Peeschede geirriteerd; pees dik, dan weer dun. Vreemd?...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Peeschede geirriteerd; pees dik, dan weer dun. Vreemd?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 10:47

Hallo!

Heeft iemand wel eens een peesschede ontsteking of irritatie meegemaakt waarbij het paard rad liep, dan weer een dikkere pees had en dan weer dunner? pees is zelf overigens in dit geval ok.

Ik snap er niks van!

Paard komt dagelijks even buiten, is vrij rustig, stapt stukjes onder de man.. Pees voelt iets warmer aan maar niet zo erg meer als eerst. Hij liep het trauma twee weken geleden op.

Tips? ERvaringen? Ik gebruik coolinggel op advies van de DA.

bedankt!

detour

Re: Peeschede geirriteerd; pees dik, dan weer dun. Vreemd?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:27

jammer. Volgens mij zijn er onwijs veel bokkers met peesblessure ervaringen. Voor mij is dit de eerste keer en wil graag mijn paardje weer op orde krijgen, maak me msischien wel teveel zorgen, maarja.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:31

Als ik jou was zou ik een DA laten komen en een scan laten maken.
Met een peesblessure kan het heel raar lopen, het been kan dik zijn maar je paard hoeft niet kreupel te lopen.
En als het been minder dik is wil dat zeker niet zeggen dat de blessure weg is!
Hier moet je heel voorzichtig mee zijn, hoor.
Laatst bijgewerkt door _Saida_ op 04-02-08 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:47

Dat is al gebeurd en op basis daarvan kwam deze diagnose. Pees perfect, peesschede diepe buiger geirriteerd en vol vocht.

Ik zal idd voorzichtig zijn! De arts zei dat dit soort blessures zo over waren maar dat idee heb ik niet..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:52

Arts gebeld, hij zei dat de pees opspeelde door te veel beweging. Echter krijg ik meneer niet stil in zijn box en zet ik hem ook niet 24/7 in de blub of bak.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:40

Hey detour, kun je niet een heel klein stukje weiland afzetten. Dat hebben ze voor die merrie van kennisen (waar ik je over vertelde) ook gedaan en dat gaat super. Het stukje is iets groter dan haar box, maar omdat ze de andere paarden gewoon kan zien blijft ze daar wel rustig staan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:42

Als het droog is vind ik at een goed plan, het is echter blubberig en dan zuigt zijn voet teveel in de grond. Ik wacht even een paar dagen tot het droger is. Thansk, had hier idd wel aan gedacht..

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:17

Er is een Hk Topic waar we gezellig met zijn allen over peesblesuures klagen.

Juist bij een peesblessure is het 'normaal' dat het paard niet kreupel loopt, maar wel (af en toe) een dik been heeft. Het jammere hiervan is dat veel mensen denken dat de schade meevalt en het paard vervolgens in de weide zetten.
Helaas heb ik deze fout ook gemaakt vorig jaar Januari. Mijn paard heeft vervolgens 6 maanden op pure boxrust gestaan. We hebben 4 maanden met hem gestapt (met gevaar voor eigen leven) en daarna heb ik mijn paard laten revalideren in het paardenzwembad (niet te verwarren met de Aquatrainer!!).
Kortom het heeft me heel veel geld en emotionele stress gekost, terwijl ik een groot deel van de blessure had kunnen voorkomen als ik vanaf dag één boxrust gegeven had.

Wanneer je paard echt wild wordt op stal (die van mij steigert boven hengstenboxen uit) dan kun je hem per dag twee streepjes tranquigel geven of iets anders voorgeschreven door je DA.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 07:38

Lijkt mij dat je met deze diagnose ook een behandelplan hebt meegekregen alsin: 2 weken complete boxrust en daarna stappen aan de hand om het heel rustig op te bouwen en dan bij 6 weken weer een scan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:47

Pipo schreef:
Lijkt mij dat je met deze diagnose ook een behandelplan hebt meegekregen alsin: 2 weken complete boxrust en daarna stappen aan de hand om het heel rustig op te bouwen en dan bij 6 weken weer een scan?

Nee; de arts maakte meteen een scan op mijn verzoek, alleen de schede was geirriteerd en hij beweerde dat eht met een week boxrust oke zou zijn.

Meneer is echter een draaikont dus de pees is nu 3 weken geleden geraakt en is nu dik.