Heel veel uitglijden/bijna vallen(ijzers)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Heel veel uitglijden/bijna vallen(ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:20

Soraya staat sinds een paar weken op ijzers.
Dr staldeur staat dag en nacht open en kan ze op de uitloopje die betegeld is.
Nu valt het me erg vaak op dat ze uitglijdt.Dr benen schuiven helemaal uit elkaar en kan ze nog net blijven staan.Net bambi gewoon zo erg.
Als ze bv gewoon dr stal in en uit wil lopen op een normaal tempo glijd ze al.Als ze iets sneller wil lopen voor dr voer bv dan ligt ze echt bijna onderuit.
Dit had ze eerst nooit toen ze vroeger op ijzers stond.
Meer mensen die dit meegemaakt hebben?

Blue9

Re: Heel veel uitglijden/bijna vallen(ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:22

Dat weet ik ook niet? Misschien gladdere ijzers of tegels met mos ofzo? Is het sinds ze op ijzers staat of heeft ze andere ijzers? Omdat er staat dat ze pas ijzers heeft maar het vroeger nooit had toen ze op ijzers stond?? Ik zie op steen wel vaker paarden wat uitglijden met ijzers hoor!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:25

De tegels zijn gewoon schoon zegmaar. Ze heeft vaker op ijzers gestaan en had dit toen niet. Maar nu moest ze pas op ijzers omdat ze bijna geen hoeven meer had zo kort en nu glijd ze echt heel erg veel..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:35

krijg net een berichtje terug van de hoefsmid ;
hij zegt dus dat hij er wel iets aan kan doen. Hij moet er dan een widia ?? in zetten. soort puntjes in het ijzer..

nooit van gehoord Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:46

widiapuntjes....

niet zo best voor de gewrichten van je paard

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:48

oww heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.normaal stond ze zo.maar nu glijd ze zo erg uit.dat kan volgens mij ook niet goed zijn..

zijn die puntjes dan heel hoog ofzo?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:50

De mijne heeft ook widiapuntjes tegen het glijden. Het werkt wel en ze glijden nog wel een beetje door dus het remt ook niet extreem af zodat de gewrichten een klap krijgen. Als je hoefsmid ze maar op het juiste draaipunt zet.
Die puntjes zijn maar een halve milimeter hoog en mischien 1,5 milimeter breed. Je moet goed kijken om ze te kunnen zien.

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:54

Hoi, mijn paard had dit ook laatst. Bij hem was de oorzaak dat zijn hoeven sneller groeide dan voorheen (reden??) en hij krijgt dan wat platvoeten, waardoor hij eerder glijdt... De smid zet hem ietwat steiler met beslaan en staat hij gelijk steviger op zijn benen. Bij een ander paard die dat ook had, had hij wel eens kleine puntjes op de ijzers gelast, die remde als het ware.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:57

Arabesk schreef:
widiapuntjes....

niet zo best voor de gewrichten van je paard

Helemaal met je eens. En je hebt het nog netjes uitgedrukt..
Ik zou iets doen aan de vloer. Das veel veiliger en beter voor de gewrichten...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:58

Volgende week donderdag komt hij ervoor.
Vind het van 1 kant wel raar dat ze dit nu opeens heeft .Maar moet er toch iets aan doen.strax valt ze een keer goed en dat is ook niet de bedoeling..dr benen gaan echt zo wijd mogelijk uit elkaar..echt niet leuk om te zien..

als ze zo klein zijn dan zijn ze toch niet echt zo slecht?

haar hoeven waren veel te kort afgesleten en ze moest op ijzers daardoor hij kon er amper wat afhalen / nog in model brengen. zo erg (bijna 10 km in gallop over de weg dus dat slijt wel )

Ze zijn wel erg hard gegroeid in die paar weken.misschien dat het daar aan zou kunnen liggen?

moete de ijzers er trouwens weer af voor die puntjes ? of dat niet?

Over die vloer..ik kan toch moeilijk overal iets aan de vloer gaan doen. Clown zijn gewoon normale stoeptegels

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:24

Ik heb Anouar op kunststof, dat is qua stroefheid gelijk aan blote voeten. Anouar loopt er veel zekerder mee dan met gewone ijzers.

Widiapuntjes zijn slecht voor de benen.

Blamars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:36

Widia stiften zijn in de 1ste instantie bedoeld om vroegtijdige ijzerslijtage te voorkomen. Is gemaakt van hardstaal! Als mensen heel veel op straat rijden slijten de stiften eerst af en daarna pas het ijzer. Het puntje is minimaal heel klein en helpt goed voor meer grip. Èn slecht voor gewrichten??? Als je erzo over denkt moet je ook geen ijzers nemen. Dan mag je wel niets meer. Ik gebruik ze ook omdat mijn paard vanachteren ook wegglijdt en ik ben er zeer positief over. En andere stenen leggen, ik neem aan dat je ook nog weleens buiten wilt rijden en dan moet je het ook met de weg doen. Succes met je stiften!! groeten van Blamars.

blacksmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:51

Uitglijden op ijzers komt wel vaker voor.
Ijzer op beton, stenen, asfalt of andere verhardingsprodukten glijden, of dit nu onder een paard zit of een arreslee.
Of het paard leert er op lopen of je laat hem op Easywalkers (kunststof beslag) zetten.
Dit glijdt niet, is schokabsorberend en veel lichter dan ijzer.
Als je in de gelegenheid bent, op Paard 2008 in Hardenberg staat een stand van Easywalker.

Widiapuntjes zou ik afraden omdat dit ontzettend slecht is voor de gewrichten.
Wil meer weten over easywalkers kom dan eens kijken op
http://www.easywalker.at of http://www.easywalkerhorseshoes.nl

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:33

Je zou het kunnen oplossen door andere tegels, tegels zandstralen zodat ze ruwer worden, zand op de bodem, ijzers eronder uit en dan zand leggen, rubberen staltegels neerleggen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:12

Er zijn juist tegels gekomen omdat het zand nix was.
Aan de tegels kan ik nix veranderen. Normaal had ze het ook nooit op de tegels dus misschien dat het aan de ijzers ligt.
ijzers eronderuit gaat ook niet.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:07

Nou zie ik iedere keer staan, geen widiapuntjes, slecht voor de gewrichten, maar bij iedereen die dit gepost heeft staat er niet bij wáárom dit slecht is voor de gewrichten.
Onderbouw het eens.
Niet dat ik ze onder die van ons heb zitten, maar ook hij glijdt met regelmaat uit over steen, tegels, beton en noem maar op.
Dus vertel eens waarom die widiapuntjes zo slecht zijn voor de gewrichten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:48

Omdat op straat die puntjes in eens vast staan tussen tegels of in het asfalt omdat ze een beetje uitsteken. Dus goed tegen glijden, maar een paard hoort een klein beetje te glijden. Als de boel in 1x stil staat krijgen de gewrichten een klap.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:54

Ik zou gewoon een heel dun laagje zand over de tegels heen strooien. Maar heel iets zodat het een beetje stroever wordt en je probleem is zo verholpen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:01

Leg er rubber stalmatten in, deze zijn stroef....

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 18:38

Kan daar moeilijk alles vol gaan leggen met die stalmatten.Want het is niet in de stal dat ze glijd maar erbuiten. + die zijn heel erg duur.Die goedkopen zijn wel glad als ze nat worden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:31

Ik heb vroeger toen ik veel over straat reed wel met speciale ijzers gereden die ook voorkwamen dat ze doorgleden (moest in elk weertype over straat kunnen..) maar dat was niet met iets eronder gelast, maar er zat een andere groef in het ijzer, kun je misschien ook naar informeren. ik meende dat het alleen om het stukje naar buiten lopen was, vandaar dat ik aan die rubberen tegels dacht... is inderdaad erg duur...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:37

Is ongeveer een stuk van 8 x 3 dat ze kan lopen op de tegels..maar dat is onder een afdak dus matten ook niet handig..met al die regen /modder er op dan..En er staat 1 sloper die overal aan moet zitten.Hadden een mat tegen de stalwand aan..nou die lag er ook in stukken af Boos! die krijg alles kapot..en ben bang dat die matten ook zouden gaan schuiven 3want kan ze niet ergens tussen vast leggen..

zal het donderdag welis vragen aan de smid of hij nog iets anders weet Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:45

Ja, vraag het maar. er is wel een ijzer voor, maar weet de naam niet... de tegels (is niet echt van belang natuurlijk) kun je aan elkaar vastmaken en zijn topzwaar. Lopen ze niet mee weg hoor... maar is inderdaad een groot oppervlakte en dan wordt het al een dure bedoening... Heeft dit te maken met je avontuurlijke rit die je laatst hebt gehad? is dit 1 van de naweeen?...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:20

Door dat avontuur moest ze op ijzers omdat ze gewoon zo kort en gigantisch scheef op dr hoeven stond, En ze moest een aantal keer per dag over de weg stappen toen.En dat ging gewoon niet zo.

ze heeft al vaker op ijzers gestaan en toen heb ik er nooit iets van gemerkt dat ze zo uitgleed.dus hoe dit nu komt ineens..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 07:53

Maar wat is je reactie op een heel klein beetje zand over de tegels?