cytek ijzers of toch weer gewone ijzers of hoefschoenen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

cytek ijzers of toch weer gewone ijzers of hoefschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 03:36

Ik heb sinds ongeveer een half jaar mijn paard op cytek ijzers staan. Ik had eigenlijk niet echt dat het veel gemakkelijk ging oid tenminste.. viel mij geloof ik niet echt op (veel paarden lopen door die ijzers beter) Ik weet ook niet meer goed hoe haar hoeven er daarvoor uitzagen (voor deze ijzers) maar toen had ze de normale ijzers. En heeft ze geloof ik ook altijd jaren op gestaan. Ik heb die ijzers trouwens alleen voor.

Maar wat ik nú zie is dat haar hoef heel erg recht is en ik vroeg mij af of dit 'normaal' is bij deze ijzers en of het kwaad kan. Mijn instructrice vindt het namelijk maar drie keer niks omdat het naar haar mening helemaal niet goed is.

En nu zit ik te dubben of ik haar weer op normale ijzers zal zetten of misschien gewoon bekappen en dan met hoefschoenen. Omdat ze 24/7 in de wei staat en ik regelmatig (zowel bij deze als gewone ijzers) een ijzer kwijt ben wat volgens mij grotendeels komt doordat ze in die modder staat en die ijzers er gewoon afzuigt.

alvast bedankt Knipoog

Lenneke_

Re: cytek ijzers of toch weer gewone ijzers of hoefschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:19

Ik zou die cyteks er iig onder vandaan halen.

Maar wat je daarna doet moet je zelf weten. Loopt je paard erg slecht zonder ijzers? Als het ook maar enigsinds kan zou ik gewoon blote voeten doen. Het is toch beter voor de hoeven, beter voor de wei en ook nog eens beter voor de portemonnee (al mag dat natuurlijk niet de voornaamste reden zijn, het is wel mooi meegenomen)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 11:24

Hier graag geen discussies over gebruik van cytecs, ijzers, beslaan etc. Hier kan men een discussie opstarten over wat TS in deze situatie het beste kan doen, meer niet.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:55

Wat vind je hoefsmid daarvan? Bespreek het eerst eens met hem/ haar.
Loopt je paard slecht met deze ijzers of twijfel je alleen doordat je instructice negatief tegen de ijzers aan kijkt?

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:41

De mijne staat ook op cytek helemaal rond om en ik heb gister en vandaag foto's gemaakt en die zet ik vanavond hier neer dan kun je zien of er verschil is opgetreden.

Vandaag was hij aan een nieuwe beurd toe ze hebben er nu 6 weken onder gezeten en nu heeft hij nieuwe ik zal oude en nieuwe foto's neer zetten zodat je het verschil kunt zien.

Het is altijd verstandig om zulke dingen op de foto vast te leggen zodat je het proces altijd kan bijhouden en terug kijken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:22

Als je paard 24/7 in de wei staat en je niet heel veel op de weg rijdt dan zou ik de ijzers er onderuit halen.
Paard zal dan eerst wel wat gevoelig zijn en de hoefwand zal wegbreken door de nagelgaten maar dat komt bij de meeste paarden wel weer goed. Wat ook goed is is een verhard stukje waar ze ook op kunnen staan en lopen, niet alleen wei/modder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:36

Wat was de reden dat je cyteks eronder hebt laten zetten? Als het niet voldeed of voldoet aan hetgeen je ervan verwachtte en de hoefvorm veranderd is zou ik ze eronderuit laten halen.

Wat eerder ook al aangegeven is, probeer eerst op blote voeten en geeft dat de tijd. Het is dé manier om te kijken of de vorm weer veranderd en daarna kan je altijd nog een beslissing nemen. Uiteraard met blote voeten niet meteen lange ritten buiten maken, eelt moet je kweken Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 11:15

ik rijd juist heel veel op de weg doordat ik altijd buitenrijd en ook al rijd ik in de berm soms ook stukken op de straat moet rijden (ik ga trouwens ook iedere week met haar naar de manege en dan moet ik ook door het dorp rijden) En ik heb al eens eerder helemaal zonder ijzers gereden en haar hoeven brokkelde voor m'n ogen af.

De reden was omdat mijn hoefsmid met die ijzers begon te beslaan. Alhoewel hij ook gewoon kan beslaan etc. En hij vertelde mij er ook allemaal goede dingen over en ook hier op bokt las/lees ik er wel goede dingen over. Maar.. en dit was mij ook al opgevallen voordat mijn instructrice hier wat van zei, is dat ze nog toch hele stijle rechte hoeven heeft en dit lijkt mij toch ook niet goed. Dus daarom de vraag of het dan slimmer is om toch weer op iets anders over te stappen óf gewone ijzers of hoefschoenen (aangezien ze haar ijzers altijd snel verliest)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:33

Ikzelf heb hoefschoenen, omdat mijn paard haar hoeven sleten als je er te lang naar keek Rolleyes . (Ze krijgt nu een supplement van Marstall bij, al bijna een jaar en haar hoeven zijn nu idd een heel stuk harder.) Als je meer over die hoefschoenen wil weten pb maar, ander wordt het een reclame spotje. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:17

[BEH] Cytek ijzers
Er is al een langer lopend topic over cyteks.

Mijn excuses, ik heb maar half gelezen, topic dus weer terug open.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:55

Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze na gebruik gewoon uit kunt doen. Knipoog Dan heb je ook geen beperking van het hoefmechanisme en de andere nadelen van ijzers.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:19

Ik heb de foto's op het gytek topic geplaatst.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:23

Arabesk schreef:
Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze na gebruik gewoon uit kunt doen. Knipoog Dan heb je ook geen beperking van het hoefmechanisme en de andere nadelen van ijzers.

wat een heel groot nadeel is van hoefschoenen is dat je de voet helemaal opsluit en dus tijdens het lopen de voet gaat belemmeren in haar beweging (hoefmechanisme).

een ander nadeel is dat je de benen van je paard van extra gewicht gaat voorzien als ze aan het werk moet.
zeker voor paarden die iets mankeren lijkt me dat geen fijne optie.
gewicht versterkt de beweging, maar ook de afwijking in de beweging.

een derde nadeel is dat hoefschoenen op maat gemaakt worden en de voeten van je paard van vorm en lengte veranderen, en dus de schoen alleen na het bekappen van je paard de juiste vorm heeft voor de voet. als de voet gaat groeien en dus van vorm veranderd gaat de hoefschoen (in meer of mindere mate) knellen en de vorm en conditie van de voet beinvloeden.

een vierde nadeel is dat de zool van de hoefschoenen (die ik ken) van redelijk stroef matriaal gemaakt zijn, en dus zeker op de harde weg, meteen stil staan. dit geeft een extra belasting op de gewrichten en zal dus heel langzaam aan, je paard sneller verslijten.

hoefschoenen zijn een mooie uitvinding als je heel af en toe eens op pad gaat met je paard en deze extra bescherming nodig heeft.

alles heeft zijn voordelen maar ook zeker zijn nadelen.
als paarden niet zonder bescherming van de voeten, in wat voor vorm dan ook, hadden gekund. waren ze er wel mee geboren. dat wij mensen paarden willen gebruiken waneer en waarvoor wij willen is het noodzaak ze te beschermen tegen overmatige slijtage. hoe dat mag ieder voor zich uit maken wat mij betreft.

groeten john.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:52

j_haine schreef:
wat een heel groot nadeel is van hoefschoenen is dat je de voet helemaal opsluit en dus tijdens het lopen de voet gaat belemmeren in haar beweging (hoefmechanisme).

De meeste hoefschoenen zijn flexibel, dus dat is niet waar. De hoef heeft binnen de hoefschoen, die bovendien elastisch is, voldoende ruimte om uit te kunnen zetten.

Citaat:
een ander nadeel is dat je de benen van je paard van extra gewicht gaat voorzien als ze aan het werk moet.
zeker voor paarden die iets mankeren lijkt me dat geen fijne optie.
gewicht versterkt de beweging, maar ook de afwijking in de beweging.

Hoefschoenen zouden, als vervanging van hoefijzers, te zwaar zijn. Welnu, we hebben de weegschaal erbij gepakt en wat blijkt? Hoefijzers zijn vrijwel evenzwaar als hoefschoenen. Het gewicht in verschil is te minimaal om van enig belang te kunnen zijn, vooral als je bedenkt dat hoefschoenen na gebruik weer uitgaan terwijl beslag 24 uur per dag, 7 dagen in de week, blijft zitten.

Citaat:
een derde nadeel is dat hoefschoenen op maat gemaakt worden en de voeten van je paard van vorm en lengte veranderen, en dus de schoen alleen na het bekappen van je paard de juiste vorm heeft voor de voet. als de voet gaat groeien en dus van vorm veranderd gaat de hoefschoen (in meer of mindere mate) knellen en de vorm en conditie van de voet beinvloeden.

Slechts 1 merk wordt op maat gemaakt. Bovendien zijn de hoefschoenen flexibel.

Citaat:
een vierde nadeel is dat de zool van de hoefschoenen (die ik ken) van redelijk stroef matriaal gemaakt zijn, en dus zeker op de harde weg, meteen stil staan. dit geeft een extra belasting op de gewrichten en zal dus heel langzaam aan, je paard sneller verslijten.

De grip van de onderkanten van hoefschoenen verschilt nogal, sommige zijn gladder dan andere. Hoefschoenen geven vergelijkbare grip op alle ondergronden als een blote hoef. Een hoefijzer daarentegen is op asfalt veel te glad en het telkens doorglijden van de hoef geeft een ruk aan de pezen, wat ook weer HKO in de hand kan werken. Om maar te zwijgen van de 0,0 schokdemping van ijzers en de trillingen van het ijzer die worden doorgegven aan de gewrichten en daar schade geven.

Overige voordelen van hoefschoenen Lijst

# Hoefonderhoud blijft mogelijk. Bij hoefijzers is het tussentijds onmogelijk om de hoefwand bij te raspen wanneer dit nodig is. Bij gebruik van hoefschoenen wordt het hoefonderhoud totaal niet gehinderd.
# Geen verzwakking van de hoefwand. Bij het gebruik van hoefschoenen worden er geen gaten in de hoefwand en witte lijn gemaakt. Om nog maar niet te spreken over de verzwakking van de algehele hoef die optreedt door het beslaan en die bij hoefschoenen totaal niet optreedt.
# Optimale schokdemping. Het materiaal is gemaakt van schokdempend rubber in plaats van ijzer.
# Geen hindering van het hoefmechanisme. De hoef heeft binnen de hoefschoen, die bovendien elastisch is, voldoende ruimte om uit te kunnen zetten.
# Minder verwondingen. Bij ongelukkige manoeuvres zal het paard zichzelf niet kunnen beschadigen. Ook wanneer het paard een trap uitdeelt zal er bij het lijdende voorwerp minder schade of verwonding ontstaan.
# Economisch. Hoewel de aanschafprijs van hoefschoenen hoog lijkt te zijn, heb je de kosten er al binnen �n seizoen uit als je dit vergelijkt met de kosten van het beslaan gedurende dezelfde periode.

Hoefschoenen hebben ten opzichte van hoefijzers de volgende nadelen:

# Aan- en uittrekken. Hoefschoenen laat je normaal gesproken niet 24 uur per dag zitten dus zul je ze moeten aan- en uittrekken. Bij moderne hoefschoenen hoeft dit echter niet meer tijd te kosten dan het aantrekken van je eigen schoenen. En die hou je ook niet in bed aan omdat dat tijd bespaart...
# Hoefschoenen zijn stroever. Je kan met hoefschoenen geen sliding-stops maken zoals bij hoefijzers. Daar staat tegenover dat je ook niet getrakteerd wordt op ongewenste sliding-stops.
# Hoefschoenen maken een ander geluid. Een paard dat op hoefschoenen loopt beweegt zich relatief geluidloos voort. Voor wie prijs stelt op het klik-klak-geluid van ijzer kan dit een nadeel zijn.
# Het ziet er raar uit. Alles wat afwijkt van de norm wordt als raar ervaren. Zolang hoefijzers nog tot norm blijven verheven zijn hoefschoenen raar. Tegen de tijd dat hoefschoenen zijn geaccepteerd als de logische opvolger van hoefijzers, is het juist het hoefijzer dat raar, achterhaald en ouderwets is. Er komt ooit een tijd waarin het slaan van een stuk ijzer onder een levend dier beschouwd wordt als een barbaarse middeleeuwse techniek.

Citaat:
dat wij mensen paarden willen gebruiken waneer en waarvoor wij willen is het noodzaak ze te beschermen tegen overmatige slijtage.

gedomesticeerde paarden die (opnieuw) verwilderden in Amerika blijken ook zonder ijzers of hoefschoenen dagelijks 20 tot 80 km af te kunnen leggen.

Het probleem van onze gedomesticeerde paarden is niet zozeer het gebruik, als wel de huisvesting. Te weinig beweging, slechte ondergrond en invloeden van mest en urine verzwakken de hoeven enorm. Je kan er een stuk ijzer onder timmeren om de hoef te 'beschermen', maar je kan ook de manier van huisvesten veranderen waardoor je paard gezonder wordt en ook de ijzers niet meer nodig heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 13:09

hartstikke bedankt voor de uhm.. tips etc en de voor en nadelen van hoefschoenen. Ik denk dat ik (na overleg met m'n ouders etc) er toch maar over ga denken om dan over te stappen op hoefschoenen Knipoog Sliding stops hoef ik niet te maken.. en hoe dat die dingen klinken op de weg kan me al helemaal niks geven Tong uitsteken als dat beter voor m'n paard is vind ik dát het belangrijkste

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 15:28

voor de geïntresseerden..ik heb vandaag de ijzer(s) er helemaal onderuit laten halen (en geen nieuwe) en wil nu dus toch gaan overstappen op hoefschoenen.

Misschien hebben jullie daarover ook nog raad voor mij? welke merk etc? alvast bedankt!