Rotstraal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyjenn

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:16

Mijn paard heeft last van rotstraal.

Hebben jullie tips hoe ik dat het beste kan verzorgen.

Ik hoor van verschillende mensen wat anders

zoals Je mag geen teer gebruiken want dan sluit je het af en dat is niet goed.

Nou wil ik graag van jullie weten wat jullie ermee doen.

Alvast bedankt,

Ladyjenn

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:50

Niemand tips?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:24

Je kunt daar via internet spul voor bestellen, of in de ruitershop kopen maar dat weet ik niet zeker. Ik weet ff niet hoe het heet maar een vriendin van me had het laatst ook, en dat helpt keigoed. Het is paars spul, in een 1 liter bus. Anders moet je even informeren bij de ruitershop, maar hoe komt het dattie rotstraal heeft dan, krab je de hoeven niet goed uit dan?

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:46

Moelie schreef:
Je kunt daar via internet spul voor bestellen, of in de ruitershop kopen maar dat weet ik niet zeker. Ik weet ff niet hoe het heet maar een vriendin van me had het laatst ook, en dat helpt keigoed. Het is paars spul, in een 1 liter bus. Anders moet je even informeren bij de ruitershop, maar hoe komt het dattie rotstraal heeft dan, krab je de hoeven niet goed uit dan?

Dat wel maar ze heeft het altijd al een beetje.
Denk dat het door het natte weiland komt.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:02

[VP] > [BEH]

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:30

Moelie schreef:

Het komt vaak juist door te diep uitkrabben!! 2 keer per dag uitwassen met betadineshampoo, droog wrijven en dan egyptische zalf erover.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:50

dry feet werkt super maar er lopen al meerdere topics al over hoor

whynova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:48

Gewoon tandpasta Droogt goed in en dood bacterien;) werkte prima bij mijn paard!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:50

Ik heb laatste hoof & sole gebruikt, bij Agri te bestellen. Mijn paard had geen rotstraal maar wel echt te zachte stralen. Heb toen de smid geweest was en de stralen dus netjes schoongesneden waren het spul erop gedaan. Werkt erg prima!

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 01:18

teren is inderdaad niet meer de optie om rotsraal goed te behandelen. wat wij doen met teren heeft niks meer te maken met het teren dat de dorpssmid 30 jaar geleden deed.

wat ik meestal doe is de stralen goed schoon snijden, (laat je doen door je smid) daarna een watje in de egyptische zalf dopen en dit goed in de middelste straalgroef drukken met een roerhoutje van het verven of zo.
de rest van de straal smeer je ook in met egyptische zalf. hou goed in de gaten waneer het watje uit de middelste straalgroef is verdwenen. dan doe je weer een nieuw watje met de egyptische zalf in de straalgroef. deze behandeling hou je vol tot de straalgroef weer een normale vorm aan gaat nemen en in ieder geval de stink lucht die er uit komt weer weg is.

ctc spray werkt ook goed maar dan moet je wel zorgen dat de straalgroef heel goed is schoon gesneden en dat dus de spray helemaal tot onder in kan komen.
flossen met betadine of tandpasta is ook een effective behandelmethode.
zorg er in ieder geval wel voor dat je de behandeling vol houdt tot de rotstraal helemaal verdwenen is, anders komt ie op zeker terug. het is gewoon een vervelende en niet makkelijk uit te roeien bacterie.

groeten john.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:57

Je kunt de methode van John ook doen maar dan met natuurzuivere azijn(het liefst zo zuur mogelijk).Bacterien houden namelijk niet van een zure omgeving Knipoog .Mooie oplossing als er geen egyptische zalf voor handen is Ja
Houd het wel goed in de gaten en controleer wel of het watje er helemaal uit is voordat je er een nieuwe inpropt...anders kun je weer een lelijke ontsteking krijgen.

Groetjes,Tinky

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:21

crow schreef:
Moelie schreef:

Het komt vaak juist door te diep uitkrabben!! 2 keer per dag uitwassen met betadineshampoo, droog wrijven en dan egyptische zalf erover.

Neehoor, ook als je de hoeven niet vaak genoeg uitkrabt! Een shetlander van een vriendin van mij had het omdat zijn hoeven nooit werden uitgekrabt! Dus het kan ook voorkomen als ze te weinig of niet worden uitgekrabt, miss ook doordat ze te diep worden uitgekrabt ja.. maar ook door wat ik zeg Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:24

Nou die van mij had het ook aan 1 achterhoef. Toevallig was de smid er om hem te beslaan. De hoef was opnieuw bekapt en helemaal schoon. En daarna is hij ingeteerd.
Gewoon 3 weken lang, 1 x in de week teren. Wel zorgen dat de hoef goed schoon is. Teer zorgt ervoor dat het natte/rottende uitdroogt.
Rotstraal kan altijd voor komen en er is niets aan te doen of te voorkomen. Vooral met dat natte weer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:17

[BEH] Rotstraal
Dit is al een langer lopend topic over rotstraal, daarom hier een slotje.