Hoefzweren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:11

Hallo bokkers

Ik heb een vraagje,
Hoe komt een paard aan een hoefzweer en hoe kun je het voorkomen?

Mijn paard heeft er nu links en rechts 1 tegerlijkertijd Ach gut
Rechts heeft hij er vorige week ook 1 gehad (dus blijkbaar er nog niet goed uit en is die er weer)

We zetten hem nu 2/3 keer per dag in de soda.

Iemand nog tips. ik ben echt benieuwd hoe ze eraan komen ook.

Bedankt

asjemenou

Re: Hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:17

Dat komt door een vuiltje wat in de hoef komt, of als ze in iets scherps hebben gestaan.
Als ze bv op0 een scherp steentje gaan staan, maar het steentje valt er wel meteen weer uit, dan kunnen ze daar toch al een hoefzweer van krijgen.
Voorkomen? Dat gaat niet echt volgens mij.
Ik had er eentje die ook vaak hoefzweren had, en die hebben we toen op ijzers gezet en toen was het over. Maar ik neem aan dat de jouwe al op ijzers staat.
Vermijd grindpaden!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:18

Staat idd vierkant op ijzers Ja
Hij is alleen op het zand geweest bij ons in de bak in zijn stal en in de wei (paddocks)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:18

Kan van meerdere dingen komen, maar het meest door dat ze op een steentje hebben getrapt. Kan ook van smerigheid in de witte lijn komen. Dit komt ook voor met ijzers. Ik denk dat de eerste inderdaad weer dicht gegaan is... Ik doe altijd een wat die in soda of biotex heeft gedrenkt en daarover een plastic zak (wel kort afknippen ivm broei in kootholte) en dit vastplakken en daarover een hoefzak. Dit trekt namelijk de ontsteking eruit...Ik doe het paard wel zoveel mogelijk naar buiten, beweging is goed, maakt het ook los.... De Da heeft trouwens van die pads die je eronder kan doen en dan met een plakbandage eromheen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:25

Het kan ook van teveel vocht komen. Bijvoorbeeld urine in de stal. Zorg ervoor dat je zijn stal goed droog houdt. Verder schijnt tandpasta wel te helpen. Ook hoefteer wordt gebruikt alleen moet je het dan wel heel erg goed schoonmaken anders sluit je de bacterien juist op.. Succes ermee

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:14

@Meryl: ik denk dat je in de war bent met rotstraal oid, als je tandpasta en teer adviseert...

Een hoefzweer is niets anders dan een soort blaar die onder een laagje hoorn zit. Het is een septische ontsteking (met pus). De druk in zo'n blaar kan zo groot worden, dat het paard niet meer op de voet wil staan. De voet is warm, je voelt pulsatie in de kootholte en het been kan dik zijn.
Een hoefzweer die 'rijp' is dient uitgesneden te worden door de hoefsmid. Dan kan het ontstekingsvocht er uit, is de druk er af en kan het paard de hoef weer belasten. Soms zit de zweer zo diep dat de hoefsmid er slecht of niet bij kan. Een zweer kiest de makkelijkste weg, en soms is die omhoog, zodat hij bij de kroonrand uitbreekt.

Het ene paard heeft sneller hoefzweren dan de ander. Ik ken paarden die het nog nooit gehad hebben, en paarden die er vaak last van hebben. Het kan ontstaan door een trauma van buitenaf (scherp steentje oid.), maar ik heb het idee dat het soms ook komt doordat er bepaalde afvalstoffen niet goed afgevoerd worden (van binnenuit).

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:28

oke bedankt!!
Heb hem iets meer dan jaar nu en nog nooit iets gehad en nu dan hoefzweren ineens...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:32

Denk er even over na of er iets veranderd is de laatste tijd...

*Ander stalstrooisel; paarden die op zaagsel staan hebben vaker last van hoefzweren
*Ander voer
*Andere route met buitenrijden, met kleine steentjes bijvoorbeeld
*Minder beweging
*Andere hoefsmid
Plingoe je verder iets anders als eerst met hem
*Had hij het bij de vorige eigenaar wel eens

Misschien denk ik ver door hoor, maar het is wel gek dat hij er ineens last van krijgt.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:03

Mijn paard had het vorig jaar zomer ineens, hij liep toen natuurlijk de hele dag buiten.
Hoefsmid geweest die had het er uit gesneden toen 2x per dag in de biotex en na ong. 2 weken was het weer goed.
Zaterdag liep hij ook weer acute kreupel en bleek vandaag na bezoek van smid ook weer een zweer te wezen ook weer eruit gesneden en hij liep gelukkig wel weer wat beter, dus nu ook weer 2 x per dag biotex.
Hij liep sinds een maands 24/7 buiten, dus begin te denken dat, dat er wel iets mee te maken zal hebben.
Mijn paard loopt niet op ijzers.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:05

SpikyBlue schreef:
@Meryl: ik denk dat je in de war bent met rotstraal oid, als je tandpasta en teer adviseert...

Ja klopt, was inderdaad in de war met rotstraal Bloos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:07

Belangrijkste is om de hoeven in een goede condititie te houden. Goed hard en sterk. Dus, veel beweging en liever zonder ijzers zodat de zool beter wordt...
Het kan overal gebeurd zijn, en misschien al een tijdje erin zitten.

Hoe kom je erbij dat paarden op zaagsel sneller hoefzweren krijgen? Gewoon interesse hoor, geen verwijt Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:12

RianneH schreef:
Belangrijkste is om de hoeven in een goede condititie te houden. Goed hard en sterk. Dus, veel beweging en liever zonder ijzers zodat de zool beter wordt...
Het kan overal gebeurd zijn, en misschien al een tijdje erin zitten.

Hoe kom je erbij dat paarden op zaagsel sneller hoefzweren krijgen? Gewoon interesse hoor, geen verwijt Knipoog

Heeft te maken o.a, doordat vochtig zaagsel plakt aan de zool en wordt ingestampt in de zachte witte lijn.. Gaatjes van ijzers die eronder weg zijn gehaald kunnen op deze manier verstopt raken en dat kan weer leiden tot een ontsteking..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:24

Ja, idd wat je zegt klopt wel. Heb er eens overna gedacht. Maar goed, dat kan netzogoed gebeuren op vlas bijvoorbeeld..

Belangrijkste is dus, hoeven goed hard houden zodat er geen gaatjes in komen. Ik zou er geen ijzers onder doen, onnodig gaten slaan, maar ze er nu op dit moment zelf ook niet onder weg halen Knipoog

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 07:03

ijzers moet die mijne heeft best slechte hoeven gehad en die zijn nu weer perfect we voeren hem ook bij een poeder dat de hoever sterker worden.
Verder altijd stro
zelfde voer..
niets anders

Ik ken hem al vanaf veulen en nooit iets gehad
Dus waarschijnlijk gewoon even pech

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:48

even over zaagsel.
het is hout afval en dus eigenlijk allemaal houtsplinters.
het komt vaker voor dat paarden die op zaagsel staan last hebben van hoefzweren dan paarden op vlas of stro.
ligt er gewoon aan dat zaagsel meer stevige scherpe deeltjes bevatten. met hout krullen heb je ook minder last.

een hoefzweer is een ontsteking die zich in de voet bevind, en is meestal niet van kort ervoor. het is vuiligheid die op de een of andere manier in de voet is gekomen en is gaan ontsteken. deze ontsteking gaat drukken tegen de lederhuid van de voet (lederhuid = plek waar het hoorn word aangemaakt en zacht en gevoelig van structuur). je kan het vergelijken met jezelf op je eigen nagel slaan met een hamer of zo. dit gaat ook drukken onder je nagel. hierdoor word het paard gevoelig of zelfs kreupel.
de snelste manier is je dierenarts of hoefsmid de ontsteking goed schoon laten snijden zodat de druk er af is. je paard zal niet meteen maar wel de dag erna al een stuk komfortabeler zijn.
wel is het belangrijk om de ontstane wond nog een paar dagen goed schoon te houden, en te zorgen dat de lederhuid op zijn plek blijft, je dierenarts of hoefsmid kan je daar zeker bij helpen hoe je dit moet doen.
meestal doe ik zelf even een watje met betadine in de ontstane wond en plak dit dicht met ducktape. dan blijft het mooi schoon en bacterievrij.

ik hoop dat ik jullie een beetje wijzer heb gemaakt.

groeten john.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:01

Mijn paard heeft ooit een hoefzweer gekregen doordat hij in het lipje van zijn half afgevallen ijzer is gaan staan.
Toen de zweer er eenmaal uitgesneden was was het zo over.