hoefijzers alleen achter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palamino

hoefijzers alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 21:05

heeft iemand ervaring met een paard alleen achter op hoefijzers te zetten?
mijn hoefsmid had het daar over voor mijn paard aangezien zijn achterhoeven niet in goede conditie zijn enz..
ik heb er nog nooit van gehoord vandaar deze vraag.

j_haine

Re: hoefijzers alleen achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:48

hoefijzers zijn een noodzakelijk kwaad.
ze zijn er voor om een standcorectie in stand te houden of om overmatige slijtage te voorkomen.
is dit alleen aan de achtervoeten nodig en is voor in goede conditie, is het dus een hele goeie zet om het paard alleen van achterijzers te voorzien.

en ja het gebeurd inderdaad wel meer.

groeten john.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:05

palamino schreef:
heeft iemand ervaring met een paard alleen achter op hoefijzers te zetten?
mijn hoefsmid had het daar over voor mijn paard aangezien zijn achterhoeven niet in goede conditie zijn enz..
ik heb er nog nooit van gehoord vandaar deze vraag.

Wat is er dan slecht aan de achterhoeven?

palamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:34

Citaat:

ze slijten te snel af en hebben geen goede kwaliteit. hij sloft met zijn achterbenen waardoor ze vierkant afslijten.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:36

palamino schreef:
Citaat:

ze slijten te snel af en hebben geen goede kwaliteit. hij sloft met zijn achterbenen waardoor ze vierkant afslijten.

Dan is het misschien een beter idee om hem dat sloffen af te leren....

Snel afslijten is geen probleem, het groeit vanzelf weer aan. Hoe harder het slijt hoe harder het groeit (mits de straal tijdens bekappen met rust gelaten wordt).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:59

Mijn paard had in het begin ook last van vierkant afslijten achter. Lekker veel door het bos gaan rijden en door het kreupelhout. Of balkjes lopen.

Dat vierkant afslijten is verder niet zo erg. Als je de rest van de hoef weer netjes bekapt zie je er vaak al niets meer van, omdat de omringende hoef vaak eigenlijk te lang is, waardoor het er meteen heel ernstig uitziet.

@ j_haine, hoefijzers een noodzakelijk kwaad; ik zou eerder zeggen 'een onnodig kwaad'.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:04

Arabesk schreef:
Mijn paard had in het begin ook last van vierkant afslijten achter. Lekker veel door het bos gaan rijden en door het kreupelhout. Of balkjes lopen.

Dat vierkant afslijten is verder niet zo erg. Als je de rest van de hoef weer netjes bekapt zie je er vaak al niets meer van, omdat de omringende hoef vaak eigenlijk te lang is, waardoor het er meteen heel ernstig uitziet.

kwaa@ j_haine, hoefijzers een noodzakelijk kwaad; ik zou eerder zeggen 'een onnodig d'.

Voor jouw paard wel...maar je kunt dit niet zo rechtlijnig zien...het geldt niet voor iedereen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:10

Janneke148 schreef:

Snel afslijten is geen probleem, het groeit vanzelf weer aan. Hoe harder het slijt hoe harder het groeit (mits de straal tijdens bekappen met rust gelaten wordt).

[/quote]

Dit vind ik grappig....
Het sloffen afleren...okay...dat kan bijv. een kwestie zijn van het paard handiger maken door oefeningen en dat soort dingen. Maar dat hoeft niet altijd te helpen. Soms is de beenstand van het paard dusdanig, dat je het niet af kunt leren, het dier dier heeft dan een "lichamelijke beperking" die niet op te lossen is.

Maar dat een hoef sneller zou groeien doordat hij harder slijt....dat vind ik echt lollig.
Groei komt van binnenuit....
Dit is hetzelfde fabeltje als dat je haar dikker en of wordt door vaker te knippen. Het is dat je haar er door het wegknippen van dode punten verzorgder uitziet...en daardoor lijkt het ook voller...dat is optisch bedrog.
Het zou wel handig zijn...als snel slijten..hardere groei van een hoef bevordert....dan zou er geen paard meer hoefijzers nodig hebben!
En zeg nou niet dat dat ook zo is....want dat is niet zo.
Veel paarden hebben geen hoefijzers nodig....omdat de aangroei en slijtage in balans is.
Maar paarden waar meer slijtage dan aangroei is (veel werk op de weg bijvoorbeeld bij menpaarden), die hebben wel degelijk een hoefijzer, of voor mijn part een hoefschoen nodig....
Dat is de wet van Murphy...

xDiieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:22

Mijn pony heeft dat met zijn voorbenen, maar niet super erg, `s winters meestal alleen voor erop, nu niet omdat het zo vaak nat is buiten, maar hij loopt dan beter van voor en struikeld niet zo vaak

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:04

Arabesk schreef:

@ j_haine, hoefijzers een noodzakelijk kwaad; ik zou eerder zeggen 'een onnodig kwaad'.

arabesk met jou ga ik de discussie al helemaal niet meer aan. je standpunt is bekend, blijf er niet over zeiken. jij jou ding ik het mijne. respecteer anderen zoals ze zijn, dan doen ze jou dat ook.

groet john.

sorry dat ik weer even off ging, maar sommigen blijven er om vragen.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:08

polly2 schreef:
Janneke148 schreef:

Citaat:
Dit vind ik grappig....
Het sloffen afleren...okay...dat kan bijv. een kwestie zijn van het paard handiger maken door oefeningen en dat soort dingen. Maar dat hoeft niet altijd te helpen. Soms is de beenstand van het paard dusdanig, dat je het niet af kunt leren, het dier dier heeft dan een "lichamelijke beperking" die niet op te lossen is.

Je kunt het sloffen afleren door inderdaad door het bos te rijden en balkjes te lopen zoals Arabesk al zei.

Citaat:
Maar dat een hoef sneller zou groeien doordat hij harder slijt....dat vind ik echt lollig.
Groei komt van binnenuit....

Natuurlijk komt het van binnenuit, er wordt aan de buitenkant niks bijgeplakt.
Als de straal goed is en met bekappen niet bijgesneden word slijt de hoef niet verder af dan ter hoogte van de straal (om het even simpel te zeggen).
Veel mensen zien dat als te kort maar vaak dan is de hoef pas op de juiste lengte.

Citaat:
Dit is hetzelfde fabeltje als dat je haar dikker en of wordt door vaker te knippen. Het is dat je haar er door het wegknippen van dode punten verzorgder uitziet...en daardoor lijkt het ook voller...dat is optisch bedrog.
Het zou wel handig zijn...als snel slijten..hardere groei van een hoef bevordert....dan zou er geen paard meer hoefijzers nodig hebben!
En zeg nou niet dat dat ook zo is....want dat is niet zo.

Je zegt het zelf al, veel paarden hebben onnodig ijzers onder. En ja hoe harder het slijt hoe harder het aangroeit, de hoef wordt harder en kwalitatief beter naarmate je meer over de weg loopt (slijtage). Doordat de hoef harder wordt zal het ook minder snel slijten, en dan is slijtage-groei in balans.

Citaat:
Veel paarden hebben geen hoefijzers nodig....omdat de aangroei en slijtage in balans is.
Maar paarden waar meer slijtage dan aangroei is (veel werk op de weg bijvoorbeeld bij menpaarden), die hebben wel degelijk een hoefijzer, of voor mijn part een hoefschoen nodig....
Dat is de wet van Murphy...

Je moet zoiets ook opbouwen. Een paard wat nooit over de weg gelopen heeft en alleen op zand en gras kan niet ineens 50 km per dag over de weg lopen. Zoiets moet je opbouwen en daar is tijd en geduld voor nodig. Mocht dat niet lukken kun je het opvangen met een hoefschoen. Dus ook voor menpaarden is een ijzer niet nodig.