Mijn merrie ineens kreupel!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

Mijn merrie ineens kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 17:46

hoi,

ik haal mijn 16 jarige merrie net uit de wei en ze liep helemaal niet goed. ze ontlast haar rechter voorbeen maar het is niet dikker of warmer als haar ander been. Ik heb gisteren niet op haar gereden maar eer gisteren wel. Toen heb ik echt helemaal niks aan haar gemerkt. Ik denk zelf dat ze iets verrekt heeft. gisteren avond lag ze in haar stal en toen ik haar hooi kwam brengen schrok ze zo van me dat ze in 1 keer overeind stond daarna dacht ik al dat ik iets aan haar zag maar dat kon ik toen verder ook niet zien omdat het donker was en al erg laat. Mijn moeder zei dat ze vanochtend toen ze haar in de wei zette ook al niet goed liep. Ik heb de dierenarts al gebeld en morgen komt die kijken. Ik hoop dat het niet ernstig is. Hebben jullie advies voor me? is het goed als ik haar been nu afspuit ookal is hij niet warm? Ik heb zondag een wedstrijd maar die ga ik maar afbellen. Ookal loopt ze dan weer goed dan lijkt het me toch niet verstandig.. heeft iemand iets soort gelijks mee gemaakt misschien?

groetjes annet

Marloes26

Re: Mijn merrie ineens kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:49

Hoi meis, afspuiten is (praktisch) altijd goed voor een kreupel paard. Lekker 10 minuten koelen.
Let wel even op dat je haar benen weer afdroogd met een handdoek ofzo, ter voorkoming van mok.
Veel succes en ik hoop dat je paardje snel weer goed loopt!

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:13

het kan best zijn dat ze haar been ietswat heeft verrekt.
afspuiten kun je altijd doen Knipoog en de wedstijd zou ik wel afzeggen ja

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:16

ik heb haar voorbenen net afgespoten. ik hoop echt dat het morgen al weer ietsjes beter gaat! bedankt voor jullie advies! ik hoop dat er nog mensen zijn die ervaring hebben.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:21

Kan het geen hoefzweer zijn? Vaak is dat ineens. Loopt ze op haar teen? Want dan kan het dat best zijn. En dan is het niet echt ernstig in de meeste gevallen. Wel de dierenarts erbij halen.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:11

de dierenarts is net geweest en vandaag loopt ze al een heel stuk beter als gisteren! de dierenarts heeft om uit te sluiten dat het niet in de hoef zat die verdoofd maar daar ging ze niet beter van lopen. Ook zat er wat vocht bij de kogel en omdat het zo snel gekomen is denkt ze dat het een normale verstuiking is. Ze heeft nu een strak verband om voor 3 dagen en ze moet nu 5 dagen op box rust (arm paard..) en daarna kijken hoe het gaat, maar de dierenarts verwachte dat het dan wel weer goed zou zijn en ik dan weer rustig de training op mag bouwen.