Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 09:24

Laat ik allereerst iets vertellen over de achtergrond van de pony waarover mijn vraag gaat....

Sinds 3 december vorig jaar hebben wij er een shetlander bij genaamd P.C. (voor de nieuwsgierigen onder jullie, foto's in profiel Lachen ). Prince Charming heeft bij de vorige eigenaar 9 maanden alleen maar op stal gestaan zonder beweging etc.

Nu hij lekker de tijd heeft gehad om zich wat aan te passen aan zijn nieuwe leven (veel buiten, nieuwe paardenvriendjes etc.) vond ik het tijd om de hoefsmid eens te laten kijken. (Helaas bleek hij voor de eerste afspraak ziek en stelde het uit tot afgelopen zondag, waarop hij de afspraak vergeten was... Boos! )

Wij hebben hem nu een paar keer kleine stukjes voor de sulky gehad en hij doet het fantastisch echter valt mij op dat hij elk stukje berm probeert mee te pikken, langs de weg...maar ook langs het harde zand van het bospad. Ook toen de bak bevroren was, viel mij op dat hij veel meer moeite met de bevroren grond had dan de andere pony's....

Nu las ik in verschillende topics dat mensen met dergelijk gevoelige paarden/pony's gebaat waren bij voorijzers, alleen vraag ik mij nu af of zijn gevoeligheid niet grotendeels debet kan zijn aan het feit dat hij zo lang binnen heeft gestaan en dus weinig ervaring (hij is nog maar 5) heeft met het lopen op het (ver)harde....

Wat is wijsheid? Hoeven de tijd geven om te wennen en kijken of het beter wordt? (zo ja, hoe lang moet je dat afwachten?) Voorijzers? Uiteraard ben ik op zoek naar de, voor hem, meest prettige manier om hem te helpen....

Wie heeft advies?

xElienx

Re: Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:58

Femke heeft het zelfde probleem, ze loopt zelfs af en toe en beetje kreupel op een harde ruwe ondergrond.
ik ben geen voorstander van ijzers (ze hebben ze een jaartje of 3 onder gehad, en hun hoeven werden er nou niet bepaald beter op Boos! ). afgelopen zomer heb ik haar voor toch maar weer op ijzers laten zetten. ze loopt er veel zekerder op. het helpt dus wel degelijk. na het wedstrijdseizoen haal ik de ijzers er weer onder vandaan, zodat de hoefjes weer wat bij kunnen trekken. als ik dan op een harde ondergrond ga rijden, krijgt ze schoentjes aan haar voorhoeven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:17

Is het geen idee om anders hoefschoenen aan te schaffen? Het kost wel wat maar als je anders ijzers moet doen ben je ook elke keer een aardig centje kwijt en hoefschoenen beschadigen de hoef niet zoals hoefijzers wel doen bij die kleintjes

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:28

ik vind hoefschoenen nogal lomp. die van mij lopen er niet echt lekker op. ik gebruik ze alleen voor "noodgevallen"

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:33

En die zijn wel op maat gemaakt ook? Vriendin van mij heeft ze voor ene hengstje van 79 cm en dat gaat erg goed.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:42

ja, met gips. bij iemand in Rijssen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:56

Ohh ja dan weet ik ook niet of dat wat is dan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:53

firma smit in Rijssen, google daar maar eens op Knipoog

er zijn ook andere merken Easyboot Bare en Epic

Met ijzers los je de gevoeligheid niet op, je verdoezelt het alleen maar.

Ik raad je aan er een ervaren bekapper bij te halen om het probleem van de gevoeligheid op te lossen, als overgang kan je dan hoefschoenen gebruiken.

Hoefijzeres zullen alleen maar meer schade gaan geven op den duur.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:56

Geen ijzers eronder doen hoor
daar los je niks mee op!

Ik denk ook dat eht gewoon "aanpassing " is.
Ga zelf maar eens zoalng stilstaan!

Kan best ff duren, maar op den duur wordt het heus beter, kijk anders even op paardnatuurlijk, afdeling hoeven, daar staat vanalles erover!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:29

Lady1969 schreef:
Geen ijzers eronder doen hoor
daar los je niks mee op!

Ik denk ook dat eht gewoon "aanpassing " is.
Ga zelf maar eens zoalng stilstaan!

Kan best ff duren, maar op den duur wordt het heus beter, kijk anders even op paardnatuurlijk, afdeling hoeven, daar staat vanalles erover!

dan vind ik 7 jaar best wel even ja. de hoef wordt wel harder, maar niet minder gevoelig.
met ijzers los je wel degelijk iets op! ik heb dan ineens een hele ander pony voor de wagen lopen.
wij heben er trouwens een hele goeie bekapper bij.

hoefschoenen vind ik eigenlijk wel beter dan ijzers. maar mijn ervaringen met die uit Rijssen zijn niet zo goed. in de tijd dat ik ze kocht, waren er geen kleine maatjes bij de andere merken. ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat nu zit.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:32

Jasper van mij loopt al meer den uuhh ff denken...
11 jaar blootvoets ( wat ik weet, dit was bij zijn ouwe baasje)
1 keer heeft hij ijzers gehad en was meteen kreupel, fijn hoor!
Op grove kiezels loopt hij iets gevoelig verder als een trein!

Nooit meer ijzers dus voor jap
Hij wordt trouwens natuurlijk bekapt eens in de zoveel tijd, de rest hou ik tussendoor zelf bij.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:36

dat natuurlijk bekappen ben ik al helemaal geen voorstander van, maar daar gaat het nu niet over.

onze overige 5 pony's lopen ook gewoon op blote voeten. die hebben nergens last van. maarja, niet elke pony is het zelfde

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:38

Natuurlijk bekappen helpt echt niks beter tegen gevoelige hoeven dan regulier bekappen.

In Amerika zijn wel hoefschoenen standaard in die kleine maatjes, in Nederland heb ik geen idee

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:58

Geen ijzers, daarmee maak je het alleen maar erger, tenzij je de rest van zijn leven hem op ijzers wilt laten lopen met alle gevolgen van dien...
Gewoon laten wennen (ofwel 'eelt' kweken) en hopen dat het beter wordt, laat je hoefsmid de hoeven netjes bijvijlen maar laat niks van de zool afhalen (wees hier streng in want de meeste doen het evengoed toch). Evt. kan je daarnaast bijvoeding geven voor een goede hoefgroei (zoals biotine/msn zwavel).
Verder let goed op je pony, laat hem lopen waar hij aangeeft te willen lopen en ga het niet forseren door hem over harde stukken te sturen als hij liever door de berm gaat (dit kan zoolkneuzingen geven en ben je nog verder van huis).
Een hoef groeit in ongeveer 1 jaar helemaal nieuw aan, dus zoveel tijd gaat het in ieder geval kosten om te weten of het verbeterd. Het kan zijn dat dit altijd een gevoelige plek blijft, sommige periodes zullen beter gaan dan andere... Blijf je aanmodderen met dit probleem of kan je hem gewoonweg niet gebruiken waarvoor je hem hebt gekocht kan je altijd nog aan ijzers denken, maar ik zie dat écht als aller aller laatste middel. Een hoef kan zich prima zelf herstellen alleen moet je hier geduld voor hebben...!!
En ja, het kan heel goed te maken hebben met dat hij binnen heeft gestaan, door de mindere beweging wordt de hoef minder doorbloedt en kunnen zelfs kleine haarvaatjes afsterven. Nu dat hij wél buiten loopt en veel beweging heeft, stroom er meer bloed naar zijn hoeven wat mede oorzaak kan zijn van de gevoeligheid, evt. haarvaatjes die zijn afgestorven zullen wel weer aangroeien maar dit kost tijd.
Dus mijn idee in het kort Bloos : oorzaak gevoeligheid= dunne zool + andere doorbloeding, oplossing lekker laten lopen (niet stilzetten), niet forseren en weinig aan doen ofwel afwachten!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:06

Citaat:
Natuurlijk bekappen helpt echt niks beter tegen gevoelige hoeven dan regulier bekappen.

Juist wel. Met traditioneel bekappen worden vaak hielen en steunsels lang gelaten, dat voor gevoelige hielen kan zorgen. Doordat de steunsels doorlopen in de hoef wordt bij elke stap het tussenliggende weefsel samengeknepen, wat pijn veroorzaakt en een beeld geeft alsof een paard gevoelig loopt, of soms zelfs de diagnose klinisch HKO! Verder wordt er vaak in de zool gesneden, wat de zool alleen maar nog gevoeliger maakt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:15

Dat is onzin, als jou paard gevoelig loopt en je hebt ene goede reguliere bekapper dan bekapt hij naar wat het beste is voor je paard. Het is echt niet zo dat een regulier bekapper maar op een manier kan bekappen. Zeker een goede smid zoals die van ons die regelmatig bij leert kan meer dan een natuurlijk bekapper zeker met problemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:43

traditioneel bekappers bekappen op verschillende manieren, soms wel in de zool snijden en soms niet, maar ze houden geen rekening met gevoeligheid en het doorwerken van lange steunsels IN de voet

Er is geen lesboek voor bekappen bij de trad. hoefsmeden opleiding, enkel voor beslaan. Bekappen wordt amper aandacht aan besteedt en elke smid bekapt weer anders.

Bij NB draait het alleen maar om bekappen, alle aandacht gaat tijdens de opleiding daar naar uit. En wordt altijd gekeken naar het paard en hoe die loopt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:49

Dat is dan wel heel raar, want bekappen word wel degelijk aandacht aan besteeds tijden opfris cursussen en extra cursussen.

Zeker word er rekening mee gehouden met gevoeligheid

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:11

Omdat ik graag de meningen van beide kanten wilde (hoop alleen niet dat dit een discussie wordt over voor en tegen NB), heb ik expres in de beginpost niet geschreven dat ik, net als Elien, in principe geen voorstander ben van hoefijzers. Het viel mij alleen op dat ik in verschillende topics goede ervaringen tegenkwam met voorijzers bij pony's met gevoelige hoeven....

In het speciale geval van P.C. vind ik het echter moeilijk juist omdat hij zo lang in een stal heeft gestaan...de opmerking van "eelt kweken" is eigenlijk ook precies wat door mijn eigen gedachte ging.

Forceren doen we zeker niets...we rijden voornamelijk in het bos met een verhard zandpad en brede bermen links en rechts en ik dwing hem niet op het pad als hij de berm verkiest....temeer omdat hij verder zo vreselijk braaf en werkwillig is en we puur recreatief rijden....

Ik wil zeker overleggen met de hoefsmid en waardeer het dat jullie de tijd nemen om advies te geven zodat ik in mijn gesprek met hem "beslagen" ten ijs kom....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:15

Ja zou zeker even overleggen, mijn smid ik absoluut tegen het beslaan van shetten simpelweg om ze zulke kleine hoeven hebben en de kans op vernageling e.d. erg groot zijn, ze hebben minder ruimte voor alles.

Maar goed als er geen andere oplossing inderdaad komt PC is natuurlijk wel erg groot, dus misschien kan dat dan toch een oplossing zijn.

Misschien weet je smid zelfs wel gewoon hoe je hem kan laten wennen en of het gewoon een kwestie van wennen is. Ik heb in ieder geval altijd heel veel aan mn smid als het om advies over hoeven gaat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:19

haal hier gewoon een rijksgediplomeerde smid bij, en die zal je naar aanleiding van zijn opleiding en ervaring het juiste advies geven......

wellicht zijn ijzers helemaal niet nodig, zeker als je het dier wat meer buiten heb...... maar misschien ook wel.

WIJ kunnen dat niet bepalen, de enige die dat kan zeggen is iemand die er door studie en ervaring in thuis is....... EN alle kanten van het paardhouden, en hoeven onderhoud kent en daarmee werkt........

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:21

Onze paarden lopen ook met hoefschoenen, dan kunnen ze lekker de rest van de dag bloot Lachen In de zomer groeien de hoeven bij onze paarden ook veel harder, dan hebben ze de schoenen niet eens nodig

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:28

KiWiKo schreef:
WIJ kunnen dat niet bepalen, de enige die dat kan zeggen is iemand die er door studie en ervaring in thuis is....... EN alle kanten van het paardhouden, en hoeven onderhoud kent en daarmee werkt........

Let wel KiWiKo, ik ben niet op zoek naar het gouden ei hier en dat ik dat dan maar "eventjes doe", ik ben geen hoefsmid en de meeste bokkers ook niet. Het gaat mij erom om ervaringen van anderen te horen die ook pony's hebben (of meegemaakt hebben) met gevoelige hoeven en waar deze bij gebaat waren juist om straks alle opties te kunnen bespreken met de smid en zelf meer inzicht te krijgen....

Zelf zou ik er bijvoorbeeld nooit aan gedacht hebben dat voorijzers een mogelijke oplossing bieden voor gevoelige hoeven (en voornamelijk omdat ik over het algemeen geen voorstander ben van hoefijzers) als ik daar niet ervaringen over gelezen had op bokt...ik wil graag zelf wat meer kennis hebben zodat ik goed het gesprek met de smid aan kan gaan...

Ook met hoefschoenen heb ik geen ervaring dus je ziet...dit topic heeft voor mij veel waarde als voorbereiding op het bezoek van de smid....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:33

heel goed nathalie.............. super weg om te bewandelen, hoe meer inzichten, hoe meer info..... hoe meer je weet Lachen Lachen

Pluimpje !!

wou dat meer mensen zo openminden en onderzoekend waren

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:34

Als je deze pony zonder ijzers wilt laten lopen, zou ik hem voorlopig niet laten werken, die hoeven hebben echt de tijd nodig om uit te harden. Mijn pony is hoefbevangen geraakt, hoogstwaarschijnlijk door mechanische overbelasting. Zij had haar hele leven op ijzers gestaan. Ik heb ze er onder uit laten halen, en toen is ze bevangen geraakt, mede doordat haar hoeven zo gesleten waren. Ze heeft ook heel veel zoolkneuzingen. Er is in haar familie nog zo'n paard dat blijkbaar niet zonder ijzers kan, die had hetzelfde. Nadat die op ijzers is gezet was het heel snel over. Bij de mijne helaas nog niet. Al zijn 't momenteel waarschijnlijk voornamelijk de zoolkneuzingen die pijn doen. Dus...geef het paardje heel veel tijd, 't liefst alleen op de wei laten, tot die hoeven wat harder zijn geworden. En blijf kijken, of hij bijv. niet stijf gaat lopen, daar begon het bij ons mee. (en met de berm opzoeken)