Wie kan mij meer vertellen over hoefbevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Wie kan mij meer vertellen over hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:14

Hoi, ik heb sinds 18 januari een eigen paard, en aangezien er nu allerlei dingen bij komen kijken en ik zelf op alles moet letten wil ik toch alles weten wat kan voorkomen. Nu lees ik zo hier en daar wat dingetjes over hoefbevangenheid, en dat ze het ook kunnen krijgen van verkeerde voeding. Is dat zo, en hoe kan ik het voorkomen en wat zijn de kenmerken van hoefbevangenheid. Ik zou het fijn zijn als jullie mij alles over hoefbevangenheid kunnen vertellen, en hoe ik het dus ook kan voorkomen. Bedankt alvast! Lachen

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wie kan mij meer vertellen over hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:33

Moet je 'even' in het hoefbevangenheids-topic kijken.

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:44

ja er is al een topic wat het helemaal uitlegt.
en echt ALLES verteld
dus ik zou daar kijken 'centraal topic over hoefbevangenheid'

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:37

ik heb het eerste stuk van het centraal topic hoefbevangenheid gelezen. er zitten veel waarheden in en ook handige tips voor als je paard hoefbevangen is maar niet echt hoe het te voorkomen in jip en janneke taal.
misschien dat dit later nog komt.
mijn belangrijkste tip om dit te voorkomen is, let goed op als het weer dadelijk weer mooier word en de paarden gaan weer de hele dag naar buiten. het gras krijgt ook een enorme boost in de groei en bevat heel veel voedings waarde en vooral suikers. als je je paard op dat moment voor hele dagen het land in stuurd komt het niet goed.
als je zelf een hele periode voeding hebt gehad met weinig voedingwaarde en dan in een keer een teveel krijgt, is dit ook niet fijn voor je maag en je gaat je beroerd voelen. voor een paard is dit niet anders, alleen slaat het bij het paard direct door naar de voeten.
dus als het gras gaat groeien geef je paard de tijd er aan te wennen. dus niet meteen volle dagen naar buiten maar rustig aan opbouwen.
na de eerste groeispurt van het gras gaan de voedingswaarde ook weer vermindern, en dus word het risico ook weer minder.
punt blijft over voeren is NOOIT goed.

als je je paard aan huis hebt staan moet je dit dus zelf in de gaten houden.
staat je paard elders gestald dan zal waarschijnlijk de eigenaar wel weten hoe en wat.

verder is er nog een hele hoop te vertellen over dit onderwerp maar dan ga ik je waarschijnlijk meer ongerust maken dan nodig.

de behandeling van hoefbevangenheid gaat de laatste jaren ook weer steeds meer vooruit en er komen steeds nieuwe inzichten.

maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen.

ik hoop je een beetje geholpen te hebben met dit verhaal, maar mocht je nog vragen hebben hou je vooral niet in.

groeten john.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:41

ik heb ook even je profiel gekeken. leuk hafje heb je. leuk fris hoofdje erop.
ik hoop dat jullie lang plezier van elkaar mogen beleven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:14