op galopperen. .eerst hoefsmid en conditie opbouwen..
weet niet wat t bij jou is? wanneer is dr voor t laatst een hoefsmid geweest? hoe is de conditie? na laten kijken door een DA is altijd goed!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:37

Wij hebben ook een pony die vaak struikelt... ook al gebeurd het maar één keer in de zoveel tijd, toch is het heel vervelend! Bij de pony is het puur omdat ze haar voorvoeten niet optilt en gewoon niet oplet. Het is de kunst je paard actief bij de les te houden. Dus let bij de galop erop dat ze actief vanachter van voor doorspringt. Niet teveel op de hand, maar geef je paard wel wat steun van voor als je paardje dit nog nodig heeft.. en vooral niet zomaar loslaten Haha!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:40

Ik heb er al een DA bijgehaalt, maar die dacht toch dat het struikelen was. Ook omdat ze daarna gewoon weer goed loopt. Ik heb les van een goede instructrise, ik heb nooit last van het feit dat mijn paard op de voorhand loopt. Ze is in goede conditie, train haar elke dag. Maar misschien dat ik haar toch wat actiefer moet houden. Het gebeurt nooit in de les of op een moment dat ze echt lekker loopt. Wel soms als ze iets ziet waar ze enkel opgefocused is. Ik heb het er ook al met de hoefsmid over gehad, die heeft er ook al naar gekeken en ook gezorgt dat haar hoeven goed afrollen e.d. zodat het daar ook niet aan kan liggen. Stalgenoten vonden het eruit zien alsof ze haar been vergat en daardoor struikelde.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:43

misschien moet je haar wat beter door rijden wat ruimer.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:38

mag ik weten of het paard ook valt tijdens het longeren?

misschien heb ze iets in de rug opgelopen dat ze zo nu en dan voelt daarom die vraag

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 13:18

nee, maar wel bij het losgooien zegmaar. Als ze met mijn mini aan het sjeesen is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:46

dan is het toch de rug tijdens het rennen beweeg der rug en als ze dan een steek voelt dat nooit wegaat kan ze even vallen ervan omdat ze aan het rennen is.

Heb de DA het rug niet bekeken? Ik zou eerst ens even langs de rug wervels gaan kijken het in orde is en mssch je paard op een plek toch pijn heb

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:50

Zou kunnen dat er artrose in het spel is... Mijn paard heeft artrose in de kogels en kan het kogelgewricht niet goed meer buigen. Hierdoor struikelt hij veel en valt hij ook regelmatig.
Als ik hem er goed bijrijd en attent en voorwaarts houdt gaat het wel...

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:53

Heb vroeger een paard gehad wat ook eens in de zoveel tijd viel. Bleek later dat hij hoefkatrol had. Ik zou je paard even wat beter laten checken, zodat je in ieder geval dingen zoals hoefkatrol en artrose kan uitsluiten, of in een beginnend stadium kan behandelen.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:54

Ik heb ooit een fjord gereden en die liet zich vallen tijdens het rijden, eerst dacht ik ook dat het struikelen was, maar later deet ze het steeds. Ook een keer tijdens het buitenrijden ging ze gewoon liggen. Het was er een die altijd trucjes verzon, op je af komen met longeren, enzv. Tot mijn instructice zei: ze doet het expres Toen ze zich weer liet vallen in de bak, eens flink boos geworden, en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.
Ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is, maar laat anderen haar eens goed observeren als je paard het weer doet. Want straffen moet natuurlijk alleen terecht gebeuren.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:54

ElCamino schreef:
Zou kunnen dat er artrose in het spel is... Mijn paard heeft artrose in de kogels en kan het kogelgewricht niet goed meer buigen. Hierdoor struikelt hij veel en valt hij ook regelmatig.
Als ik hem er goed bijrijd en attent en voorwaarts houdt gaat het wel...

ja dat bedoel ik als ik dat bij mijn paard niet doe struikelt ze ook constant, maar dat is struikelen en niet vallen.
Ik zou toch ff naar de DA of osteopaat gaan voordat er een x ongelukken gebeuren wat hier denkt iedereen het ( incl. mijzelf ) te weten en in principe weten we het allemaal niet want zo iets moet je voelen aan de rug en zien en zeker ook verstand ervan hebben.
iig veel succes Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:45

Is haar achterhand goed gespierd of niet ? Heft ze haar benen hoog genoeg ?
Zijn haar pezen al goed nagekeken ? Want dit kan op een peesblessure wijzen ...
Struikelen kan idd ook op artrose wijzen ...
Ik zeg dan wel kan, niet dat het dat is. Knipoog
Het kan zijn dat ze overal goed gespierd is behalve op de achterhand ...
Ik vraag het maar ...
Haha!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:12

Dit is een symptoom wat ik bij Niek ook had...

Waar het bij hem op duidde weet je wel.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:15

Marigold schreef:
hoe zijn haar hoeven?

Dacht ik ook meteen aan Pling