Dik been door Trap ander paard..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Melissa

Dik been door Trap ander paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:22

Goede dag , alle bokkers,
mijn paard is maandag getrapt door een ander paard net boven zijn knie en nu is het helemaal dik!
ik stap veel en ik koel steeds en ik spray er een ontstekings remmer op en om de wond soepel te houden.. heeft iemand hier ook ervaring mee ?? die misschien nog tips heeft?? hij loopt niet kreupel.!!

FriesWytske

Re: Dik been door Trap ander paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:24

Als ik jou was zou ik toch voor de zekerheid er een dierenarts bij halen. En wat je nu doet is volgens mij niet verkeerd.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:25

Veearts erbij. Krijg je een antibioticakuur en is het met een week weg met een beetje geluk.
Doe je dat niet dan kun je opeens een heel ziek paard op stal hebben staan door bloedvergiftiging. Je zou van te voren even kunnen bellen en het uitleggen aan de DA. Meestal komen ze hoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:37

Ik zou er zeker even een veearts bij halen.Vooral omdat het toch op een nare plek zit (de knie). Op een flinke spier, bv. de bil, zou ik het aankijken maar dit niet.
Als er een wond bij zit helemaal. Ik weet niet hoe diep die wond is, maar wonden op benen genezen soms lastig.
Je kunt je veearts altijd even bellen voor advies.
Succes.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:21

Absoluut DA erbij halen want net boven de knie (welke bedoel je eigenlijk voor of achter want officieel heet het op het voorbeen voorhandsbijwortel) vandaar als het voor is dan helemaal want de voorhandsbijwortel bestaat namenlijk uit 36 verschillende botjes en die zijn niet zomaar te reparenen en mocht er een gewrichts ontsteking komen juist door die trap nou dan ben je voorlopig uitgepraat maar intussen veel koelen met een langzame waterstraal minstens 10 minuten per keer en daarnaast kan je hem Quadrisol geven 3 streepjes 1x perdag maar zorg er voor dat de doorbloeding op gang blijft dus idd stappen a/d hand op het beton of in de bak mits die glad is en neem elke dag even de temp op om zeker te weten dat hij toch geen onverwachts koorts krijgt want dat kan zelfs nog na 3 dagen ineens opzetten en zodra hij koorts heeft gelijk DA bellen voor antibiotica kuur.

Met zulke dingen nooit afwachten advies inwinnen bij anderen kan altijd nog ook nadat je de DA al hebt laten komen en waarom voor het zelfde geld is het een onderhuidse hymatoom (schrijf de naam waarschijnlijk verkeerd) dat is een opéén opgehoopte bloed prop die zich in een huidplooi vestigd en er een enorme bloedzak kan komen te zitten en die moet dan operatief behandeld worden.

Ik weet het de DA prijzen zijn tegenwoordig ontzettend duur maar wat is duur je paard heeft maar 4 benen en je kan er niet net als bij mensen even een prothese onder zetten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:51

een paard op onze stal had een grebroken been daar aan over gehouden. Ook die plek

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:17

ik had de dierenarst gister gebelt en die vond het niet nodig om lang te komen.. de dikte zakt weg en hij heeft geen koorst daarbij loopt die niet kreupel.. GELUKKIG..! als de dikte voor grotedeels is gezakt mag ik gewoon weer rijden Cool

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:21

Zit het bij zn voorbeen??

Grote kans dat het bot van zijn onderbeen *zoals je dat noemt, omdat de voorknie ook eigenlijk zijn pols is) beschadigd is omdat dat direct onder de huid ligt.
Dus de kans op een beschadiging van t botvlies en een evt ontsteking daarvan is niet ondenkbaar..

Goed afspuiten, stappen, masseren, en ik zou voor de voorzorg toch AB geven. En bij minste of geringste kreupelheid: DA toe Ja en foto maken!

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:54

Beetje raar van de DA dat die het niet nodig vond om langs te komen je beld tenslotte niet voor een pakkie suiker.
Ik moet CarpeDiem hier absoluut gelijk in geven je maakt je niet zomaar zorgen omdat het been dik is en een trap van een ander paard kan rare gevolgen hebben.

Vroeger toen ik nog een pony had had die ook een keer een andere pony op een voorbeen een fikse trap gegeven en in eerste instantie leek er niks a/d hand maar twee dagen later bleek dat die pony het griffelbeentje had gebroken terwijl ze niet kreupel liep of koorts had dus het zegt allemaal niks hoor ik zou willen dat hij toch komt maar is het nou een voorbeen of achterbeen?

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:07

ik zou naar de dierenarts gaan.. Misschien is
het wel erger dan je denkt.

Succes ik hoop dat het snel over gaat!